Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Skillnad på statiskt-, total-, och dynamiskttryck?

Tråden startades av Lammet

Hej!

Kan någon av er vänliga själar möjligtvis kunna förklara skillnaden på dessa tre olika tryck och hur det vanligtvis mäts?

Det gäller alltså totaltryck, statiskttryck och dynamiskttryck.

Tack!

Publicerad den 2011-01-31 00:12
Skriv ett svar
Antal svar: 71

svar

Rakt på sak
2011-02-11 15:48

.

All vet att vi närmar oss det bästa sakta men säkert
och därmed SI-enheter. Fötter och Tummar som
måttenhet är sakta men säkert på väg ut.
Allt Har sin tid och allt Tar sin tid.

Det där resonemanget ” vi gör Vårt och dom gör Sitt”,
fungerar inte i på något område längre. I dag
verkar/lever man i symbios på alla områden.

Dåliga Ex

Jag använder datorn – resten bryr jag mig inte om.

Jag seglar min båt – resten bryr jag mig inte om.

Jag kör min bli – resten bryr jag mig inte om.

* I dag samarbetar seglare (skeppare) med konstruktörer,
datoranvändare med konstruktörer och bilförare med
bilkonstruktörer o.s.v.

OBS: De bästa naturvetare och flygkonstruktörer
är oftast de duktigaste flygare också.

I dag är det så Rörigt och Mossigt på flygfronten att
de flest är motiverade för en flyg-transformering till det
bättre och enklare. Dvs en gemensam standard.

Eller som någon en gång sade något i stil med : “vi måste först
ha Kaos för att de skall var motiverade för Ordning och Reda”

Jag menar att vi har detta flygkaos för att de flesta i luften
skall var motiverade för lite ordning och reda även där.

Man vet bara inte Var och Hur man skall börja.
……………………………………..

Lite för de som har flyg i blodet och njuter av att flyga fritt:

* De finns en flygning som tveklöst slår alla de andra *

Det är att med ett lätt plan flyga på lägsta tillåtna höjd över:

Den Strand som man Badade på Som Barn, det
Område som man Växte Upp På och det Universitet
man Studerade som Student.

* Då känner man i hela kroppen att den Största och Bästa
Cirkeln är SLUTEN från Rätt Perspektiv*

Roger
2011-02-10 23:37

struntar i om dom flyger på en fysikalisk enhet.
Piloter jobbar med att flyga flygplanet och tolka vad alla informationer skall användas till. Särskilt när det går fel så har vi inte riktigt tid till att fundera på vad tot,p,stat,p eller lyftkraft kommer sig av. Det finns så mycket annat att lösa just då.
Fast vi vet ända det vi behöver veta om just det samt många andra teorier och system.
Tex är IS inte viktigt i sammanhanget, det viktiga är att man vet om man flyger i USA eller över forna Sovjet samt Kina och vissa andra stater. Vilket man absolut måste veta då dessa har helt olika system när det gäller meter, fot, hpa/Hg, hPa etc.
USA försökte införa “metric” systemet för ca 15 år sedan men det gick inte.
Där tankar man USG fortf som inte är samma som en Imperial Gallon osv. Inte heller är en Mile i US (1604 mtr) detsamma som en en NM (Nautical Mile 1852 mtr).
Ingenjörer skall konstruera och räkna på hur saker funkar tekniskt tycker jag.
Flygplan skall flygas av piloter som skall fatta vad ingenjöerna menade när det går sönder och inte funkar – när dom inte är med ombord, tycker jag.

Rakt på sak
2011-02-10 19:54

Anm.

Den som skriver att m/s är en SI – enhet, det stämmer, men det är
oväsentligt i sammanhanget .
km/h är det närmaste man kan komma en SI-enheter i dag då
det gäller fartmätning för en farkost. Den är i alla fall fri från
fötter och deras längd, 30 cm.

(Trodde ingen skulle hänga upp sig på detta eftersom
det är självklart för de flesta redan på grundskolenivå)
……………………………….

Menar att flyget och mycket av den teoretiska rappakalja
som finns, bygger på att alltför många icke-teknologer
varit inblandade.

. De som är naturvetare och har flyget i blodet skulle gjort
det på ett bättre enklare och säkrare sätt.

