Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS ansökan Cabin Crew

Tråden startades av Cc på TUI

Hej allihopa!

Jag har tidigare arbetat två säsonger på tui under vintern med landvetter som bas och jag älskade det. Nu bor jag i Skåne och har därför sökt till SAS i Kastrup hela två gånger men alltid nekats. Är det någon som vet eller har någon fundering på vad orsaken kan vara? Jag har ju erfarenheten så jag blir väldigt kluven…

Publicerad den 2025-09-26 07:20
Skriv ett svar
Antal svar: 54

svar

Ny AS
2025-12-22 21:51

Tillägg- otroligt snabb rekrytering via AAP. Från ansökan till inbjudan till assessment day ca 3 v. 1,5 dag efter assessment fick jag jobberbjudande.

Alltså, inte lika för alla. Min uppfattning av AAP är bra.

Ny AS
2025-12-22 21:49

Jag är 50+, har aldrig jobbat i flygbranschen tidigare. Fd företagare med fokus på sälj och relationer med världen som arbetsplats. Stort intresse för mat & dryck. Nyanställd på SAS som AS och börjar min utbildning strax. Av oss dryga 20 på assessment day har 4 fått jobb, då är vi två 50+. En tjej med 15+ års anställning på SAS ARN fick inte jobbet hon sökte, för mycket attityd gissar jag.
Lönen är samma oavsett ålder.

@dinou
2025-10-11 23:55

Jo men precis! Det är ju väldigt delikat tråd när det kommer till kabinen för ofta speglar SAS andra bolag över tid. Varför SAS anställer på 80% i SAS Scandinavia alltså det bolaget som vi känner innan pandemin är att på en 80% tjänst kan man i stort sett skemalägga någon fulltid. Fulltid i flyget innebär egentligen en anställning på 80% speciellt om man flyger mycket långlinjer. Därav att SAS Scandinavia vill ha folk 80% men det blir ännu mer komplicerat än så! 80% är fortfarande 80% så även om du flyger mycket långt så har du ju väldigt reglerad arbetstid och då hamnar det på dina totala timmar på 12 månader. Men kort och gott
Blir det att du jobbar ”100%” på 80% kontrakt! Mycket kreativt av SAS men jag har sett folk skriva på värre avtal i mina dagar för att flyga lite widebody! Men det är det nya tider och livet funkar faktiskt helt ok och går vidare trots allt med det schemat

Evolving
2025-10-11 23:27

Hi! Former crew for SK at their main base at CPH ;). What I experienced after the pandemic within the industry in terms of change was that the Scandinavian language criteria were changed and for SAS it’s been hard apparently, I must say Norwegian were really early to abolish the criteria before the pandemic in their Scandinavian bases. Even Sunclass airlines the largest operating charter airline within the nordic region with a triple or more so strong Nordic DNA than SAS employed Ukrainian cabin crew after the invasion but also cabin crew with passports outside the EU. We must not make this a fight between international or scandi crew! Rather a fight with the union! Last but not least as Scandi crew we can also learn a lot from our fellow crew from different countries and experiences. Believe me! Together we need to lead the way in terms of conditions in Europe. We can’t afford to stand against each other in this matter!

SunshineLover.
2025-10-11 14:16

I know already few people with English only hired directly to SK Scandinavia, more are moving over from other bases/AOCs so next year will see big changes in the teams. If you want to be rude with me and show me you are better because you speak Danish or Swedish, go ahead I will survice this and kill you softly with my kindness and ….professional attitude. Smile , safe flying and see you soon !

SunshineLover.
2025-10-11 14:13

I can see you are scared of so called foreigners but het as some of you said it is 2025 and we are not that bad. We are also educated, professional and maybe better prepared for jumping into deep waters as we had to come out of our comfort zones, leave our countries, families and start new life here in Scandinavia. I don’t really see many of you enought open going abroad to look for better life or the job you love… Are you ?
The subject of CRM and communication ?
@Air steward maybe it is a good subject for your next recurrent training ?
I so no isuues when working mixed crews and what is more pilots are saying it is really refreshing to meet new people form other countries. If you wanna ask, I am not 22 YO tall blond looking for husband in cockpit, just opposite.
So if you think SK wants only youngsters with no experience , it is not truth.
Regarding AAP, yes they are nighmare to deal with, their selection process is a joke…but until SAS don’t care they will keep working like this.

