Norwegian longhaul.
Kan inte Norwegian komma igång med sina longhaul snart så det rör om i grytan.
Fan va bra det vore. Finns det ett datum ,för om de ska starta så måste marknadsföringen igång.
Kom igen nu Kjosen.
svar
Man får inte något gratis någonstans antingen betalar du ombord eller så är det inbakat i priset. Kvittar vilket bolag.
Ha en trevlig dag.
Juanita: Men Kenneth snackade inte om charterbolagens långlinjer, utan att han har flugit charter med SAS och Norwegian, och dom flyger ingen lång charter. Och på dom korta linjerna får man alltså ingenting. Rätt ska vara rätt!
Vaddå “får ingenting på en charterresa….”. ALLA får mat på långlinjerna, inklusive kaffe o te – två gånger dessutom. Övrig dryck får du betala själv. Rätt skall vara rätt! Flyger du kortare sträckor däremot, så väljer du själv om du vill boka måltid ombord eller ej. Sen finns det ju självklart inget som heter gratis – måltiden har du ju betalat i biljettpriset, men den ekvationen gäller ju för precis ALLA flygbolag, världen över – men det visste ni ju redan….:-)
Vaddå “får ingenting på en charterresa….”. ALLA får mat på långlinjerna, inklusive kaffe o te – två gånger dessutom. Övrig dryck får du betala själv. Rätt skall vara rätt! Flyger du kortare sträckor däremot, så väljer du själv om du vill boka måltid ombord eller ej. Sen finns det ju självklart inget som heter gratis – måltiden har du ju betalat i biljettpriset, men den ekvationen gäller ju för precis ALLA flygbolag, världen över – men det visste ni ju redan….:-)
Att Kenneth!
Precis som tidigare skrivet: man får inget på en charterresa. När man beställer resan kan man välja till mat (annars är du en no-meal pax och får skylla dig själv att du inte hade råd att lägga till 75 kr för maten). Get your facts straight!
Kenneth: Man får heller ingenting på DK, BLX och NVR under en charterflygning.
Kenneth du säger att kunden inte är nöjd och dem tycker det är som att flyga SL buss när dem åker chareter med Norwegian?
Jag har i varje fall flygit charter med både SAS och Norwegian i år och kan säga dig att Norwegian slog SAS med hästlägnder där.
Bägge flög med 800 maskin och Norwegian hade bättre benplats än SAS ( Norwegians nya flyg). SAS visade ingen video på 6 timmar flygning det gjorde Norwegian. Vad gäller maten ombord vard en lika jävlig hos bägge sällsskapen.
Så SAS har i varje fall ingen bättre charter produkt.
787 blir deras död, om dom ny får någon.. Det är helt andra pengar att flyga runt den än att sälja biljetter för 400 till malaga och hyra in CC ifrån bemmaningsföretag.
Det är ett steg upp då behövs det klass på personal, service, utbud ja det är mycket som skall klaffa att flyga runt med 737 och servera kaffe och chokladbollar typ kav vem som helst göra, stora drömmar har DY och det är knappt att dagens verksamhet går runt om man skalla vara ärlig, det går för fort för dom och folk åker med dom för det är billigt inget annat, dom skulle aldrig klara förseningar tex utan dom skulle göra bort sig direkt, att konkuerar med tex DK och BLX är det inget man bara “gör” bara för man har en 787, det stämmer att DY flyger charter men enligt kunderna så är man inte nöjd utan det är som att åka SL buss typ, du får ingenting på resan..
Skall bli intressant om de kommer att få 787 på tid.
