Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sas Expansion

Tråden startades av SAS

Hej!
Som bekant har SAS nu fått sin sista A330-300E (LN-RKU) levererad och i höst öppnar Miami från CPH och OSL. Sen då, kommer SAS kolla marknaden för äldre A330-300 eller även A330-200 för att fortsätta expansionen. Vilka nya linjer är intressanta och med vilka kärror då? Hur resonerar dem nu? Tacksam för svar

Publicerad den 2016-04-09 22:45
Skriv ett svar
Antal svar: 32

svar

Göran
2016-04-17 21:55

Kan ni sluta lutfiska och skriva vad ni menar egentligen rakt ut!
Så tröttsamt med folk som skriver insinuationer.

pf
2016-04-17 17:16

“at” pf, du får følge med i massemedia, det gjør jeg….antar at i hvert fall den økonomiske delen har interesse av å skrive om SAS.

@pf
2016-04-17 15:28

Hur mycket Longhaul tappade Swiss och Austrian när LH köpte dessa? Precis, SAS kommer fortsätta att finnas även om Lufthansa går in och likaså direktlinjerna!

FD SAS
2016-04-17 12:05

Har jobbat på SAS i många år och sett och upplevt kulturen där och åker hellre med annat bolag om jag kan.

Svar till CB fr MH
2016-04-17 09:19

Att SAS öppnat upp HongKong och Los Angeles med starka siffror är riktigt trevligt samtidigt tycker jag att det finns så mycket mer att göra. Singapore/ Bangkok/Indien/SydAfrika/LatinAmerika mm. Människor reser mer än någongång i historien och vill resa med SAS för att bolaget är högklassigt,men ska jag t e x resa till Indien och vill flyga SAS så går inte det, det finns ingen trafik! Fler beställningar till Airbus och fler presentationer av långdistanstrafik måste till.

pf
2016-04-14 07:00

sv pf, jeg antar at også du får med deg det som skrives/meddeles om saken i massemedia

Sv pf
2016-04-13 19:27

Vem förhandlar LH med?
SAS äger inga aktier i SAS. Så vill de köpa SAS aktier kan de gå till börsen eller någon av ägarna. Det finns bara 4 större ägare. Svenska, Norska, Danska staten och Wallenberg.

Vem är kvistlingen?

pf
2016-04-13 18:33

Det er av interesse at Reuters melder at Lufthansa forhandler om å ta over en del av SAS.

Blir SAS’s long-haul for plagsom nå for Lufthansa, klart de vil ha denne trafikken i større grad via FRA, MUC og senere BER…….(??)

SAS kan jo for fremtiden med Lufthansa som partnere bli behandlet som et Eurowing konsept, en lavprisplatform.

Som det heter i oppskriften, når tyskere lager mat “First we invade ze kitchen….”

pierre holmgren
2016-04-13 18:15

@svar pf , tjaa det rygte har vi hört för og en dag sker det som nok også , så er det om at väre med på aktie toget (op 5% idag)
Skulle LH köbe SAS for at få lukket SAS longhaul trafik/succes og lede pax gennem Tysskland så vil det väre et selvmål af dimensioner. Dette ville åbne en dör piv åben for norwegian at tage over hvor ruter måtte blive lukket, da ingen flyver med mellemlanding for det er sjovt og slet ikke gennem Tyskland med höje pax afgifter og fölgelig vil den transfer trafik ikke väre specielt konkurence dygtig hverken på tid og ej heller pris. Se på Austrian og Swiss som er indlemmet , de får pänt lov at operere longhaul uden stor indblanding , pengene bliver alligevel i familien.
Men det er nok også en and denne gang og SAS er godt nok ude af döds sengen men der mangler stadigväk lidt fedt her og der för der er trimmet nok så mon ikke der går et par år eller mere.

pf
2016-04-13 15:39

Lågprisprofilen, tror luftfartsavtalen med India gjør det svårt å få inn Bangalore som destinasjon.

Lågprisprofilen
2016-04-12 23:04

En linje till Bangalore eller Hyderabad skulle sitta som en smäck för IT-branchen. Dessa städer bara växer i betydelse. Både genom att indiska IT-jättar som Wipro, TCS, Infosys och ACL får mer och mer affärer i Sverige och omvänt genom att svenska, eller internationella företag har stor verksamhet där.

Dessutom flyger Finnair “bara” till Delhi, 2h40 min bort.

pierre holmgren
2016-04-12 14:57

@svar pf, ikke helt uenig.

pf
2016-04-12 14:15

Pincy, etter mitt syn er ikke du den eneste som gjør den feilen som du skriver. Du tror at all, eller det meste av trafikken, er med skandinaver til(og senere fra) USA. Med høy dollarkurs vil sannsynligvis størsteparten av trafikken være amerikanere på vei til Europa (og senere hjem).

