B737 MAX Groundings
Idag har hitills 60% procent av flygande MAX groundats av sina flygbolag.
Känns som ett riktigt och kundtillvänt beslut tills man vet mer.
Vad gör Nordiska bolag av typen TUI och Norwegian???
svar
Boeing has made significant progress over the past several months in support of safely returning the 737 MAX to service as the company continues to work with the FAA and other global regulators on the process laid out for certifying the 737 MAX software and related training updates. The company has also made significant governance and operational changes to further sharpen its focus. These two tragic accidents continue to weigh heavily on everyone at Boeing. We have established a $100 million relief fund to meet family and community needs of those affected by these accidents.
Ja, Wikipedia är ju alltid trovärdiga…………..
FAA har tydligen lärt sin läxa, Boeing är inte att lita på. Allt kommer kollas väldigt noga, det är inte säkert FAA kommer att godkänna eländet i år. FAA chefen säger att han inte godkänner flygplanet för än han själv har testat det.
Frågan är om Boeing har lärt sin läxa, det återstår att se.
Att: sv MAX
Läs gärna om du kan engelska:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX_groundings
Boeing har redan tagit på sig skulden och betalt ut ersättning till drabbade!
Vad väntar du på?
Är du domare i denna sak? Tänk om någon av alla experter, kunde invänta slutresultat.
Ansvariga för olyckorna med B737 MAX är i förstahand Boeing.
Boeing har tillverkat ett flygplan som vid senare kontroll inte bedömts luftvärdigt. Boeing hade fått för fria händer av FAA när det gällde luftvärdighet. Detta liknar hur myndigheter i tredje världen i vissa fall är för släpphänta. FAA har nu insett att Boeing kan man inte lita på och kräver att själva kontrollera allt för att godkänna flygplanet. Boeing hade också mörkad mycket av det nya system man installerat och motsatt sig simulatorträning, som var efterfrågat.
I andra hand är det således FAA som är ansvariga för olyckorna. Flygplanet skulle inte fått luftvärdighet i sitt ursprungliga utförande över huvud tagit. Det bevisas av att alla B737 MAX grundades av myndigheterna.
De flygbolag som nyttjade flygplanen var lurade att B737 MAX var ett normalt luftvärdigt flygplan vilket det inte var. Motsvarande problem skulle inte kunna uppstå i en äldre modell av B737. De som efterfrågat simulatorträning fick veta att det inte behövdes. Att lägga någon skuld på drabbade flygbolag och piloter är således väldigt långsökt.
B737 MAX har fortfarande flygförbud efter mer än 12 månader. Det om något visar att skulden vilar tungt på Boeing.
Många här på forumet försöker lägga skulden på de flygbolag som råkade ut för de felande B737 MAX. Men skulden vilar mycket tungt på Boeing och FAA det kan man inte bortse från.
PS! Även B787 hade brister och fick flygförbud under en tid. Allt detta visar att Boeing har tappat sin förmåga att bygga säkra flygplan. Beror troligen på ledningen som känt sig pressade av Airbuss.
Lionair har tio st A330. Deras räckvidd, är nog lite längre än vad det du talar om.
Förstår inte vad skämtet ligger i.
“Mao måste man lita på att flygbolagens anställda följer dom regler som finns.”
Du tala emot dig själv!
Hälsningar “Still Active”
Lionairs banning inom EU är ju ett skämt.
Varför skulle deras flygplan börja flyga hit?!
Dom har ju inte ens räckvidden för halva sträckan.
En Continental ingenjör kollega åkte med ett Lionair MD80 flygplan för att ge tips om
hur man opererar planet bäst vart nästan flygrädd berättade han.
“Inop” avstängningarna på säkringstavlan bakom pilotens rygg var full av dito.
Vidare så följde man ej dom checklistor som MD80 har från tillverkaren.
Vid dåligt väder så vet tydligen piloterna att bolagets ledning bara accepterar alt flygplats alt cnl flight i yttersta fall.
