BFSAA Januari San Diego
Hejsan!
Nu är det så här att jag har bestämt mig för att gå en integrerad utbildning hos SAA i San Diego/Västerås. Undrade inget annat än om det är flera här på forumet som är inne på detsamma??
Isf vore det skitkul att dra ihop en face-grupp eller liknande, resp. kanske träffas på en runda pilsner o snacka skit / lära känna varandra.
Tråden är för övrigt riktad till just dessa som nu är på g att börja januari eller maj kursen. Ni som är sugna på att skriva att jag bör söka till TFHS eller liknande behöver inte göra er besväret att författa någon roman.
Hälsningar.
svar
Det är bara till att kötta på. Tur att du har akademisk utbildning dessutom.
Tyvärr kan jag inte svara på frågan om boende i El Cajon då vi i min klass skolade från ett annat fält. Vi bodde därför i annan del av San Diego. Det jag kan säga är att det underlättar mkt om man har bil i området! http://www.autotrader.com är ett bra ställe att kolla på. Kolla även om klassen före er har bil som dom vill sälja? http://www.dmv.ca.gov är en bra sida för att läsa vad man ska tänka på när man köper bil i CA.
För övrigt så kan du när du fullföljt din utbildning söka ctcwings i England. Ett program i England där du får söka och genomgå tester och om du lyckas hamna i en pilotpool för dom stora Engelska bolagen Dock EJ TUI som någon skribent skrev. Dom har egen rekrytering.
Men det finns många olika sätt att få dit första jobb. Sikta på att ha kul i San Diego. Lycka till!
// F/O
Men du måste ju räkna med att få följande respons om du inte skriver att du bara vill bränna cash som du tydligen är efter.
Ang DY:
http://www2.uit.no/ikbViewer/page/nyheter/artikkel?p_document_id=266719&p_dim=88209
@F/O
Tack för tipset. Och tack för värmande orden. Ser verkligen fram emot kursstarten 🙂
En fråga till dig. Hur var boendet i El Cajon? Aktiviteter runt omkring stället? Berätta lite. Vore kul att får reda på lite mer info utöver SAA’s försäljningsargument, hehe.
Till er andra: Jag vet inte om jag möjligen uttryckte mig på fel sätt eller om ni kanske bara har problem med läsförståelsen av det svenska språket. Men jag sökte råd om att få tag på andra kursare, alt. finna någon kursare direkt över flygtorget.
För att nu ta död på eran diskussion kan jag lägga till att jag betalar utbildningen in cash, inte ser det som någon större utgift och på sidan om har en akademisk utbildning, samt ett fast jobb med bra inkomst som jag kan gå tillbaka till i värsta fall. Lägg ner nu!
ska Dy ha kadett program? vart kommer detta rykte från?finns inget på deras sida om ngt kadett program
ska ha kadett program? vart kommer detta rykte ifrån?
TFHS har öppet sin antagning fram till den 15:e, behöver jag säga mer?
Bara för att du och fina kollegor fått jobb i historien betyder inte det att SAA står starkt för framtiden på jobbfronten… det enda SAA har att erbjuda är väl en Ryan intervju… med OAA / CTC så har du just nu BA, CTC, TC, TUI, Easyjet att välja mellan om du är duktig… Personligen hade jag kolla upp var DY ska ha sina kadetter ifrån och sen kikat med den skolan…
Lycka till och kom ihåg att det gäller att tänka framåt och inte vad som var givet historiskt sett.
Freighter: Man får ingen erfarenhet från OAA heller.
Lyssna inte på dessa bittra talare. BFSAA är väl kända och dess piloter har bra rykte i Europa.
Alla i min klass och klassen innan oss har idag jobb på bra bolag. Njut av tiden i San Diego! För mig var time building i en och två motor något av det roligaste jag gjort i min karriär!
Ang kursen. Hör med skolan så borde du kunna få nr eller mail till dina kurskamrater!
Jag håller med snubben! Gick själv BFSAA och visst, i stort sätt alla i min klass har flygjobb idag. Men… tiderna förändras och i dagsläget skulle jag absolut välja OAA framför BFSAA. Hoppa på ett cadetscheme och du har framtiden för dig. Risken är annars att du fastnar som många andra i flygets Moment 22.
Du har ingen erfarenhet när du är klar med BFSAA och därför får du inga jobb, och du kan inte bygga någon erfarenhet heller av samma anledning. Återstår då att köpa en rating men utan tid på typen är du knappast aktuell, i synnerhet inte när din totaltid är i det närmaste obefintlig. Hard words – ja, men det är en tuff branch du ger dig in i. Vet du det?
Låter kanon! Gick själv där och utbildningen var prima. Skulle dock inte, som föregående talare säger, välja Oxford framför BFSAA. BFSAA är dyra, men inte i närheten så dyra som OAA.
Till syvende och sist är det licensen som räknas. Och jag vill påstå att SAA visst har ett kanonrykte runtom i Europa med tanke på hur många piloter det finns på marknaden därifrån.
Kämpa på!
Nej men däremot tycker jag du bör fundera på att välja en skola i England istället likt CTC och Oxford. Visar du framfötterna där har du sen jobb. Speciellt i dess svåra tider som är på gång. Flygbolag är tokiga i cadet scheman just just nu. Tänkte i dessa banor att när du ändå ska lägga ner så pass mycket pengar på en integrerad utbildning så välj rätt. BFSAA är en högkvalitativ utbildning men det vet inga flygbolag om utanför Sverige. Dessutom har skolan inget direkt samarbete med något flygbolag så som CTC tex.