Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Kondensstrimma

Tråden startades av Mr green

Hur mycket smuts är det i en kondensstrimma?

Finns det någon som läst något eller har lite fakta om hur mycket smuts det finns i en kondensstrimma och självklart menar jag det som bildas och kommer ut från respektive motor.

Eller är det mesta bara komprimerad fukt som skapar molnet / strimman?

Jag får också för mig att smutsen skulle agera kondenskärnor och att det skapar K-strimman.
Men som sagt vet för lite och vill lära mig mer.

Tacksam för svar!

Publicerad den 2011-10-10 17:23
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

miljö och kondens
2011-10-11 17:15

Om vi ska få någon trovärdighet när det gäller miljön så kan vi inte säga att det inte kommer några avgaser ut från motorerna. Det blir liksom ingen bra början på en miljödebatt.

Utveckla.

Pilot
2011-10-11 17:01

Det ar ingen smuts alls. En kall vinterdag kommer det k-strimmor ur nesan ocksa nar man andas. Samma fenomen som pa FL 350 och -50 grader C.

Erik
2011-10-10 23:27

Hej!

Jag har för mig att det är just avgaserna som agerar just “kondenskärnor” och är det tillräckligt fuktigt uppe i atmosfären så bildas dessa K-strimmor. Dvs att om det finns tillräckligt mkt fukt i atmosfären för att bilda moln (k-strimmor) så bildas dessa när det tillförs kondenskärnor. Det finns även fukt i avgaserna men inte av tillräckligt stor mängd för att några k-strimmor ska bildas.

Som du säkert lagt märke till så är det inte alltid kondenstrimmor efter kärrorna och dom varierar i storlek från ett tillfälle till ett annat, trots att dom kommer från samma sorts flygplan. Detta beror alltså på förutsättningarna som finns i atmosfären just då. Vid gynnsamma tillfällen kan k-strimmorna t o m utvecklas till cirrusmoln, alltså skapa “riktiga” moln.

Vad du menar med “komprimerad fukt” vet jag faktiskt inte. Fukten (luften) är inte komprimerad efter att den kommit ut ur motorns förbränningskammare. Den är endast komprimerad efter kompressorstegen och tills den kommer ut ifrån förbränningskammaren. Dessutom så kan luft med högre tryck innehålla MER fukt utan att kondensera (bilda moln) så det borde bara betyda att all kondenserad luft som kommer från motorerna skulle upplösas när trycket minskar till omgivande lufttryck.

eller nåt….

Mr Blue
2011-10-10 22:34

Jag tror inte det är någon smuts alls. Det är vattenångan som bildas vid förbränningen som sublimerar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500