Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Frågor angående pilotutbildning och jobb!

Tråden startades av Sören

Hallå!
Jag är en grabb på 21 år som många andra vill utbilda mig till pilot.
I skolan så var jag aldrig den som jobbade på hårt för att få bra betyg och tog en praktisk utbildning i gymnasiet. Men nu efter skolan så har intresset för studier ökat markant! Har hållit på att spara ihop pengar nu för att åka utomlands och studera språk och tanken är att jag ska lära mig tala ett flertal olika språk flytande under min livstid. Den resa jag planerar på att ta nu är till Japan och kommer studera där i ca 2 år och kommer att kosta ca 200 000:- ur egen ficka. Men tanken slog mig efter en pratstund med en vän att jag kanske skulle satsa på pilotyrket ändå. Om jag ska lära mig ett språk så vill jag göra det på plats och inte i någon sketen skola i Sverige och det kommer att ta lång tid och kosta mycket pengar då jag kommer att spara ihop pengarna inför varje resa då jag inte vill bli skuldsatt.

Ursäkta för att jag bladdra på men vill att ni ska förstå vilket dilemma jag står inför:)

Frågorna:

1. Som pilot, är det lätt att få jobb utomlands i Europa, Asien och hur är lönen jämfört med Sverige? Tex Japan, Spanien, Tyskland, Frankrike. Vill ju lära mig språk:D

2. För att bli pilot behöver jag plugga upp ett antal ämnen, spelar det någon roll hur man studerar?

3.Har spanat lite på SAA´s utbildning, 12 mån i San Diego och 6 månader hemma i Sverige. Någon som vet om den är bra?

4.Eller ska man satsa på att ta PPL och se om om man kan/vill fortsätta?

5. Vad är bäst, en fullständig utbildning eller modul utbildning?

//Tack för att ni orkar läsa igenom detta och hoppas på svar!

//MVH Sören

Publicerad den 2011-11-05 21:10
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Larry
2011-11-12 08:49

Du får inga jobb, om du inte går med på att flyga utan lön, och gå o stämpla vid sidan av. Helikopterfirmor och vissa Bizjetfirmor jobbar så i Sverige

ex SAA
2011-11-11 21:42

Hejsan Sören!

Då du nämnde att SAA kanske var något för dig, så jag tänkte berätta lite om min egna erfarenhet med skolan samt hur det gick för mig efteråt.
Jag gick ut gymnasiet med halvbra betyg och hade inte allt för stora planer på vad som skulle ske sen. Efter att ha pilotyrket liggandes som tanke någonstans i huvudet började jag, precis som du, att lusläsa forum, snacka med folk inom branchen o.s.v.. Roligt nog så fick jag min första riktiga kontakt inom flyget på en Sabbat gudstjänst. En SAS kapten som mer eller mindre avrådde mig från allt vad som hade med flyg o dyligt att göra. Kommer väl ihåg orden “du kommer ha mängdvis med skulder, inget jobb och i slutändan ångra dig rejält”.

Rebell som man var/är gjorde jag tvärta motsatsen. En kompis höll precis på att ta sitt PPL. Så jag passade på att hänga med då och då. Detta triggade mig så pass mycket så jag ansökte till TFHS, (vilket sket sig) och sedan BFSAA. Det här var 2006.

När jag var klar med utbildningen (Timebuildingen i San Diego räknar jag fortfarande till det nog bästa jag har upplevt någonsin. Mer om det snart..) vart allt lite som shock. Jag hade nu haft kul i 1 1/2 år och satt jag där, färdigutbildad och utan jobb. Tanken slog mig vad SAS gubben hade sagt, varningen, samt att flygbranchen såg rejält risig ut.
Efter några månader och runt 100 ansökningar till olika flygbolag på hela kontinenten senare, var det ett taxiflyg på Beech Kingair som ringde upp och undrade om jag var sugen på att komma på intervju. För att förkorta historian så kan jag säga att jag slutligen fick jobbet, samt en betald TR på flygmaskinen, samt en någorlunda kass lön på dryga 25k före skatt.
Men nu hade jag nått mitt mål. Jag var pilot, hade ett jobb och hade knäckt varningen jag fick i synagogan 2 år tidigare.

Ett och ett halvt år senare dök det upp en möjlighet att komma på intervju hos ett Österrikiskt bizjet bolag. Då jag talar Jiddisch och helt ok tyska tänkte jag mig att detta skulle vara en bra idé. Uttagningen var liknande SAA. Psykologtester, intervju. Sen kom det iofs ett gäng ATPL frågor, men det var jag beredd för.

Idag är jag F/O på en Global Express, har runt 50k före skatt (låg skatt i Österrike :-)) och skulle med mina 24 år inte kunna vara mer nöjd. Sista jobbet är det nog inte.

