Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Asiana Airlines köper 6st Airbus A380-800

Tråden startades av OZ

Sydkoreanska flygbolaget Asiana Airlines har nyligen lagt en beställning på sex stycken A380 med leverans från och med år 2014.

Här kan du läsa på Airbus hemsida:
http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/press-release/detail/asiana-airlines-places-order-for-six-a380s/

…och på Flightglobal
http://www.flightglobal.com/articles/2011/01/06/351544/asiana-orders-six-a380s.html

MVH
Vallentuna

Publicerad den 2011-01-06 20:29
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

Rätt
2011-01-07 22:11

Ja OZ det här med 777 verkar ju troligt eftersom det rör sig om 777-300ER som ju är ungefär lika stor som 747-400 så om de säger de själva så OK… Men ingen har tidigare uppgivit en säker källa… Så kommer väl A380 efter ett tag 🙂 Men de tar ett tag innan de levereras och 777-300ER hinner komma tidigare…

OZ
2011-01-07 21:53

“Thai will acquire an additional seven Airbus A330s between 2011 and 2013 for regional routes, and eight Boeing 777-300ERs between 2012 and 2013 for intercontinental routes. Thai has indicated that the intercontinental routes served by these new aircraft would be Copenhagen, Stockholm, Los Angeles, and Oslo, and the regional routes to be served by the new A330s include Perth, Dubai, Shanghai, Taipei, Mumbai (Bombay), Kolkata (Calcutta), and Bengaluru (Bangalore).”

Här har jag kopierat texten som stod på Thais hemsida förut. Läs. Ingår i deras fleet development plan.

SK rulez
2011-01-07 21:44

Om SAS satte in en 380 från ARN till NYC skulle ingen välja de andra piss-flygen dit =)

OZ
2011-01-07 21:20

Information om A380 till Arlanda finner jag inte, men jag minns klart och tydligt att det på Thais hemsida stod att Thai skulle köpa ett femtontal nya flygplan:
-A330 på regionala rutter (Sydostasien)
-777-300ER på interkontinentala rutter och att dessa flygplan skulle användas på rutter som Köpenhamn, Stockholm och ett par städer till som jag inte minns. Hemsidan är nu uppdaterad med ny information som inte ger lika klart besked.

777?
2011-01-07 20:48

Det här med 777 är sannolikt en skröna som man kan tro på eller inte, förmodligen inte. Men att Thai planerar A380 och gått ut med det är allmänt känt…

Det blir nog ingen 777 från Thai i Stockholm, däremot 747-400 med nya kabininredningar…

OZ
2011-01-07 20:40

Va – varför skulle det inte fungera?

Vill bara tillägga att jag inte alls tror att Arlanda inte skulle vara 380-anpassat, för det är det, precis som ni säger. A380 i trafik från Arlanda går utan problem, med undantag för om två stycken skulle mötas på taxibanorna men det är det nog ingen risk för här. Än.

Säger ni att Thai officiellt har sagt så, ja då tror jag ju er såklart. Visste nämligen inte om att de har gått ut och sagt att A380 kommer att användas på Stockholmsrutten än. Det enda jag visste var att de under en period kommer att ersätta 747 med 777 (-300ER) med start 2012.

Var kan jag hitta Thais uttalande om A380-rutter?

PS – Tycker att det alltför snabbt blir idiotförklarande på Flygforum, ge folk en chans att förklara innan ni dömer 🙂 Jag är trots allt bara femton år. – DS.

Va
2011-01-07 20:06

Nej Oz Arlanda – Tokyo med A380 skulle inte funka, varför tror du det? Men däremot planerar ju Thai officiellt för introduktion på Stockholm som är en av deras mer lyckade destinationer. De har ju ingen konkurrens från SAS som lämnat “walkover”

Putte
2011-01-07 19:58

Thai har ju officiellt gått ut och sagt att Stockholm blir en av de första destinationerna för deras A380. Att en del har så svårt att tro på det. Är det månne samma personer som innan oktober i år inte trodde att A380 kunde landa på Arlanda? Den eller de personerna kommer inte förstå något förrän Thai står med sin A380 på gaten vid pir F… Mycket snack och lite kunskap hos en del i forumet… Forumtroll??

Spelar ingen roll
2011-01-07 19:45

Det spelar inte så stor roll vad man tror utan fakta är att marknaden finns och att Thai sagt att man ska använda A380 här som en av de första destinationerna. Sedan får du tro precis vad du vill och nedgradera Sveriges chanser till trafik om du vill.

OZ
2011-01-07 18:34

Då är jag väl ett sådant troll 😉 Svenskar har ju en förmåga att tro att vi har en betydande del av allting i världen. Inklusive Thai International. Jag tror inte att Sverige har en chans gentemot städer som exempelvis London (dit två av Thais sex stycken 380 kommer att flyga), Tokyo, Frankfurt, Zürich och Los Angeles. Visst kanske man kan fylla en 380 till Bangkok från Arlanda, men vad säger att alla andra världsmetropoler inte skulle fyllas och därmed ej prioriteras? Jag tror att man kan fylla en full från Tokyo, precis som från Arlanda, men i Tokyo finns fler som kan tänka sig att betala ett högre pris för biljetterna. Något som Thai skulle tjäna på.

Avgångsorter saknas inte...
2011-01-07 18:15

Det går fint att fylla A380 från Arlanda till t.ex. BKK. Problemet är väl att det är Thai och inte SAS som flyger den sträckan. Thai har pratat om att sätta in A380 här och det är fortfarande aktuellt. Det blir en av de första destinationerna för deras A380 till skillnad från vad vissa forumtroll här tror 🙂

OZ
2011-01-07 17:37

Jodå, visst har SAS destinationer att sätta in A380:n på. Det som saknas är en plats att sätta in dem FRÅN. Asien växer och har många “treåttiostäder” och därmed många destinationer. Men inte från Skandinavien.

Asiana har länge varit en tänkbar kund och självklart kan konkurrens med KE ha någonting med köpet å göra, men jag tror mer på ett snabbt och starkt växande Asien inom luftfart. Vi kan vänta oss flest kunder därifrån. Cathay Pacific har visat intresse för den förlängda -900:n men det dröjer eventuellt ett decennium, minst, innan den modellen får en fot in på marknaden.

Stigge
2011-01-07 11:19

Asiana var tvungen att beställa A380 eftersom Korean air har beställt A380 och då vågar inte Asiana stå utan.

Synd att SAS inte har någon destination att sätta in A380 på. Skulle vara roligt att se SAS loggan på en A380.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500