Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Boeing har problem

Tråden startades av Nils

Boeing ska skära bort totalt drygt 4 500 tjänster, för att minska kostnaderna.

Beror det på att man inte får tillräckligt betalt för Dreamlinern?
Har man dumpat priset för att överhuvudtaget få sälja eländet?

http://vlt.se/pengarjobb/ekonomitt/1.3709686-over-4-500-jobb-bort-pa-boeing

Publicerad den 2016-03-30 15:22
Skriv ett svar
Antal svar: 46

svar

Jonte
2016-04-09 20:51
DC-10
2016-04-09 11:31

När man läser länken som Linkan bifogade, då förstå man att det är mer komplext, än att bara skylla på B-787. Fast det ser ju onekligen inte bra ut, med lönsamheten för den.

Husse
2016-04-09 01:58

Boeing är dom gamla HD MC.
Omoderna dvs!
Klart att fler och fler väljer Airbus.
Deras ingenjörer har ju liksom gått vidare, tillverkare inte traktorer längre….

Darth Vader
2016-04-08 21:35

Boeings commercial airplanes div. har väldigt stora problem med att konkurera mot Airbus, kanske det hjälper när B777-X börjar tillverkas, men ur- gamla B 737 kommer fortsätta förlora marknads andelar till A 320, som är en modern konstruktion inte nånting re- vamped från 50-60 talet
Hoppas i allafall att Boeing kommer ta fram en ny narrowbody som är konkurrens kraftig
B787 dröjer väldigt länge innan den kommer bidra med någon vinst.
Dessutom skulle det vara bra om Härligt kunde bidra med nånting annat än dåraktigt trams..

Linkan
2016-04-08 18:46

Läs gärna
http://airwaysnews.com/blog/2016/02/12/boeing-cuts-mom-sec-probe/ det ger en god förklaring till vad som sker.

Ivar
2016-04-08 18:24

Vissa som saknar argument eller synpunkter skriver ovidkommande kommentarer som Härligt!

Boeing har för närvarande två modeller som gett stora inkomster B737 och B777.
Men under förra året tog Airbus 60% av marknaden när det gäller den kategori som B737 tillhör. Det gjorde att Boeing var tvungen att sänka sitt pris på B737. Täckningsbidraget minskar från B737 försäljningen.
Man säljer också färre B777 ett flygplan som gett gott täckningsbidrag.

Försäljningen av B787 går ok. Problemet är att den försäljningen inte bidrager till vinst som de äldre modellerna gjort.

Det är anledningen till att Boeing måste minska sin personal.

Sv Härligt
2016-04-08 17:05

“However, Airbus’ A320 last year won a 60 percent share in the narrowbody market against the 737, forcing Boeing to reduce pricing and profit margins on that program.”

Sv sv Inge F. Vidare
2016-04-08 17:03

De lever allt mer på sin försäljning av utrustning till militären.

Det är bra den civila sidan som minskat sina intäkter.

Härligt
2016-04-08 16:32

Gläds åt att Airbus fansen sitter och hittar på nya strängar i ämnet Boeing he he!
Inte konstigt att Boeing blir mest poppis av alla! 🙂

sv Inge F. Vidare
2016-04-08 15:08

Ändå går Boeing med god vinst.

Inge F. Vidare
2016-04-08 12:51

Ivar, troligen är det så som du skriver, men vad jag vet har ju Boeing ” Outsourcad” utveckling och tillverkning av bl.a. flygkropp sektioner till Alenia i Italien och vingorna till ett japanskt storindustri företag, Mitsubishi Heavy Industries om jag minns rätt. Därmed fick man ju “andra” att betala utvecklingskostnader m.v.
Tydligen räcker det ändå inte för att tillverkningen av B787 är lönsam. Något har tydligen gått helt fel.

Ivar
2016-04-08 09:04

Sv (sv Inge F. Vidare) Boeing har problem pga. B787.
Flygplanet har kostat Boeing alt för mycket att utveckla och bygga.

Även idag säljs B787 till ett lägre pris än det kostar att bygga. Det är ett av Boeings stora problem.
Nästa problem är den totala utvecklings och byggkostnaden av B787 som man inte vet när “Break even” inträffar om någonsin.

Risk finns att B787 kommer att bli en ekonomisk förlust för Boeing.

sv Inge F. Vidare
2016-04-06 18:31

Det är riktigt att tråden handlar om Boeing. Men som vanligt blandar man in B787’s tidigare problem. Därför tycker jag att det är relevant att nämna B787’s fördelar.

Inge F. Vidare
2016-04-06 17:41

sv. Inge F. Vidare
Den här tråden handlar ju om Boeing….Om B787 är lönsam för
flygbolagen är väl inte riktigt relevant i den här tråden.
Av någon konstig anledning behöver Boeing kränga den här kärran till under kostpris, varför?

sv Inge F. Vidare
2016-04-06 14:50

För flygbolagen är den lönsam. Det är väl snarare Boeings problem, det här med lönsamhet.
I övrigt går kärran bra, med god regularitet.

Uttern 2
2016-04-06 11:35

Personligen flyger jag bara Bizjet primärt inom EU.

Men jag har vänner som flyger 787, som är tekniker på 787.
Skall jag tratta samman allt dom sagt är ju det ingen skönsång nu första åren.
Mkt snags, problem, Boeing hinner inte med att hjälpa kunder med mtrl eller
problemlösning.
Cockpit crew som råkat ut för x antal otrevliga situationer då varken planets computer, flygbolagets tekniska avd eller Boeing support via länk kunnat förklara, kunnat hjälpa till, saker sker som ingen riktigt förstår mm.

“Så var det inte förr” är en vanlig kommentar. Jag vet att dessa personer flög MD11, 747, 767, 737, MD80 mfl plan förr.

Som flygande i cockpit, som tekniker vill man ha full kontroll på situationer, fel som uppstår, det skapar oro.

Moderna flygplan och dess, i många fall nya teknik skall inte skapa oro.
Det skall vara full koll alt så har man en lösning på gång via ngn teknisk modifiering, AD eller SB, att dess personal får info om detta.

Detta saknas ännu fullt ut på 787. Det uppstår fortfarande fel som ingen
riktigt förstår, lösningar saknas då man inte vet riktigt vad som händer.
Alt så är det komplexa lösningar som tar tid att få fram mtrl och underlag till.

Tack för ordet…

Pelle
2016-04-06 08:25

Menade du another technical problem??
787 har man fått ordning på nu, måste bara hitta några Boeing jockeys också..

Inge F. Vidare
2016-04-05 21:36

sv. sv. Inge F. Vidare
Det är möjligt att B 787 är mer avancerat än A 350, men B 787 är inte lönsamt och frågan är om det
nånsinn blir lönsamt. Vad är syftet med att överkomplicera när det ändå inte lönar sig?

sv uttern
2016-04-05 21:29

Vad vet du om B787?

uttern
2016-04-05 20:58

B787 är som ATP
Advanced Turboprop Problem, fast i jet form då …..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500