Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bromma R.I.P

Tråden startades av NotSAS

Äntligen ett vettigt förslag från utredaren.
Dags att lägga ned Bromma och satsa på både Arlanda och Skavsta.
Stockholmare välkomnar 30.000 nya bostäder i stället för Bromma Flygplats.
Grattis för en bra lösning.

Publicerad den 2016-04-11 17:19
Skriv ett svar
Antal svar: 27

svar

Cv
2016-04-14 14:37

Frågan är hur det blir med Swedavias planerade investeringar på Bromma?

Sv Oleary
2016-04-14 13:22

Plats finns för Ryanair mitt på dagen och nattetid om de vill betala vad det kostar (vilket de aldrig vill). I rusningstid är alla slottar upptagna!

Oleary
2016-04-14 12:19

Blir trångt när Ryan kommer till Arlanda också

Sv emil. Gee
2016-04-14 08:38

Nu är verkligheten så att till många flygplatser går det flera flygningar inom +-30 minuter från både Arlanda och Bromma.

En samordning av flygningarna från Bromma och Arlanda skulle inte innebära att någon passagerare skulle komma mer än +- 30 till slutdestinationen.

Bromma kan stängs utan större problem för passagerarna. Vissa flygbolag (de som flyger små plan från Bromma) kanske får problem.

Befintliga flygbolag på Arlanda kan behöva nyttja sina större flygplan på vissa sträckor under högtrafik. De skulle utan problem kunna ta Brommas passagerare.

Tråkigt för vissa Bromma flygbolag men bra för de som är etablerade på Arlanda.

emil.
2016-04-14 06:16

Med den logiken kan man väl sätta in en A380 mellan Arlanda och Luleå också. Så behöver man bara flyga en gång per dag? Eller två kanske. Varför har SAS inte gjort det?

Gee
2016-04-14 05:10

Samordning fungerar väl bara om monopolet återinförs vilket aldrig kommer att ske!

Sv Räknat
2016-04-13 20:23

Man har tre destinationer från Bromma som inte flygs från Arlanda mellan 06.00 till 09.00.

Med en riktig samordning behövs endast 3 avgångstider för att ersätta Bromma vardagar mellan 06:00 – 09:00.

Inga problem om man samordnar flygningarna och nyttjar större flygplan.

Frank D
2016-04-13 20:23

Bromma kommer INTE att stänga var så säkra! Vad denna såsse säger spelar ingen roll om 20 år

Bulten i Bo
2016-04-13 19:44

Räknat får fortsätta räkna. Om eller snarare när Bromma stängs så kommer BRA och Nextjet få det väldigt tufft. För när det bara finns Arlanda kommer både SAS och Norwegian se möjligheter att kasta in B737 på linjer som i dag flygs med en SAAB 2000 från BMA och 340 från ARN. Finnair sätter in större maskin från HEL till ARN, det samma gäller på flygningarna från Balticum. Brussels Airlines kommer snart att flytta till ARN då dom kommer att sluta flyga RJ 100 I dag flygs det dubbelt till alla svenska destinationer utom Trollhättan från Bromma.

Räknat
2016-04-13 13:53

Idag hade Arlanda 146 rörelser mellan 0600-0900…nästan 1 per minut och nästan alla till/från olika destinationer.

Mellan 0700-0900 hade Bromma 48 rörelser.

Lycka till! Bromma blir nog kvar efter 2038 också….

Pilot2
2016-04-13 13:44

Men herregud vilka ogenomtänkta svar…

Sätt inte större plan?? tror du de står uppställda på rad att bara plocka in utan kostnad? Tror du alla regionalflygplatser runt om i Sverige klarar att ta emot dessa plan? Vad tror du om redundansen? Tillgängligheten? Vem skulle vara intresserad av att ta risken det innebär att bygga ett nytt SAS eller Norwegian när dessa två redan finns.

Naiva och/eller personer som inte tänker efter borde hålla sig någon annanstans. Eller…förresten, helst inte då “det andra forumet” faktiskt har klarat sig ifrån vettvillingar.

Pilot: Du har förstås helt rätt. Jag besökte ATCC i vintras och specifikt på frågan om inte tredje banan kan användas effektivare var meddelandet att det inte funkar på grund av inflygnings/utflygningsvägar och än mer Go-around procedures.

Rymdfysker
2016-04-12 22:31

Man behöver inte vara rymdfysker (även om det underlättar) för att inse att Arlanda räcker i många år till.

http://www.swedavia.se/visby/flyginformation/avgangar/

06:40 Stockholm (ARN)
SK086
SCANDINAVIAN SAS

06:45 Stockholm (BMA)
TF3403
BRA

2 plan till Stockholm med 5 min mellanrum?! Sätt in en CRJ900 eller B737 istället så kommer alla med.

Pilot
2016-04-12 21:50

Det spelar ingen roll hur många banor de bygger på ARN. Man får ändå inte nyttja dem optimalt då man inte får flyga över småbyarna runt omkring. Gör en deal att stänga BMA om mijlöavtalen med buller rivs på ARN.

Jonte
2016-04-12 18:09

Arlanda kan redan nu ta hand om alla passagerare. Större flygplan färre rörelser.

Inget problem för Arlanda att ta hand om alla passagerare. Sätt bara in större plan på avgångarna. Bort med de små flygplanen till de större destinationerna. Bättre för miljön!

Stäng Bromma NU!

