Landvetter-New York
Enligt dagens GP har United långtgående planer för en linje mellan GOT och NY.
Startar förmodlingen innan jul…
svar
Keflavik är förstås ett alternativ, men frågan är väl om näringslivet ställer upp på det. Dom vill ha frekventa avgångar året om från GOT. Sen har vi tidaspekten. GOT-JFK skulle ta ungefär 7.5 timmar enligt, Rockwell Collins.
Rart ikke Widerøe WF325 kjører på linje med SK907 på OSL-EWR som et alternativ og suplement for EB kunder fra GOT?
Ville vært en svært effektiv og smidig forbindelse fra GOT og til New York.
Rett på linje i forhold til circlemap fra GOT til – EWR.
Sommartid borde väl Iceland Express vara ett bra alternativ. Ca: 10 timmars restid och inga problem att hitta ToR för strax över 4000 SEK. Keflavik kan väl knappast vara nån besvärlig flygplats att byta på heller. Vet dock ej om de kommer tillbaka sommaren 2012. Sen är det ju 737:a hela vägen om man nu tycker det är något problem.
AMS ar klart att foredra over ARN och CPH. Man kommer smidigast till NYC och manga andra platser i USA. Alternativet ar LHR, men flygplatsen ar lite jobbig.
Enligt Travellink verkar Göteborg-Berlin-JFK vara billigast med Air Berlin/American Airlines. Drygt 5200 kr t/r. Restid 15 timmar. Kortaste restider har KLM GOT-AMS-JFK med 12 tim och GOT-ARN-Newark med SAS 11 tim 45 min. Jag skulle tro att Amsterdam är smidigast. Dels är Amsterdam den supernav som ligger närmast oss, dels går det flera dagliga flyg till New York därifrån.
Om man nu ska flyga från Landvetter till New York, hur flyger man då smidigast?
Tacksam för svar!
Jag har hört mig för lite på gbg&co. Men det är locket på just nu! Ärendet är högprioriterat och man säger att det förs diskusioner med flera bolag.
Min högst personliga åsikt är dock att det är UA/CO som skulle vara det bästa alternativet.
Vi får hålla tummarna att rutten blir av och vänta och se.
Som jag förstår det hela efter några telefonsamtal, så är det locket på! (vilket redan nämdes i GP:s pappersversion.)
Så mycket kan jag dock säga, att det är väldigt högprioriterat att rutten införs!
Vidare framkom det att man för samtal med flera bolag! Kanske inte helt otippat ur ett förhandlingsläge!, men jag var som bekant väldigt inne på United/CO.
Hur som helst skulle bli mycket besviken om det här rinner ut i sanden.
Pa 70-80-talet flog SAS med DC-10-30 GOT-OSL-JFK, och vissa ARN-JFK avgangar med B747 combi via GOT.
Haller med om att GOT i alla tider blivit mycket daligt behandlade av SAS, och Goteborg som stor industristad och nordens storsta hamn borde ha egna IC-linjer. Att underlaget egentligen finns rader det nog ingen tvekan om, men man maste bryta gamla invanda resemonster for att fa det och fungera. Att kombinera tex GOT-ARN-XXX osterut och GOT-OSL-XXX vasterut skulle bringa nya destinationer till bade GOT, ARN och OSL. Att det skulle ske pa bekostnad av CPH framkallar inga tarar med tanke pa hur lange de fatt aka snalskjuts i alla ar pga av tvangs-transfer av nastan alla IC-pax till vilket pris som helst.
Nu far det vara nog. Lat kunderna bestamma…
🙂
Håller med dig till 100% GOT. SAS är och har aldrig varit ett populärt flygbolag i Göteborg. SAS filosofi har alltid varit att slussa pax via de nämda hubbarna. Och här har GOT fått betala ett högt pris.
Det finns ju planer på en Shanghai linje med det ryktet borde dött sama dags som SAS beslutade att starta samma linje från CPH.
Mye tyder på at det er CO som ligger inne i slots bunken til GOT som slippes 16.november. Det er en nokså dårlig bevart hemmelighet at CO igjen ser på Gøteborg. Problemet er at SAS som STAR kompis nekter å ha noe med alliansepartnere å gjøre i sitt hjemmemarked så lenge det ikke er fra CPH.
SAS er desverre det største hinderet for fraværet av IC ruter fra ARN/GOT/OSL med alliansepartnere. Fordi de nekter å sammarbeide.
Helt bakvendt med tanke på den konkurransen som nå møter SAS med arabiske etableringer i Skandinavia og ikke minst planene til Norwegian.
757 business class ar lika bra som b-class pa en A330 och economy class ar bettre an 8-abreast A330.
Den kan inte var Aerosvit som det varit tal om tidigare?
Kiev-Göteborg-New York
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=50951
Glöm SAS! Dom har ju bara sin överskattade lilla sandlådehubb nere vid Öresund för ögonen när dom pratar långlinjer. United på GOT-NY hade varit mumma. Jag flög med dom en gång på linjen London-Los Angeles. Fräscht plan, god mat och service, trevlig personal. Svårt att säga om turtäthet och plantyp på GOT-NY, men vad sägs om 5 avg/vecka? Tillverkas fortfarande kombiversionen av B747? Vill minnas att Air China hade en sådan på ARN-PEK för drygt 10 år sedan. Kanske en sådan på GOT-NY så att pax och fraktbehoven tillgodoses? Nå. Vad det nu än blir, så känns det spännande i alla fall!!!
Det smartaste hade väl varit om typ United slöt avtal med Skyways/City Airline/Direktflyg, då hade ju linjen fått transfermöjligheter i bägge ändarna =)
Ser man till de siffror som Luftis har presenterat så finns det garanterat underlag till en direktlinje. Men vi skall också komma ihåg att en direktlinje då med ett Amerikansk bolag skulle sno åt sig transfer pax som skall till övriga USA också istället för att som idag behöva byta i ngn. av de stora Europa hubbarna.
Svar till Bertil. Jag åkte med Tower Air när dom flög GOT-MIA och MIA-OSL-GOT på hemvägen. Jag tyckte servicen var typiskt Amerikansk, vare sej sämre eller bättre. Jag har åkt en del med Delta, tycker nog att dom har lika dålig service som Tower hade.
Vet inte hur lång räckvidden är på en B737-900ER, men annars det bli en sådan, eftersom det är en “ersättare” till B757-200. Tror dock inte som många andra, att linjen startar till julhandeln. Återigen till flygplanen så är väl inte en B757 den roligaste att åka med i 7-8 timmar. Kan kanske bli en B767-200ER :/
Visst vore det trevligt med en wide body från Göteborg direkt till New York, men jag är skeptiskt! Som flera i tråden redan antyder så är det troligtvis en 757:a som gäller.
Jag skulle verkligen uppskatta om det är UA/CO som är aktuell på rutten.
Att vi skulle se den rutten innan jul är helt orealistiskt.
Svar Hasse, det stämmer med en linje GOT-JFK, men inte via ARN utan den utgick från ARN med mellanlandning i GOT och vidare till JFK. Så här i efterhand skall vi vara glada över att slippa Tower Air, något sämre flygbolag får man leta efter. Rajjan är ju rena lyftet jämfört med Tower Air.
När jag tidigare sa att 757 inte var någon höjdare till USA menar jag inte komforten utan känslan av att åka i en sardinburk på så lång sträcka. Det skall vara Wide Body.