Det jag försöker att säga med min historia är att det är möjligt att få jobb när som helst. Gäller enbart att leta efter dom som en hund och inte ge upp hoppet. Jag hade, förutom en pessimisisk SAS kapten inga kontakter inom flyget. Det enda jag hade var certet, min vilja och nätet.

För att komma tillbaka till tiden i San Diego:
Jag har aldrig någonsin lärt känna så många trevliga själar på ett o samma ställe. Det kommer förmodligen ta mig väldigt väldigt länge att få känna av en jämförbar rolig tid som jag hade under året där borta. Utbildarna är toppen. Ungt folk! Var ingen ovanlighet att man satt o snackade om fotboll/nhl hockey i tiden man flög. Själva inlärningsprocessen var iofs strikt och någorlunda stressig. Men det fanns alltid någon på skolan man kunde be om hjälp, om det nu uppstod problem eller frågetecken.
Enda rejäla problemet jag hade var att skilja mellan fritid och allvar. San Diego är HÄRLIGT! Det finns inga tråkiga dagar om man bara vill. Dra o surfa, spana/ragga brudar längs strandpromenaden, tusentals krogar etc..

Sist men inte minst lite statistik gällande jobben.
Av min klass fick nästan alla jobb. En hoppade av och en annan bestämde sig efteråt att avsluta hans universitetsplugg. Resten jobbar på etablerade flygbolag i norden och och europa. Det jag hade och fortfarande har kontakt med var det en fråga om 3-6 månader att få jobbet. Och det här var under de absolut sämsta tiden i flygbranchen. Idag är det mycket mycket ljusare (fast långt ifrån bra).

Hoppas mina ord hjälpte någonstans.

Sören
2011-11-11 11:57

Jag tackar så hemskt mycket för alla svar och jag kan meddela att jag har blivit mycket visare:)

En sista fråga bara. Om jag nu ska utbilda mig modulärt, är det några utbildare jag ska akta mig för eller är de flesta skolorna seriösa?

//MVH Sören

2011-11-07 19:29

Jag menade inte att värnplikt är ett krav generellt sett, framförallt inte i Sverige.

I vissa soliga länder i fjärran dock har man inte samma rättigheter om man skall bosätta sig permanent ifall man inte har gjort värnplikt i landet i fråga, eller i ett land där Svensk värnplikt kan tillgodoräknas ifall den gjorts under tiden då allmän plikt fanns (bl.a Turkiet). Därför är det lite knepigare att konkurrera i vissa länder om man inte har gjort lumpen.

Emil från Lönneberga
2011-11-07 18:33

Sverige har ju ingen allmän värnplikt längre och är numer inget formellt krav för anställning som pilot.

k
2011-11-07 14:14

AÖ, hur menar du med problemen med värnplikt? Har länge undrat hur pass viktigt det är för flygbolagen. Kan någon förklara det?

2011-11-07 11:42

1. Det är inte lätt att få jobb om du inte betalar TR+LT eller har mycket bra kontakter. Däremot kan man ha flyt och få in en fot på RYR, i övrigt är det svårt att få jobb som gröngöling utomlands som utlänning om du inte har mycket bra kontakter och mycket tur. Det är dock inte omöjligt men konkurrensen är helt otrolig, då ska man även konkurrera med folk som kan språket och är medborgare (vilket löser problemen med värnplikt, visum och dylikt).

2. Nja egentligen inte, jag rekommenderar dock starkt att du har bra koll på FyA+B och MaA-D för att ordentligt förstå mycket av rnav, gnav, electrics, performance och aerodynamiken. Det går att klara proven utan men många sammanhang och big pictures kommer att bli svårsmälta.

3. Utbildningen är bra men du kan komma undan mycket billigare och dessutom jobba under tiden här hemma.

4. Börja med PPL är en bra idé, att ta blankolån på en knapp miljon och sedan aldrig få ett flygjobb kommer att göra livet väldigt tungt. Jobba heltid och ta allt modulvägen, det är dumt att stressa in i skuldfällan.

5. En modulutbildning är också fullständig, du har på pappret i princip samma behörigheter. Av 35 kurskamrater på min ATPL-kurs för ett par år sedan har endast 2 st jobb idag. En integrerad utbildning kanske går på 700k? + 200k i rese-/levnadskostnader som lär behöva lånas. Jag gjorde min modulutbildning för 450k, bodde hemma och jobbade heltid+övertid samtidigt och flög upp med 220k kvar i skuld när jag löste ut mitt svenska JAR fATPL+CPL+IR+ME, då gjorde jag lumpen ett år mitt i och levde ganska bekvämt ekonomiskt ändå. Jag vill inte tänka på hur situationen ser ut för mina arbetslösa medsökande, med närmre en miljon i skuld på banken med 6-7% i årlig ränta och cert som gulnar.