Re: Frågande
2016-04-12 14:09

Sorry

O&D = Origination & Destination (dvs personer som använder en flygplats för att flyga till eller ifrån en stad)

T&T = Transfer & Transit (dvs personer som använder en flygplats antingen för att mellanlanda eller byta flygplan)

Till Bromma reser man så gott som till 100% för att komma till eller ifrån Stockholm. Därmed är det kritiskt att kunna resa under morgon och kvällstid. Man vill kunna jobba under dagen i Stockholm om man reser in. Alternativt, som Stockholmare vill man kunna resa till någon annan svensk stad över dagen.

Heathrow har naturligtvis massor med O&D trafik. London är ju vid sidan av NYC de enda två världsmetropolerna. Men, Heathrow har också väldigt mycket T&T trafik och denna kan mycket enklare använda den delen av dagen som finns kvar. Rent av bättre så då man, som exempel, reser från sthlm vid 0730 för att byta plan i London och resa vidare någonstans. Därmed kan stora långdistansmaskiner starta/landa mellan 10-16 för att matcha feedertrafik.

Arlanda är helt fullt på morgon och kväll och det är precis då även Bromma är fullt. Med andra ord kan man inte flytta Brommas trafik till Arlanda även om Arlanda har ledig kapacitet mitt på dagen (eller på natten för den delen).

Vidare är Bromma extremt viktig för Karolinska sjukhuset. KS är världens bästa sjukhus för svåra hjärnskador och till KS flygs patienter in från både Europa och faktiskt ännu längre ifrån. Speciellt för riktigt akuta fall kan det göra stor skillnad att ha Bromma. Detta gäller även vid sjöräddning, fjällräddning, polisflyg samt annat statsflyg.

En flygplats är mycket mer än att serva “vanliga resenärer”. Visst, som turist kan jag åka till Arlanda. Det är lite bökigt om jag bara ska till Åre för skidåkning. Men jag kan. Däremot, om jag åker i jobbet till en icke-SAS destination är jag extramt tacksam för regionalflyget som gör att jag kan åka in/ut över dagen. Från landning på Bromma till kontoret i Sthlm är det mindre än 30minuter. Det är oslagbart och gör skillnaden mellan att kunna äta middag med familjen eller ej. Eller att behöva resa dagen innan och stanna borta. För små företag är det dessutom en kostnadsfråga. Inget Bromma skulle innebära många fler dyra övernattningar i Sthlm och i tider då landsbygden utarmas av Stockholm behöver vi ju inte spä på den.

Av samma anledning kan vi INTE ska bygga nytt i Sthlm till varje pris. Och framförallt inte på en plats utan vare sig bra vägar, busslinjer, tbana eller pendeltåg. Bättre i så fall att börja bygga omgående i Kymlinge där det redan finns en oanvänd tunnelbanestation som blå linjen passerar. Det ligger mellan E4 och E18 samt har pendeltåg nästan lika nära. Om vi nu ska bygga…

sv Re: Frågande
2016-04-12 13:25

Tramsigt en förkortningar som ingen begriper! Inlägget förlorar på det.

Re: Frågande
2016-04-12 11:26

Kapciteten begränsas inte av antal passagerare utan av antalet rörelser. Brommaflyget får inte plats på Arlanda eftersom Arlanda är helt fullt under peak hours och det är exakt då inrikes passagerare vill landa i Sthlm eller lämna stan för att hinna arbeta över dagen. Att landa kl 1130 eller åka 1430 är helt enkelt bortkastat.

Heathrow är en flygplats både för O&D och T&T varför trafiken kan spridas, dessutom på mycket, mycket större flygplan. Bromma är BARA O&D, den trafiken kan inte flyttas. Därtill ligger Bromma mycket bättre till hur man än ser på det. I bästa fall kan Arlanda Express vara lika snabb till Centralen men annars är alla andra alternativ långsammare, eller mycket långsammare.

Bertil
2016-04-12 10:40

Bra förslag att lägga ner Bromma. Nog borde befintliga banor på Arlanda räcka till. Förläng bana 01R/19L så borde det räcka. När Ostlänken är klar behövs inget flyg mellan Stockholm och våra tre största stöder.

Oppe!
2016-04-12 08:54

Att Anders Sundström vinklar sin utredning är ju inget märkvärdigt med tanke på hans bakgrund..
Att han inte dök upp med två bodyguards (advokater) i tv igår igen är lite märkligt,

Jag har absolut inget förtroende för honom eller hans belacker.

Bromma behövs.
SAS har ju alltid velat lägga ner Bromma aktivt sedan de tvingade Linjeflyg att flytta,
Malmö Aviation.. har sin “livslina” från Bromma,allt annat är ej hållbart i längden,

Stockholms län har många grönområden som kan bebyggas.Allt behöver inte kretsa runt Ulvsunda vägen..

Att Arlanda skall investera i en 4 bana o 30 Miljarder är ju kul för alla nya arbetstillfällen,
Samtidigt kanske ta bort lite av glamouren från CPH,Kommersiellt “jätteinvestering” i en 10års period.
Dags att köpa lite aktier i NCC?

Frågande
2016-04-12 07:03

Är det inte märkligt att Arlanda med dina 25 miljoner passagerare anses behöva ytterligare en bana för att kunna hantera trafiken från Bromma? Heathrow klarar ju 70 miljoner passagerare med två rullbanor. Nu kanske inte Heathrow fungerar optimalt, det finns säkert problem med tillgänglighet mm men att en fjärde bana på anses nödvändig låter märkligt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500