Dvs inte alls.
Nej varför bolaget är bannat finns det skäl för. Men ej så att EU flygplatser kommer lida av deras dåliga performance vad det gäller säkerhet.
Jag har personligen flygit med i cabin i Afrika och Sydamerika med div bolag då jag kännt oro
pga planens rent synliga dåliga skick.
Ytterst är det passageraren som avgör om hen vill eller vågar åka med.
Men flyget är ganska komplext med dess teknik och regler så lekmän har ju dåligt beslutsunderlag.
Mao måste man lita på att flygbolagens anställda följer dom regler som finns.
Mvh pensionärer ex DC8/B737/MD80 pilot
Senaste nytt B737 MAX.
Boeing’s 737 Max is Being Readied for a Comeback. What Travelers Need to Know.
The agency said in a statement that it “will lift the grounding order only after we are satisfied that the aircraft meets certification standards.”
D.v.s B737 MAX var ett flygplan som i sin ursprungliga utformning aldrig skulle fått luftvärdighet. MAX hade fått luftvärdighet på felaktiga grunder.
https://www.nytimes.com/2020/07/02/travel/boeings-737-max-flying.html
Boeing Built Deadly Assumptions Into 737 Max, Blind to a Late Design Change.
sv SV Trött Vad är fel underlag? Det är ingen som vill/kan gå i polemik om de drabbade bolagen. Men visst flyg med LionAir.
Det är ingen som förnekar problemet med Max. Men man förväntar sig, att piloter ska kunna hantera olika fel. Gör inte du det?
Boeing har långt kvar innan förtroendet är tillbaka.
Din slutsats bygger på felaktigt underlag.
B737 MAX hade betydligt sämre säkerhet än tidigare B737.
Det fanns en singel point of falure. Det var helt nya flygplan mindre än ett år gamla som fallerade.
Varför tror du MAX:en har fått flygförbud över hela världen som varat över ett år?
Boeing motsatte sig simulatorträning för piloter som skulle flyga B737 MAX. Simulatorträning var efterfrågat från åtminstone ett av flygbolagen som kraschade.
Hade inte dessa två flygplan råkat ut för singel point of falure hade dessa olyckor inte inträffat.
B737 MAX är det mest olycksdrabbade flygplanet i modern tid. Hade inte flygförbudet kommit hade fler fått sätta livet till pga ett bristfälligt konstruerat flygplan.
B737 MAX´s olycksfrekvens har inte något flygbolag i världen, med normalt utbildade piloter. Utom två från tredje världen. Varför är LionAir “banned” från EU?
Med 387 levererade MAX. Endast två bolag, har lyckats att haverera. “WHY”?
Över 350 Max har introducerats. Två bolag från tredje världen, har lyckats att haverera. Tillfälligheter!? Varför har inte övriga bolag, med MAX havererat??
Innan du yttrar dig. Kolla in deras olycks/incident statistik. Just nu är det inga bolag som flyger med MAX (nyhet för dig?). Tror du att det är en tillfällighet, att LionAir inte får flyga till några EASA länder?
Nu överdriver du mycket, Lionair flyger inte längre med olycksfågeln B737 MAX. Risken att något händer med äldre B737 hos Lionair är försvinnande liten jämfört med en B737 MAX. Av de få MAX som introducerats, flugit i reguljär trafik har två dödliga flygningar inträffat.
Skulle äldre B737 haft samma korta tid mellan katastrofer hade väldigt många fått sätta livet till.
B737 MAX´s olycksfrekvens har inte något flygbolag i världen med ett normalt flygplan i bra väder.
Ja, sätt dig i något av Lionair’s övriga plan, om du vågar…..
Vilken normal vuxen människa i väst har inte hört talas om Max planens problemen?!
Mao kommer ingen fortsatt vilja flyga med planet.
Bygg om byggda plan till cargo plan.