Det finns tyvärr för många naturvetenskapliga analfabeter med
tummen mitt i handen som skrivit Böcker, Teori , Förordningar
och annat om flyg.

Det är dags att gallra i denna snorskog av humanistiskt
flygteori och flygkultur som liknar ingenting.

De som inte ser helheten och den grundläggande strukturen,
utan hänger upp sig på petitesser, har en läggning för det
vi kallar PETIGEOMETRI.

Målet är SI-enheter och så nära man kan komma dessa.
Fötter (feet) är så långt från SI-enheter man kan komma.

Målet med flyget de närmaste 30 åren är en Förenkling,
Förbättring och Gemensam Standard med moderna
instrument.

* Flyget borde vara Före och en Förebild för andra teknologier
som det tidigare alltid varit då folk som kunde flyg var tongivand.

Ex:

I dag sysslar våra skarpa hjärnor med att utveckla
dataspel. Man kan tjäna en förmögenhet på detta
och då kan man köpa ett eget jetplan för inkomsterna.

Om de i stället hade utvecklat med ny teknik och teknologi nya
produkter till flyg, då hade de i bästa fall kunnat bli delägare
till ett begagnat UL-plan.

Detta är dagens flygtragedi…

lottis
2011-02-10 17:46

Kom att tänka på en sak.En fd kollega som lyckades jobba 50 år på SAS.Men före SAS jobbade han åt ett mindre bolag som flög post.Och med tiden så skärpte Posten kraven på nav utrustning,och krävde att de skulle installera kompass i planen för att få flyga åt Postverket.Ägaren som även var pilot, vägrade med motiveringen att då var det ingen sport att flyga om man hade kompass, iså fall skulle han sluta flyga, vilket blev föjden när kungliga postverket stod påsig ,att ska ni flyga så ska flp utrustas med kompass, han slutade flyga.

xxx
2011-02-10 17:45

Rakt på sak är väl samma lallare som höll på att tönta sig i tråden flygets mystik, huvva!

Ejvind
2011-02-10 17:33

* Numera finns det gott om flyginstrument graderade i SI-enheter
och dessa blir allt vanligare i nya flygplan, dvs km/h, meter.

trodde snarare att m/s var en korrekt SI-enhet för fart…

Rakt på sak
2011-02-10 16:00

.

En seglivad och förvillande enhetsförvirring är alla dessa gamla
enheter som bygger på mänskliga fötters storlek ca 30 cm.

* Numera finns det gott om flyginstrument graderade i SI-enheter
och dessa blir allt vanligare i nya flygplan, dvs km/h, meter.

. Det är en FRÖJD att se dessa i MODERNA plan med moderna
instrument graderade i moderna enheter.

Ex:
Just nu använder man med både FEET och METER
i luftrummet !!

* Det är m.a.o. rörigt värre just nu.

Vissa flyger med de gamla instrumenten och vissa
med de nya !

Många vet inte på vilken stol de skall sitta på. Vissa sitter
på två stolar för “säkerhets skull” och därmed sitter de
INTE riktigt på någon stol.

* Det är dags att skippa/glömma ALLT det gamla i ALLA plan
och gå över till nya enheter, METER, km/h, såsom all
vetenskap bygger på (SI-enheter).

* IR-kurser kan man ersätta med GPS-kurser Rakt Av.

Dessutom:

All litteratur, alla bestämmelser, instrumentmanualer
m.m. som väger ett antal kilogram och som man nu måste
släpa in i “flight deck” i stora tunga väskor. Allt detta
och mycket mer får numera plats i en “surfplatta” ,
exempelvis iPad eller liknande.

Arbetet på detta är påbörjat, lite väl sent mer i alla fall…….

Gammalt är INTE tryggt, bra gammalt och mossigt

Det gäller att: Tänka nytt, Räkna tytt, Skaffa nytt och Använda nytt
såsom flyget var FRÅN BÖRJAN då det utvecklades av de första
flygande konstruktör/piloter/utvecklare.