SunshineLover.
2025-10-11 14:05

Hi there,
I was reading all the comments in this post and I see everyone has its reasoning for their view of the situation. Anyway aviation world is changing, most of the airlines in Europe have shortage of staff, inclunding SAS. No matter if is is SK Scandinavia ( called the real SAS by some of you ), Link or Connect. Yes SK is Scandinavian, Yes it is legacy, Yes it is tradition…but let’s go further. It is not truth that foreign airlines hires only country of the airline language. Lufthansa started employing crew with no German, so did Finnair, Eurowings, Condor, LOT and few others. This is the trend in the industry, not fun fact. Why ? Because there is shortage of people willing to do this job. Airlines saw it during covid , they had problems with staffing planes when it all got back to normal. Of course Scandi language is important for you as Scandi nationals, but not for travellers connecting form Athens via CPH to JFK. And those are mostly your future passengers, paying your wages. SAS goes the CPH hub way very clearly. Myself I am foreigner, don’t speak any Scandi language , based in Scandinavia, flying for SAS. We do have daily communication in English and I do love working with Scandinavian colleagues. I brought to SAS my long time flying experience, the quality ( and guess what not from low cost, but have flown for legacy with real glass in business class 😉 ), my open mind and fresh attitude. I still like it here after few years…

Me
2025-10-11 13:42

@flygande
Väldigt tråkigt om det är så och jag förstår din frustration. Sen är det såklart viktigt att personlighet osv är rätt också som någon annan nämnde här men det finns säkert väldigt många med lång erfarenhet som har rätt personlighet och fortfarande brinner för yrket.
Det är ju inte per automatik så att bara för att man är ny eller har lite erfarenhet så är man mer engagerad och som någon tidigare skrev så är det kabinchefer som ifrågasatt en del av AAP’s rekryteringar också så det verkar ju som att det kan behövas lite justeringar i rekryteringsprocessen.

Dinou
2025-10-11 12:09

Lite off topic.. när SAS (CPH) väl söker Air Stewards så är det på 80% tjänst – någon som varför? Som AS flyger man både kort & långt som jag förstått det. SAS CPH söker ju CC så att fylla ut till 100% tjänst borde ju funka. Eller?

Lykke
2025-10-11 11:47

sv Air steward. Många svenska , norska och danska storföretag har engelska som koncernspråk. Arbetsinstruktioner, ebmöten och personalinformation är på engelska. Flygbranschen har haft engelska som språk sedan 1900-talet så det kan du inte ha missat, Javisst någon enstaka morbror Bengt och moster Agda kanske inte förstår engelska och blir drabbade när de flyger inrikes. Om de flyger uttrikes förstår de säkert engelska om de skall besöka andra länder. SAS gör helt rätt som anställer personal med servicekänsla i första hand och inte personer som signaturen “cc” som känner sig förorättad eftersom hen inte får chansen att få gratisbiljetter pga av alla kompetenta konkurrenter om platserna.

Lasse
2025-10-11 07:50

@Air steward
Tycker att det är väldigt mycket icke-skandinaviska i cockpit på Link.

Cabin Crew
2025-10-11 07:08

På en kurs i SAS just nu är åldersspannet mellan 21 0ch 56. Det handllar inte om ålder, utan om personlighet. En person som flugit i 10+ år kan ha en sämre personlighet än en person som har 0 erfarenhet. Det är det sas lägger vikt vid. Alla startar på samma lön, så det handlar inte heller om att det är lättare att ge yngre en lägre lön och därmed spara pengar.

