Minns ni Nordic East/Nordic European Airlines?
Flög bl a inrikes på Östersund med start nov 1995. Från början var det toppen, riktigt fräscha maskiner SE-DTA och SE-DTB (733/734) men sen flyttades de till Bryssel-linjen (totalfiasko pga EuroBonus tror jag) samt hyrdes ut till Deutsche BA. Östersundsproduktionen sköttes då av Futura (734), Debonair (146) samt vid något enstaka tillfälle av British World Airlines (1-11) samt Air Yugoslavia (727). De sistnämnda extremt ovanliga maskiner på OSD, frågan är om de någonsin varit där förut? (detta var innan direktcharter till varma länder med M83 från mindre flygplatser i Norrland startade och det fanns ej heller någon inkommande charter såvitt jag minns). Det kan ha varit fler bolag/maskiner inblandade också, dessa är de jag själv åkte med. Strax innan de gick omkull 1997 så dök SE-DTV upp i NEA målning (732 från 1969). Jag vet inte om den hade hush-kit men en gång bakom vingen räckte.
svar
Nordic east startades av Gunnar Ohlsson finansierades av Björn nånting
de leasade en DC9 21 från SAS för 50.000 USD mån
flög mest för Kroonflyg, flög själv med 9an i cockpit en gång ARN-GOT-OSD-ARN
Tror att den reguljära satsningen på OSD sänkte bolaget
Flög med deras L-1011 från Arlanda upp till Kallax en gång. Det var i Kronflygs regi. Minns hur måttligt roade de unga flygvärdinnorna såg ut av ett par hundra k*ta vpl ombord 🙂
Åkte med NEA till Gran Canaria hösten 1995 med deras L-1011, två år senare, hösten 1997 åkte jag till Teneriffa, då hade denna L-1011 gått över till Novair.
Flög inte de en massa charter också med L-1011?