* Dags för de flygkunniga teknologer/naturvetare att åter
ta kommandot och visa var skåpet skall stå såsom
de gjorde i flygets begynnelse.

spiken i kistan
2011-02-09 23:28

Rakt på sak kan inte vara pilot! För då hade han vetat att man inte klarar sig utan en fartmätare för den relativa vinden.

spiken i kistan
2011-02-09 23:27

Rakt på sak kan inte vara pilot! För då hade han vetat att man inte klarar sig utan en fartmätare för den relativa vinden.

Rakt på sak
2011-02-09 17:45

Man kan en molnfri dag se det som var omöjligt för
ca 40 år sedan:

Man kan numera se en spik-rak vit linje på ca 10 000 meters
höjd efter jetplan. Det ser ut som om denna vita linje vore ritad
med en stållinjal.

* Det finns ingen mänsklig pilot som kan flyga så spikrakt
under en längre tid.

Det är naturligtvis inte en mänsklig pilot heller, utan en
autopilot som flyger spikrakt med hjälp av GPS.

Dvs autopiloten är kopplad till en GPS så att kursen
blir spikrak.

Den som inte har en autopilot kan lägga ut way-point
på sin GPS (hundratals sådana och i 3 D) utmed den
sträcka han/hon vill flyga. Detta kan man göra i soffan
hemma i god tid för flygningen.

Oberoende av sidvind, dynamiskt tryck från sidan, så kan
man flyga utmed dessa punkter och då rakt utan avdrift.

Det är bara att styra tills färdlinjen blir rak och då på samma
sätt som en autopilot.

* Kan det bli Lättare, Bättre, Rakare och Säkrare ?!

* Obs Detta fungera lika bra med sikten NOLL METER,
dvs då sikten är obefintlig.

GPS är grymt BRA om man använder den grymt BRA.

Många för tänka OM i MYCKET och lära OM i MYCKET.

* Dvs. Med GPS flyger man alltid i rätt spår/korridor,
kommer alltid till “rätt adress” och detta gör man/kvinna
lätt oberoende av vind/väder.

Det är bara fantasin som sätter en gräns för vad man
kan göra/använda en GPS

Med andra mycket kloka ord :

En välprogrammerad GPS, ett välkalibrerat HORISONTGYRO och
en förnuftig uppdaterad mänsklig pilot fixar biffen i alla VÄDER.

Dessa tre superspelar som anfallare på plan är en kedja
i VÄRLDSKLASS.

Rakt på sak
2011-02-09 15:29

.

Det är svårt att mäta det dynamiska trycket från sidan:

Sidvinden kan vara besvärlig och detta gäller specilellt
vid landning.

Sidvinden är ett dynamiskt tryck från sidan:

Med GPS är detta betydligt enklare.

Man styr upp mot vinden tills GPS-spåret (svansen) visar att
planet flyger i rät linje med landningsbanan.

Sidvindskompensationen är då exakt, UTAN några beräkningar:

Man behöver bara titta på GPS och då avdriften är noll
är allt som det skall vara – kan det bli enklare ?!

* Det gäller att tänka OM och lära OM

GPS är SUPERbra för de som kan använda den
SUPERbra

Rakt på sak
2011-02-08 17:40

Man kan säga: att ha rätt dynamiskt tryck är till stora delar
och ibland direkt beroende av Varvtalet på motor och
därmed Gasreglaget:

Man Startar och Landa i princip på gasreglaget och
dess läge.

* Gasreglaget påverkar varvtalet , farten och det
Dynamiska Trycket.

. På finalen är gasen ställd på “tomgång”

. I starten står gasen på optimalt gaspådrag.

En start innebär “gasen i botten” Startgas och då det
dynamiska trycket blir tillräckligt lyfter planet “av sig självt”.

En landning innebär i princip Landningsgas och då
man är över landningsbana, minsta möjliga (tomgång).

Jag vet att de finns de som inte gillar detta enkla sätt att
beskriva det hela – oberoende av vad de påstår
så är detta den ENKLA SANNINGEN.

Man startar och Landar med rätt gasreglage-inställning.
(lite mer eller mindre gas vid landning, beroende på
med/motvind. I starten gäller i princip alltid optimal gas.)

Det är som när man skall ut på en motorväg med bil: man
tittar INTE på hastighetsmätare, varvtalet , oljetyck,
oljetemp. då man vill upp i ca 100 km i timmen från
en låg fart.