Når det gjelder trafikk over atlanteren med singre aisle, hvor mange 757’s går det ikke. Man kan også se på lange ruter med tilsvarende, f.eks innen USA, ta TK’s bruk av 738/739 til Asia/Afrika. På de lange flyinger til/fra Kanariholmene mangler det vel en time på tilsvarerende flytid fra f.eks BGO/GOT til østkysten.

Jeg fastholder at NEO vil bli en mulighet til gamechaging, mulig kaffedrikkende byråkrater hos SAS ikke forstår at toget snart går.

En ting SAS, hva med å selge one-way billetter transatlantisk ? Det er pax som har ansvaret for at reisedokumenter(herunder gyldig billett ut av USA) er i orden. Bare ved slike byråkratihindringer kan dere tape pax til konkurrent(er)

Reality
2016-04-12 12:45

Håller med dig ph. Tror kanske att det kan bli lite längre linjer till kanske Mellanöstern/Indien, men inte USA eller längre bort i Asien.

@Pincy

SAS flyger redan till Washington. Från Köpenhamn. Ska själv åka med den linjen snart.

Pincy
2016-04-12 10:32

Jag vill minnas att SAS innan 9-11 hade fattat ett beslut om att flyga ARN-IAD.

Jag tror att det borde kunna vara ett lönsamt alternativ för SAS expansion. Det skulle vara ett utsökt alternativ för a) byråkrater till DC, b) affärsmän till hela sydöstra USA (IAD är en stor hub för UA), c) samt turister till MCO, MIA, FLL och TPA, m.fl.

Sen tror jag dessutom att SAS skulle kunna tjäna pengar på att återigen börja flyga på Indien, men jag har för lite kunskap om vart i Indien som ger flest passagerare.

pierre holmgren
2016-04-12 08:55

@svar Reality , hold mig uden for det emne da jeg ingen ide har om det ene eller det andet og det bliver rent gättevärk.
Men ok så lad mig gätte lidt , jo jeg tror norwegian kommer til at pröve med B737 Max men ikke at SAS gör det samme med A320 NEO , SAS versionen er vist ikke rigtigt gearet til at flyve så langt og det er indretningen heller ikke.
Personligt ville jeg få klaustrofobi i en B737 i så mange timer , men ok det går til Kanarie öerne så et par timer extra hvorfor ikke , sparer en mellemlanding måske som pax og om prisen er rigtig kan man jo godt lide lidt.

CB
2016-04-12 08:32

Med en 25%-ig expansion är väl “doers” precis vad SAS är. Med framgång dessutom.

85% kabinfaktor på den helt nya LAX-linjen som går dagligen och en 47%-ig ökning på långlinjernas businessclass är utmärkt. Bättre att se på fakta än att ha förutfattade (negativa) meningar.

Reality
2016-04-12 08:09

@Whitetrash

Kan hålla med dig till viss del. Har själv jobbat på Norwegian, och passagerarna var ju inte de mest beresta kanske. Det byttes blöjor ute i sätena på klappborden, folk gick på toaletterna utan och låsa och efter landning låg det mer burkar och skit på golvet än efter Hultfredsfestivalen. Men jag är tveksam till att det kommer funka över Atlanten. Inte på grund av det ovan nämnda, utan just för att dessa passagerare sällan åker till typ USA, då det är ett helt annat kostnadsläge att stanna där. Funderar också hur det blir med frakten. Ofta sägs det att en långlinje bär sig aldrig bara med paxen, utan med frakten.

Kan inte tala från egen erfarenhet, då jag inte rest single aisle på långa sträckor.

MH
2016-04-11 21:31

SAS är inga “doers” direkt. Skandinaverna reser som galningar och SAS skulle ledigt få snurr på mängder av långa rutter(Måste det vara daglig trafik?)men det tycks vara väldigt svårt att vara kreativ på SAS. Jag skulle gärna se SAS växa på riktigt och går inte en linje runt, lägg ner den då. A350-900 är rätt men man bör även satsa på A330-900.

White trash
2016-04-11 21:23

Helt ärligt, när Svenne Banan ska ut och resa tror jag knappast att han kollar upp vilken flygplansmodell han kommer att färdas med när han knappar in sin beställning. Han stirrar sig blind på prislappen och känner sig sen svinglad när han slutfört bokningen. Ni som någon gång rest med Ryan eller Norwegian förstår nog vilka typer jag snackar om. Folk som är övertygade om att det gjort en bra deal kommer dessutom att försvara sitt köp både in för sig själv och andra. Det gick jääättteebrrraaa att åka. Perfekt för de bolag som vill köra single aisle över atlanten

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500