Inställning och vilja är något man värdesätter i rekryteringsprocessen där personligheten skiner igenom på Assessment day samt hur en ansökning är skriven. Ibland är det också bra att revidera sina referenser. Om man har dålig självkännedom tror man kanske att man är “bra” och är på ett visst sätt, men referenserna uppfattar dig på ett helt annat vis. Referenser i sas ska fylla i flera sidor genom ett webformulär de får på mail. Där ska de även nämna negativa sidor hos den sökande, vilket alla personer har…

Air steward
2025-10-10 12:15

Att:Lykke
Idag pratar vi skandinaviska med våra kollegor ombord. Några få piloter har andra språk som modersmål men de flesta av dem kan något av de skandinaviska språken hyfsat begripligt. I cockpit kommuniceras det på engelska.
Hur det blir i framtiden vet vi inte men så är det nu. Kanske det rekryteras fler som inte pratar skandinaviska men jag tror det blir svårt med tanke på CRM och teamet. De kommer nog att känna sig tvungna att lära sig något av våra språk.
Hälsar AS i SAS sedan 1900-talet.

Daniel
2025-10-10 10:34

@ Rick

Om du er 21 eller 71 når du starter i SAS er fuldstændigt ligegyldigt, for startlønnen er den samme.

Og SAS har ansat rigtig mange +50 de senere år, så SAS har ikke samme politik som Emirates, Qatar mfl, hvor du næsten er for gammel når du er blevet 30.

Flygande
2025-10-10 08:57

@me
dem tar in folk med med 0 erfarenhet eller upp till 2 år. Har många kollegor som har sökt som har över 10 år i flygbranschen och inte fått jobbet på SAS medans andra med ett år har fått. Själv har jag flugit i 15 år o ser nu att det inte finns en chans att komma in på SAS, inte ens lönt att söka …..

Rick
2025-10-09 23:52

Tror dem vill ha unga gröna för dem får lägst lön kostar mindre.Men det är
Hel tokigt!

Me
2025-10-09 08:33

@Flygande
Det stämmer inte att de endast tar in unga. På den assessment day som jag var på var vi ett par som var “äldre”. Någon hade erfarenhet som cc sedan tidigare. Jag har det däremot inte utan vill komma in i branschen.
En bekant berättade igår att hennes väninna som är 50+ fått jobb som cc på SAS i Cph och är igång och jobbar nu. Den rekryteringen måste ju ha gått genom AAP.
Mönstret verkar mer handla om att ni som har erfarenhet inte ges chansen i samma utsträckning och det håller jag med om är fel.
Jag undrar fortfarande om ni som varit på en assessment day med AAP även fått chansen till fler assessment days. För min del har dörren varit stängd vilket är frustrerande när mina kvalifikationer har stärkts sedan sist gällande erfarenheter att ta med sig in i yrket osv.

Daniel
2025-10-09 07:32

@ CC på TUI : Jeg ved at SAS er meget varsomme med at tage for mange ansatte der har fløjet i andre selskaber på en gang, og det har været en praksis man har fulgt i mange år. Og hvis du ikke kommer til assesment day, er det måske mere din ansøgning der halter, og ikke dig som person.

@ Till Daniel : Hvis man har været tidligere “upskattat “ansat i SAS, har man også styr på hvilke managers man skal hive fat i direkte, hvis man ønsker at blive genansat. SAS har i CPH taget mange tidligere ansatte tilbage, men det kræver man er villig til at starte på laveste løntrin igen. Hvis man ikke får lov til at komme tilbage, ja så har man ikke været så “upskattat” som man selv tror.

@ Zeta : I modsætning til dig, behøver jeg ikke bruge 12 forskellige navne, for at virke mere troværdig. Jeg forstår ikke hvordan SAS vælger at ansætte, skulle “gynna” det danske arbejdsmarked, som du konstant refererer til i dine indlæg, men det kan du måske uddybe?

Mvh

Daniel

zeta
2025-10-09 05:46

@Till Daniel. Signaturen Daniel skriver ofta inlägg där hen försvarar allt som SAS gör. Särskilt det som gynnar den danska arbetsmarknaden. Hen har dock rätt i sak när han hävdar att SAS inte har någon skyldighet att anställa enligt någon “LAS”- eller senioritets-ordning. SAS är ett flygbolag som agerar i en marknadsekonomi.

Till Daniel
2025-10-09 00:38

Nej, det stämmer inte. Många som varit på SAS innan och varit uppskattade kommer inte med. Många kommer inte ens till intervju. Så du har fel.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500