Man tittar INTE på hastighetsmätaren, varvräknaren,
oljetrycket, m.m. då man parkerar en bil.

Man kör instinktivt upp i ca 100 km/h och parkerar
instinktivt.

Mitt bästa instrument är gasen och varvräknaren,
de andra är bara komplement på att dessa står rätt.

M.a.o. Gasen i rätt läge är ALLT och det är detta
en Dynamisk Tryckmätare indirekt mäter.

Många gillar inte detta sätt att förenkla det hela, eftersom
de inte tänkt till ordentligt, men så enkelt är det:

* Lite Gas = Lite Dynamiskt Tryck

* Mycket gas = Mycket Dynamiskt Tryck

. I bland tar det lite tid innan detta sker, men under
jämvikt och i princip alltid då det är av värde gäller
detta ovanstående.

Rakt på sak
2011-02-07 17:04

.

* En fysikalisk STORHET är tyvärr underskattad i dagens flygteori.

Mycket av flygförståelsen bygger på denna underskattade
klassiska storhet som också är en hörnsten i den klassiska
mekaniken:

¤ RÖRELSEMÄNGD <=> m*v

. Rörelsemängdsändring <=> Impuls (I)

. Rörelsemängdsändring/tidsenhet <=> Kraft (F)

Man kan säga att förståelsen av hur och varför
ett Flygplan, en Raket, m.m. flyger bygger på
förståelsenav rörelsemängd, dess ändring
och derivata.

Ex
En RAKET generera denna rörelsemängdsändring
ÄVEN då det INTE finns någon atmosfär.

Ett flygplan kan generera detta ENDAST då det finns en
atmosfär/materia.

En Raket genererar denna rörelsemängdsändring
genom att förbränna bränsle.
För en förbränning krävs syre som den då måste
bära med sig, i flytande form för att spara plats m.m.

Flygets 3:e Lag Blir Då

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Alla Flygplan, Raketer och Rymdfarkoster Flyger
och Styrs med hjälp av Rörelsemängdsändring.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

. Flygets ovanstående III (tre) lagar borde alla som
kallar sig Fritidspiloter eller Yrkespiloter känna till
för att kunna kalla sig Flygbildade.

Obs: Det är stor skillnad på Utbildning och Bildning.

Dvs: Är du bara Utbildad eller är du dessutom Bildad ?

Bildning är en division högre än bara utbildning

A. Med logiska symboler: Bildning => Utbildning.

. Med ord: Detta är EJ omvändbart, Ej reversibelt.

B. Med mängdlära, utan symboler: Utbildning är en
äkta delmängd av Bildning
………………………………………………………………

Avslutningsvis:

* Vi borde ha fler BILDADE piloter bakom spakarna
för säkerhets skull……

PM
2011-02-07 15:39

Men för i h-e…!!! Ta bort denna sk-t!
Flygtorgets forum har följande regler för att publicera inlägg:

Tänk på att:
-alltid skriva med en vänlig och trevlig ton
-om du använder Alias så minskar tyngden i ditt inlägg, använd gärna ditt riktiga namn
-alltid hålla dig till ett ämne
-ditt inlägg direkt blir tillgänligt för alla andra i samma stund som du publicerar det
-ditt inlägg kan komma att användas i andra sammanhang av Flygtorget eller dess samarbetspartners
-om du upptäcker opassande inlägg inte kommenterar det här på “Tyck till” utan istället direkt anmäler det till redaktionen, använd anmälningsfunktionen (det röda utropstecknet)

Det här vill vi slippa:
-lögner, hot eller trakasserier
-uppmaningar till sådant som bryter mot svensk lag
-obehörig publicering av skyddat material
-detaljer som kan kränka någon person
-kommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget
-ovårdat språk, svordomar eller obscena ord
-nonsensinlägg, eller inlägg som avviker från ämnet
-komersiella budskap
-förtal, personliga angrepp eller ärekränkande inlägg

Rakt på sak
2011-02-06 15:59

. Statiskt tryck är det tryck som exempelvis en
Varmluftsballong flyger på

. Dynamiskt tryck är det tryck som ett
Flygplan flyger på

Flygets 2:a lag blir då:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Alla luftfarkoster flyger antingen på det statiska
lufttrycket eller det dynamiska lufttrycket

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lite om instrument för de som brukar lyfta blicken
över horisonten och funderar på en luftrelaterad
tillvaror som Fritidspilot eller så småningom
Yrkespilot:

* Man kan starta, flyga och landa med ett flygplan
utan några som helst instrument:

* Man kan flyga helt visuellt och som jag kallar det
Instinktivt/ instinktivt flyg.

