Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur många flygplastyper får en pilot flyga?

Tråden startades av En som undrar

Hej, jag undrar om en pilot som är registrerad på en flygplanstyp får köra en annan flygplan som är samma typ fast annorlunda. Som t.ex får en pilot flyga både A343 och A346?

Publicerad den 2012-04-01 13:12
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Peter
2012-04-04 08:47

SAS piloter flyger både A330-300 och A340. Det är ju exakt samma plan fast A340 har två extra motorer.

Fel
2012-04-02 17:53

Hej! Nej det får man inte på någon flygplans typ, lyssna inte på de personer som säger emot, detta dels pga ett flertal flygolycka pga att man inte uppdaterat sin rating på exempelvis 731 och 732.

Hälsningar Mr N.

tung luftfart
2012-04-02 17:47

har instruktörscert för
B737, B767, B747, B757, B777

flyger idag B777 och B747

PP
2012-04-02 15:39

Jag flyger DA40, PA28, C150 å C172

M
2012-04-02 12:23

Tror det stämmer som @Robban säger, rekommendationen är två men man kan nog ha hur många som helst giltiga.
Ofta begränsar flygbolagens OM hur många typer man får flyga.
Och inte helt ovanligt är att man bara får flyga inom just det bolaget.

robban
2012-04-02 08:39

Hej.

För att göra ett litet tillägg til Ruben, så krävs det en såkallad “bridge” course ca 1-2 dagars kurs för att få flyga A330-A340, B757-B767, å B737 cl-ng.

Har för mig att svenska myndigheterna rekomenderar 2 ratingar aktuella, och det kan ju låta som en smart guidlinje, men tror du kan ha flera TR aktuella

737
2012-04-02 08:35

I mitt cert står det 737 300-900 fast jag aldrig satt min fot utanför en -800.

Ruben
2012-04-02 02:47

Det finns väl inget lätt svar på det. Beror helt på vad flygplanstillverkare och certifieringsmyndighet har kommit överens om.

Vad jag vet är det samma rating för A330 och A340 (inklusive alla versioner). I princip är det ju bara antalet motorer som skiljer.

737 har tre olika type-ratingar. En för Original (100/200), en för Classic (300/400/500) och en för NG (600/700/800/900/900ER).

Dessutom har 757 och 767 samma rating eftersom cockpiten och systemen är så pass lika. Där skiljer det ju en hel del på flygplansstorleken kan man tycka (narrow-body vs. wide-body).

Vad det gäller vad en pilot får flyga så kan han ju alltid ha flera type-ratingar. Det blir dock opraktiskt att ha allt för många eftersom man måste göra PC på alla.

Anonym
2012-04-01 20:51

Var det en öppen eller stängd fråga ?
😉

Allan
2012-04-01 19:06

Ja.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500