Novair A321
Hej!
Har Novair slutat flyga A321? Deras plan står som “stored” på Airfleets. Har precis bokat resa inkl. sittplats på A321…
svar
Sorry guys, men man kan inte driva ett flygbolag med 1-3 flygplan. Allt omkring med att ha ett AOC kostar för mycket! Novair är på väg mot slutet och andra flygbolag kommer att flyga Apollos passagerare. Det är billigare att köpa in stolar hos andra, än själv flyga. Tro mig!
Toppen!
Då kan jag och Kurt-Krister åka till värmen som planerat utan oro!
Tack för alla svar!
Då är SE-RDO tillbaka på ARN efter maintence och flyger för NVR under sommaren.
@MrX va har du hört? Är det så det blir? Bemanningsföretag i kabinen?
Detta var en testflygning bara innan leverans till det nya bolaget, därav att man gjorde den på svenska reg och flightnr.
om RDP är leasad till annat bolag vad är detta för plan?? https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-rdp/#9cc3ee5
Hur går det med Novairs planer att anlita bemanningsföretag i stället för att ha egen personal? Antar att de som redan jobbar för bolaget erbjuds anställning… Hur långt gånget är det här och vad tycker personalen?
Alla 3 A321 har leasingkontraktet gått ut på och därför tas dem tillbaka av leverantörerna och omplaceras till andra bolag. Detta är orsaken till att en av dem går till Nile Air.
Novair in sin tur väntar på 3 helt nya A321(Sharklets) men på grund av försening dröjer det och man hyr därför in kapacitet från andra flyg, i detta fall Titan (A320) och Med-view Airlines (B737).
Som nämnt ovan så flyger även SAS flera av apollos flygningar så dem som bokat via Apollo kan även hamna på ett SAS flyg.
Hoppas detta gör att lite klarnar och att detta svarar på den första frågan i denna tråd.
http://www.airliners.net/photo/Nile-Air/Airbus-A321-231/2826411/M/
SE-RDP nu i nya färger här!
Vad är syftet med Novair egentligen då Apollo verkar använda sig av andra flygbolag istället? Novair torde väl flyga en ganska liten produktion åt Apollo.
Hörrni grabbar, Novair är visst kvar på GOT 😉
Man flyger idag!
NVR307 GOT JTR 0750 1130 A320 GPOWI
Dock med den inhyrda kärran från Titan som vanliga fall är baserad på OSL.
Sebbe har inte koll… Novair har en A321 kvar, den är som sagt på check men baserad på Arn. Got finns novair inte kvar på, basen lades ned i vintras. I Oslo har man en inhyrd A320. Mmx har novair inte flugit på på minst 10 år och där har aldrig funnits någon bas för nvr.
Novair har slutat flyga på Göteborg och stängt sin bas. De sista flygningarna dom hade I våras flögs av DAT.
Enligt Planespotter så har SE-RDP gått till Nile Air, stämmer det?
Enligt Planespotters så är SE-RDP på väg ill Nile Air, stämmer det?
Du har så fel Sebbe. Dom flyger INTE från Landvetter längre. Den maskinen som var baserad här finns inte längre i flottan. SAS flyger nästan all Apollos produktion.
Hehe ja du Sebbe då har du nog sett fel 🙂
Inga av Novair´s maskiner flyger just nu, OM-GEX (B738) flyger för NVR från ARN medan G-POWI (A320) flyger från OSL och från GOT på lördagar
Om en maskin gått vidare till SmartLynz var är då de två andra maskinerna stationerade? Arlanda resp Oslo?
Nej, det har dem inte. Flyger iallafall från Göteborg varje dag med deras egen 321, även på ARN och MMX
Vad jag vet så är SE-RDO i WOE för en genomgående service, den har varit där sedan mitten på april och skulle vara borta ca 4 veckor så den är nog tillbaka i trafik strax, troligen den du ska flyga med.
SE-RDN har gått vidare till SmartLynx, SE-RDP har jag inga uppgifter på.