. Det flesta nybörjare är alltför instrumentfixerade och
hämmar sin flygkänsla helt i onödan.

Det viktigast är att få in FLYGKÄNSLAN i kroppen och det
gör man INTE med några instrument.

I starten och landning (final) är detta alltid det viktigaste –
några instrument hinner man inte se på. Det gör man
i stället före landning och efter en start.

. Instrument får man se som ett KOMPLEMENT och då man
har gott om tid för att observera dessa.

Det som skiljer en Yrkes pilot från en Fritids pilot är att
Yrkes piloten måste alla dagar då han/hon är i tjänst
vara lika taggad som om det vore 1 gång i månaden och
då många år i sträck utan att tappa gnistan.

Han/hon får inte ha några dåliga dagar, även om
dessa existerar.

Att flyga de tunga planen är till stora delar lättare
än de lätta planen:

Mycket är autonomt, planen är mindre känsliga
för vind/väder, de har bättre instrument som ger
en bättre vägledning, underhållet är bättre m.m.

Att det finns många knappar att hålla reda på är
en synvilla:

Ex:

I taket på “flight deck” finns en strömbrytare till belysning
för varje stolsrad . Det blir rätt många strömbytare till alla
dessa passagerare, som man i princip “aldrig” behöver
bry sig om.

Många knappar är i själva verket också ett tangentbord
till en dator, det blir rätt många sådana knappar.

Flera knappar är till för att ställa in rätt frekvens på
radiokommunikation ( ännu så länge ej automatiskt).

* Flygkänslan och landning, final/start utan instrument
är dock den samma som för små plan, men något
lättare att genomföra på de tunga planen.

Vad tror ni är ENKLAST :

Seglar Jorden runt i en jolle (fritidsseglare) eller en modern
tung havskryssare (yrkesskeppare) med den senaste tekniken?!

Att segla “Jorden runt” en gång och då man inväntat
fint väder (fritidsskeppare) eller en gång i veckan i 25 år
oberoende av väder och vind (yrkesskeppare) ?!
……………………………………………………………………………

Den bästa kroppskollen (fysiologitesten) är att springa
en halvmara (ca 21 km) : klarar man det under två timmar
utan problem är kroppen O.K

Då man inte klarar av att springa 10 km (milen) under en timme
börjar det bli kritiskt med den personliga flygkroppen.

M.a.o:

Så länge man kan cykla utan besvär och klarar
1/4 maran (ca 10 km) på under 60 min är kroppen O.K.

Kroppsbesiktningen blir godkänd

Åke
2011-02-05 18:08

Ja, jag tycker Rakt på sak har helt rätt i sina funderingar.
Det är jättebra om det blir lättare att lära sig flygteorin, för då skulle nog alla flygrädda viktigpettrar som är pålästa – men som helst saknar flygkänsla – skaffa sig andra jobb där de får vara pålästa och bli beundrade av alla andra som inte är så pålästa och duktiga på flygteori..

Så kanske riktiga piloter skulle kunna flyga flygplanen istället..

Jag minns en gång när vi hade med oss en astronaut på flightdäck till München, han var jättetrevlig och väldigt påläst, fast han erkände att han nog inte skulle orka jobba som pilot, för det skulle hans datorhjärna tröttna på. Han tyckte det var bättre att människor med känsla flög flygplanen.
Vi skojade rätt mycket den flygningen och vi lurade flygvärdinnan att astronauten hade kapat flygplanet och ville flyga till månen.. Flygvärdinnan blev förstås helt hysterisk och skrek att det inte fanns någon luft på månen.. Astronauten försökte lugna ner henne, fast han blev rätt uppjagad också, så jag fick visa dom båda hur machmätaren fungerar, för det har dom visst inte i rymdfärjan, och då lugnade de båda ner sig och vi kunde landa på München och dricka ett par tyska öl i hotellbaren.

