Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Jumpseat

Tråden startades av Ludvig

Tjena!

Ska till USA om några månader och som flygplansintresserad så vill jag gärna sitta på jumpseat under start och landning. Jag vet att man enligt vissa regler inte får sitta på jumseat men jag vet även att vissa kaptener tillåter det ändå.

Är det några speciella regler när det gäller flygningar till USA, för det är 3 flighter totalt (737, a330, crj900 – crj900, 777, embraer 190) och jag tänkte att det är mest plats i cockpit då (a330 & 777 över atlanten) och mindre jobb för piloterna att förbereda jumseat och inte lika trångt (menar att det skulle vara jobbigt för dem att förbereda allt och att det minskar mina chanser).

Finns det några knep för att få jumpseata, annars tänker jag att jag går in i cockpit och pratar med dem innan start och hoppas på det bästa!

Tack på förhand,
Ludvig

Publicerad den 2019-01-21 21:13
Skriv ett svar
Antal svar: 43

svar

Gh
2019-03-10 10:11

Tunnelbaneförare är inget spännande 🙂

Pilot
2019-03-10 08:51

Det är helt klart ett ämne som bolagen borde titta närmare på. Tänk bara om man såg folk gå fram till tunnelbaneföraren och ville åka med i förarhytten för att det är kul, helt sjuk bild enligt mig. Jag har själv många års erfarenhet som pilot och tycker inte att det är lämpligt med besökare i cockpit “som inte har den behörighet som borde krävas”. En person skulle kunna skapa fullständig kaos i cockpit på några sekunder. I vilka manualer tar man upp hur man hanterar en psykiskt sjuk människa som går bärsärkargång från Jump Seat.

Thomas
2019-03-10 00:27

Jag flyger för ett nordiskt bolag, och vi har ofta med folk på jumpseat, både med och utan uniform, anställda eller inte anställda. Beslutet är alltid till sist kaptenens.
Fråga kan man alltid.

Charlie
2019-02-24 02:56

@Orolig:
Därför vi har regler att aldrig släppa in någon i cockit förutom folk på bolaget. Inte ens våra familjemedlemmar eller vänner får sitta i cockpit.

Urban
2019-02-23 22:08

…1983 på AZ391 (?) som var en 727-200 mellan
ARN-CPH-LIN-FCO. Det var en höjdare. Det var en
klar vinterkväll och Europa var som ett flipperspel
nedanför oss. Piloterna var väldigt mycket upptagna
med STORA kartor som de vecklade upp och hade
framför sig minns jag. Var tyst och höll låg profil.
Jag var ung resebyråtjm och AZ i Sthlm fixade jumpseat.

Ramp supervisor
2019-02-23 20:33

Är ju bara att kolla runt på instagram några minuter så huttar man allsköns foton på alla sorters människor som befinner sig i cockpit när flygmaskinen är i luften så summan av kardemumman, piloterna bestämmer om det är ok eller ej.

Orolig
2019-02-23 17:27

Tänk om piloterna släpper in en riktig galning?? Vad händer då??

Pilot
2019-02-23 15:28

Ludvig !

De bästa är för dig att ställa frågan till kabinpersonalen om de finns möjlighet o få sitta på jumpseat om inte så fråga om du får hälsa på flight deck så frågar du direkt kaptenen för de ska va ok både för kapten o styrman ! Men som alla andra skriver nedan så i England får man inte ha någon på flight deck har du en flygning som inte är i engelskt luftrum så fråga !:) man kan bara få ett nej som svar och dem flesta brukar va snälla !

Lycka till !

re:Flygchef SAS
2019-02-18 19:23

Flyger i maj så det är ett tag tills dess. Verkar vara blandade åsikter men en del berättar sina historier. Låter riktigt härligt!

AVIANCA
2019-02-17 18:02

Har själv suttit fram i Cockpit flertalet gånger när jag flygit. Detta då min mosters man är kapten på Avianca och då har jag fått suttit med. Även när jag i somras flög från DR till Bogota fick jag sitta i Jumpseat (AIRBUS A320). Riktigt härlig upplevelse, om inte något av det mäktigaste jag upplevt!

Flygchef SAS
2019-02-16 18:08

Hur gick det för dig Ludwig?

Kim
2019-02-11 22:35

Jag flög med SAS mellan ARN-TOS och frågade om jag kunde få sitta med i cockpit vid landning i Tromsö. Hade ingen som helst koppling till någon av piloterna eller kabinpersonalen. Är en simpel truckförare. Innan landning ”du är välkommen fram till killarna där framme”.

re:ABC
2019-02-11 09:38

ABC:

Ge bara upp när du blir motbevisad i stället för att gräva din grop ännu djupare. Dra ur sladden till datorn….

ABC
2019-02-11 07:30

Kan bara konstatera att det skiljer ljusår mellan livet på ett nordiskt flygbolag och hur vi ser på säkerhet i de engelsktalande delarna av världen. I Norden tycks inte ens en tekniker få en uniform, man frågar sig då vad dom reser i, blåställ? Och vad gör OP på flightdeck såvida de inte också är aktiva flygande (vilket hos många bolag är vanligt)?

re:ABC
2019-02-10 13:16

ja ni ska alltid ta det mesta ABC skriver med en stor nypa salt.

Arbetar själv på en nordiskt bolag. Och vi har tex tekniker/mekaniker utan uniform på flightdeck. Även när OP/OCC ska utbildas sitter dom på flightdeck utan uniform.

abcde
2019-02-10 03:04

Det är bolaget bestämmer och det går inte

Magnus
2019-02-08 17:38

Du röker knark!
Det finns två sätt att sitta i cockpit på Amerikanska flygbolag.

1. Du jobbar på FAA som inspektör eller som traffik ledare. Secret Service har också tillgång.

2. Du jobbar på flygbolaget som pilot eller instruktör, eller som pilot på andra Amerikanska flygbolag som är inom CASS systemet. Du behöver inte vara i uniform för att sitta i cockpit.

Som passagerare kommer du aldrig in i cockpit förutom på marken då planet är vid gaten.

Det är jag säker på för jag jobbar på ett av dem. Fråga hur mycket du vill..

@ABC J
2019-02-08 17:30

Du har fel, sluta skriv dina teorier i en aggressiv linda.

ABC
2019-02-08 13:48

Grundregeln hos seriösa säkerhetsmedvetna flygbolag och nationer är att endast besättning som arbetar på den aktuella flygningen släpps in på flightdeck. Arbetar du är det utan undantag i uniform och du finns med som crew på manifestet. Kapten kan välja om hen vill ha sparken eller inte, det är helt upp till dem.

svar till ABC och glöm det
2019-02-08 10:53

Ni pratar strunt, man har absolut en chans om man åker ofta och frågar varje gång, titta runt på instagram så hittar ni säkert ett o annat jumpseat. Jag känner till flera som lyckats med det.

Hur vet du/ni att den civilklädde ni ser går in i flightdeck inte har en badge snyggt instoppad nånstans? De flesta gånger det sker lär det vara just kabinpersonal/mech/piloter som åker civilt och väljer jumpseatstolen…
Det är kaptenens beslut och du har ej möjlighet veta/ta reda på vem personen är.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500