Det är kul att se att många har så mycket tankar kring DYs longhaulsatsning och spännande läsning måste jag tillägga 🙂
Men har ni tänkt på följande:
DY skaffar 787or som i första fasen skall gå OSL/ARN/CPH till NYC/BKK. Fler maskiner kommer, fasas in, fler långlinjer öppnas (exempelvis MIA, PEK, NRT). När detta är gjort och DY longhaul är på plats skulle det finnas en möjlighet att flyga från de skandinaviska baserna till LPA, PMI, TFS osv med 787an på DYs reguljära linjer, samtidigt som bolaget säljer in sig till charteroperatörerna och flyger både kortlinje och långlinjecharter. Där ligger det enorma inkomstmöjligheter. Att konkurrera med TUI, Thomas Cook och Novair borde vara en bra business?
Jag skulle tro att det är billigare för charterbolag (resesäljarna alltså) att hyra in DY att flyga deras resenärer ut i Europa, Thailand, Indien, Karibien osv istället för att använda sig av de traditionella charterbolagen (DK, NVR, BLX).
Se bara på DY nu idag – de flyger åt flera olika resesäljande bolag, däribland StarTour (Fritidsresor).
@norrbagge
DY har snackat longhaul i snart tre år!!
Ryanair har snackat longhaul i 36 månader – inget har hänt.
Feelair har snackat longhaul i 24 månader – inget har hänt.
Norwegian har snackat longhault i 2 månader – om 22 månader och 34 månader kommer inget ha hänt.
Mejram….Med all respekt, dina tankar är gammal modiga. Potentialen finns – överens? Allt handlar om en flexibel organisation och konkurrenskraftiga avtal. Finns det passagerarunderlag till OSL – MIA, OSL – LAX mfl?
Norwegian kommer aldrig att flyga några långlinjer, hör mina ord! Med vilka passagerare, på vilken marknad? Det måste till någon typ av allians, med ökade möjligheter till flexibilitet, och acceptabelt omhändertagande vid trafikstörningar. Dessutom måste det finnas “businessbiljetter”, som till viss del kan sponsra de billiga ekonomibiljetterna – som på “de stora bolagen”. Tro mig när jag säger det igen – detta är bara en del av Norwegians pr-maskin, ett sätt att ytterligare etablera namnet Norwegian hos allmänheten. Rätt smart, då man lyckats generera gratis spaltmetrar, som i en vanlig marknadsföringsbudget kanske skulle ha kostat miljonslantar! Även om företaget, mot förmodan, skulle få in 787 i sin flotta, så kommer dessa med största sannolikhet att sättas in på de destinationer som idag har stora volymer passagerare, där man idag under högsäsong flyger 2 rotationer per dag (typ Malaga), eller större charterdestinationer. Men några långlinjer – icke!
Talar emot mig själv men Johan…..om vi nu är etablerade, varför sjunka och pinka revir bland low-timers/new-joiners? Drömmen fick mig dit jag är trots dåliga framtidsutsikter, nedlåtande kommentarer etc. Vill man så kan man. För oss med insight är B787 på god väg och jag ser framemot cross-rating med B777 med inbjudan till Norweigan longhaul så..
Talar emot mig själv men Johan…..om vi nu är etablerade, varför sjunka och pinka revir bland low-timers/new-joiners? Drömmen fick mig dit jag är trots dåliga framtidsutsikter, nedlåtande kommentarer etc. Vill man så kan man. För oss med insight är B787 på god väg och jag ser framemot cross-rating med B777 med inbjudan till Norweigan longhaul så..
Boeing 787 hos Norwegian är like troligt som A380 hos SAS.
Jag fick erbjudande om göra typerating för B787 men tackade nej, för jag tror aldrig den kommer levereras till kund.
AIRBUS 4 EVER
JOHAN NILSSON
A330 PILOT
Skiter i vad det blir bara något nytt o snart Feel eller Norwegian
En eloge till “P”.
787an är inte helt färdigställd, och krånlgit skulle det bli om Norwegian ska börja hitta en tillfällig ersättare. Dem har säkert fått lägga en form av deposition på sina ordrar redan, så blir dyrt och adminstrativt försämrat om dem tillfälligt ska slänga in nån a330 eller så.