Rakt på sak
2011-02-05 16:02

Stora delar av flyget består av att känna till sin:

. Höjd
. Fart (horisontell fart)
. Riktning
. Vertikal Hastighet (“Stigningshastiget”)
. Position

Detta är GPS bäst på och spelar i en helt annan
DIVISION än de traditionella instrumenten.

Flygteorin/utbildningen blir då annorlunda,
teorifrågorna annorlunda och hela
KONCEPTET ANNORLUNDA.

Såsom fallet blev då räknestickan/tabeller
ersatttes av miniräknaren.

Nuvarande ca 1 meter teorilitteratur blir då ca 5 cm teorilitteratur

Hela instrumentflyget utgår från de instrument som är givare.:

Med GPS som givare förändras det mesta till det bättre och
lättare.

Dvs INSTRUMENTFLYG = GPS flyg

Till de som tänker ge sig in i flygkulturen, dvs fritidsflyg
eller en vidarutbildning till yrketsflyg:

. Glöm de de gamla klassiska instrumenten till 85%.
. Glöm räknestickan också.

(Dessa instrument är endast för de gamla gubbarna som
har ett statiskt intellekt . De andra med dynamiskt intellekt
för dem gäller GPS och andra nya instrument)

Ett av de fåtal instrument såsom horisontgyro är av värde och
då om det har en digitalskärm som display, annars kan ni
glömma även den.

* Flygkunnighet/pilotyrket kan alla normalbegåvade öppna
människor (dvs utan fördomar) lära sig.

Det är i princip lättare att lära sig flyga än att cykla.

Med rätt markträning är det möjligt att lära sig flyga
så att man själv/ ensam kan starta, flyga och
landa utan förgående luftträning.

Med enbart rätt teori kan man däremot INTE lära sig cykla.
Här krävs flera timmars träning för att man inte skall falla.

Det SVÅRA med FLYG är att det är så LÄTT och att
MÅNG klyddar till det så det liknar ingenting och lär
sig ingenting.

T.o.m. en bofink (liten fågel) kan flyga. Försök få
en bofink (liten fågel) att cykla !

OBS

Så länge man kan cykla kan man också flyga.
M.a.o då man har svårt att hålla balansen på sin
cykel, är det dags att sluta flyga också.

DET LÄTTA ÄR DET SVÅRA

Råger
2011-02-05 10:10

Jag tror att “rakt på sak” ser ut som Tore i kanal 6 program “FC-Z” och att han aldrig har sett ett flygplan närmare än utanför stängslet till vänster om bana 26 på arlanda där han tagit några halvrisiga bilder med sin ixus kompaktkamera från -99 med 2ggr optisk zoom.

EN STEN (einstein)
2011-02-05 06:33

Till lille raktpåsak
Farmätaren kan ingen gps ersätta vad gäller start o landning. Men det fattar du om du börjar praktisera pilotyrket.

Rakt på sak
2011-02-04 17:47

. Det Statiska Lufttrycket är det tryck som visar på vilken
ungefärlig höjd ett plan befinner sig på.

. Det Dynamiska Lufttrycket är det som får planet
att flyga på denna ungefärliga höjd.
……………………………………………………………………………………

Med en GPS är allt så enkelt och så exakt att det är
FÖR bra för vissa ÄNNU så länge.

En stor del av traditionell flygteori bli då ONÖDIG
och lika många teorifrågor blir också lika ONÖDIGA.

Att använda GPS anses av VISSA som “fusk” eftersom
man då inte behöver så mycket “tingel tangel”- teori.

OBS:

En gång i tiden ansågs MINIRÄKNARE som FUSK,
eftersom allt blev så mycket enklare än med tabeller
och räknesticka.

Ang. rätt känsla för något så gäller det alltid och överallt:

Man kan ha räknat i genom alla uppgifter, klarat alla uppgifter,
tentat av allt fysik, matematik, kemi och fått sin examen m.m.

* Men tyvärr är bara ett fåtal av dessa Fysiker, Matematiker
eller Kemister är detta på riktigt, dvs självgående och de
som kan använda sina kunskaper till något av värde.

Känslan och Rätt läggning är Mycket mer än bara EXAMEN.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Detta har alltid gällt och kommer alltid att gälla.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500