Emil från Lönneberga
2011-11-07 09:26

Det finns aptitude test till nästan alla slags yrken och syftet med testet är att se om du passar för det yrke testet är anpassat för. Kort och gott ett anlagstest.

USApilot
2011-11-07 00:57

Sv till Pilot: Jag vet inte ett enda Amerikanskt flygbolag som ansteller piloter utan universitetsutbildning. Det vanliga minimumkravet ar 4-year college.

Sören
2011-11-06 18:54

Tack för alla svar!

Har faktiskt kollat in ett par PPL utbildningar som verkar vara trevliga och tror nog att det är rätt så smart att göra en sån först och se om man trivs. Sen så har jag ett bra jobb med bra lön så att utbilda sig modulärt verkar passa mig lite bättre.

Det där med språket är för eget intresse. Det är nog mest för att jag ska kunna uppleva andra kulturer på ett bra sätt och helt enkelt kunna kommunicera med dom.

Aptitude test, vad är det för något?

Är det någon som skulle kunna berätta för mig hur en arbetsdag ser ut, eller till och med en hel vecka?:D

//MVH Sören

A
2011-11-06 17:00

Satsa på en modulutbildning, mkt billigare och du kan jobba under tiden också om du vill det, vill du kan det också gå lika fort som en integrerad.

Problemet med jobb är att alla bolag vill anställa erfarna piloter och det är man inte precis när man är klar.
Enda chansen att få jobb idag är ngt regionalbolag i Sverige och då är det mycket genom kontakter. Ryanair har anställt många och då får du punga ut med ytterligare 250000 på det men då får du ett jobb där du tjänar ganska bra och kommer även ut i Europa, där har du riktigt bra chans att få komma till Spanien eller Tyskland.

Personligen anser jag att SAA:s utbildning är lite av en rip off. Den är säkerligen bra men du kan komma undan 300.000 kr billigare modulvägen om du är lite snitsig, framför allt PIC timmarna kan man spara mycket pengar på.
Sen blir man bara en av många 200h killar som gått exakt samma utbildning, man sticker inte direkt ut när man söker jobb här i Sverige.

Alex F/O a332
2011-11-06 13:51

Hej Sören , vad jag tycker du skall gör först är att jobba som cabin crew , du knyter bra kontakter och verkligen ser hur flyglivet funkar!
Kasta inte in dig i något du bara hört om..

Mvh

Emil från Lönneberga
2011-11-06 11:35

1. Arbetsmarknaden som pilot är väl inte helt lysande i Sverige men helt ok i Norge och Danmark och skaplig i Finland. Nere i Europa ser möjligheterna bättre ut att få jobb och riktigt bra i Mellanöstern och Asien.

2. För att kunna bli pilot på en svensk flygskola typ SAA krävs lägst betyg G i Engelska B, Matematik C och Fysik A. TFHS kräver Fysik B.

3. I min mening så är SAA trafikflygarutbildning som börjar med 12 månader i San Diego en mycket bra utbildning. Min egen son har planer på att gå den.

4. Är du osäker på ditt val, ta gärna PPL först och se om det är något.

5. Modulutbildningen är npg bra för dem som har ett fast arbete men ändå vill ta ell trafikflygarcertifikat. Är man ung och hungrig bör man satsa på att ta allt på en gång. Du bör dock göra ett Aptitude test för att se om du passar som pilot. SAA låter dig inte börja om du inte har ett godkänt sådant. TFHS har liknande test för deras antagningar.

Lycka till!

Pilot
2011-11-06 11:15

Hej Sören,

1. Just nu är det svårt att få jobb utomlands utan många års erfarenhet. Lönen är oftast lite bättre än hemma men det behöver inte betyda en bättre levnadsstandard än hemma.

2. Generellt nej men vissa svenska skolor kan ha krav på att man skall ha läst matte och fysik. Utomlands, tex i USA spelar betygen inte någon roll.

3. Bra, ja men dyr. Dina 200 000 räcker inte långt där. Allt som allt är det nog en 700-800 000 kr det handlar om för deras utbildning.

4. Det är va de flesta rekommenderar. På så sätt får du lite inblick i den här världen och har lite mer att stå på innan du lägger ner mer pengar.

5. Personligen tycker jag att en integrerad utbildning är bättre men det är en mycket dyrare väg att gå. Gör man det modulärt kan man komma undan med ca hälften av priset av vad det kostar att gå på tex Oxford eller SAA.

Sedan undrar jag vad som är planen med att lära sig alla dessa språk? Som du säger kommer det att ta lång tid och kosta massor med pengar men sen då? 200 000 kr kan tex ge dig en stor del av en högskoleutbildning eller vara en handpenning till en lägenhet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500