Importera flygplansdelar från USA
Tanken är att köpa in flygplansdelar till en PA-28 för modifiering av vingspetsar m.m. från företaget knots2u.
Delarna har godkännande i något/några europeiska länder.
Vore intressant att veta förfarande samt kostnader som tillkommer utöver inköpspriset i USA samt några bra tips på vägen.
Tack på förhand!
svar
ett faa 8130 med dual release gäller bara om det är certifierat av tillverkaren.
alltså innefattar det inte eftermarknadsdelar.
rätta mig om jag har fel men haft denna diskusion med TS.
Tack för alla bra svar.
Har stämt av med klubbens tekniker som kommer att hålla i alla praktiska detaljer kring införskaffandet etc
Jag har gjort en korsreferenslista på amerikanska STC till Europeiska dito på de delar som vi önskar införskaffa, allt för att underlätta pappersbiten.
Teknikern är nöjd, än så länge 😉
Blir det något så vet vi var vi kan vända oss…
Vilka grejer har ni köpt från knots2u?
Har de varit bra att göra med?
Ring oss på Täby Air Maintenance i Örebro så fixar vi det åt dig!
Monteringen fixar vi också om det skulle behövas??.
Välkommen!
Håller med Linkan
Kolla gärna själv vad du vill ha på din kärra och stäm av med din CAMO om det funkar att installera.
Låt sedan din Part145 flygverkstad köpa/importera grejerna. De vet vilka cert leverantören behöver skicka med och har rutin på att beställa från USA.
Vill du “komma med egen mjöl till bagaren” är det stor risk att du inte får med rätt papper när du köper och att du får betala tull och avgifter i onödan.
knots2u har en hel del kul grejer. Har köpt därifrån ett par gånger.
Lycka till!
Nya grejer då räcker det med FAA 8130-3 begagnade då ska det vara ett 8130-3 dual release. Är det klassat som consumables då räcker det med coc. Med ett 8130-3 eller EASA F1 så slipper du tull. Förutsätter att grejerna är godkända att montera på flygplanstypen.
Ring UTi de har bra internationella transporter både via flyg och sjöfrakt.
Innan du gör någon beställning kontakta din CAMO / Verkstad som sköter underhållet.
De kan ge dig uppgift om de papper som krävs för att de skall vara lagligt att installera utrustningen. Normal behövs ett 8130 dokument som anger att det är godkänt för installation.
Sedan tillkommer fraktkostnaden olika priser flygfrakt eller via båt.
Olika alternativ kan variera mycket i pris.
Ni kommer att få betala tull (om ni inte har tillstånd för gynnsam tullbehandling). Tull ca 5-6%
Därtill kommer moms och avgift till speditören som ordnar tullbehandlingen. Moms 25% på alla kostnader.
Jag skulle föreslå att ni låter er flygverkstad handha importen.
Ring Tullverket 0771-520520 och bli kopplat till Tullsvar
Kolla med Transportstyrelsen. Det är de som skall godkänna modifieringen.