Landning i åskstorm
En vanlig dag på jobbet eller så pass kraftigt cb att man borde divertat eller väntat?
svar
Ior, det var just det bolaget jag flög för och som sagt så var det VI som inte kom ner och tog till vårat alternativ.
Skitlöjligt. Mycket kan ryanair beskyllas för, men inte att bryta mot flygregler. Väx upp!
Det är stor skillnad mellan CB-molnen här uppe och de nere i tropikerna. Jag hade dock inte velat göra en G/A in i CB:t i videoklippet.
Hjelpe meg folkens! Er det en nasjonalitetsskillnad mellom piloter også??
Vi er jo “grannfolk” jo!
La oss piloter få folk frem dit dem skal, vi “luter” oss på solid kombinerad erfaring i cockpit, innsikt i rådende værforhold, og solide high-performance flygplan..
Dere andre, stanna hemma, och ta frem deres/erans flygsimulatorer!
Hvis det her hade vaert en F104 starfighter eller en Dreamliner hade det ikke vaert noe problem! Hvis vi fyller dem med arbeidere fra vikarbyråer blir det sannsyneligvis enda bedre. Disse piloterne er immune mot alt hva performance degrading windshear och stall heter!
Sexan – Jag förmodar att du är ett troll med tanke på ditt inlägg.
Visst, att komma ner och landa i den här skiten är kanske i sig inte “svårt” så att säga, bra sikt, inte för mycket vind osv osv.
Frågan är bara, vad gör du om du MÅSTE göra en Go-Around?
Då finns det bara en väg, och den är upp… och där finns ja… enl väderradarn en jävligt stor röd massa, jag hade inte tagit in min 737 i den skiten kan jag säga, utan hellre lagt mig och väntat på att skiten drar förbi eller gått till alternativet.
Har man en sund inställning och en god risk bedömning, då är man av “det rätta virket” som du skrev, du visar rätt klart att du inte har god risk bedömning.
Som någon annan skrev om Widero, jag har legat in mot skavsta för Charter ett antal gånger, och inte kommit ner, men det stora irländska bolaget har landat flera gånger när både vi samt Nordflygs C208 legat och snurrat och väntat på bättre tider.
Hos det irländska bolaget verkar det också finnas folk utan risk bedömning och sunt förnuft, att 200ft minima på en CAT1 finns av en anledning.
Man kan väl inte förvänta sig annat från en Wideroe pilot, Wideroe verkar vara ett pajas bolag. Jag har flera gånger varit med om att plan från Wideroe “ser banan vid eller innan minima” när alla andra gör en go-around och tar av till alternativet.
På flera norska flygplatser är det också vanligt att dom frågar vad du behöver för minima innan dom ger dig ditt RVR för inflygning.
Exempel; tornet.. “vad behöver du för RVR?”, pilot.. “550m RVR”, tornet.. “RVR är 600m – 200m – 200m”
När man väl kommer ner på minima så ser man ingenting och gör en go-around, snart kommer ett par plan från Wideroe och dom landar båda två.. gör ett nytt försök men ser åter ingenting.. kommer mer plan från Wideroe som alla landar..
Lite regn har väll ingen dött av.
Komplett idioti, en pilot som svarar något annat borde fråntas sitt flygcert omedelbart och permanent.
Vi vet genom otaliga vetenskapliga studier och erfarenheter från tidigare incidenter/olyckor vad sådana åskceller kan kan ställa till med. Var bara några veckor sedan en 737 i Pakistan havererade, 2.5NM från tröskeln under en aktiv åskcell. Som sagt, vad händer vid go-around? Eller windshear på 50 kt efter sättning, räcker banan till när den är genomdränkt?
Tyvärr, så länge vi har väder-“orädda” imbeciller flygandes, och inläggen nedan visar ju att vi har en del sådana, så kommer de åskväderrelaterade olyckorna att fortsätta.
Hej alla,
Inget fel med detta. Har själv gjort ett par. Bara man är av rätt virke och har nerver så är det inga problem. Bra och klar sikt med ett stabilt plan.
Kapten
@Idiot, jag har också flugit en hel del i nord Norge, men jag har också fugit en hel del i syligare delar på vårt lilla klot. Visst ser det slemt ut och är mycket dåligt väder i Norge men ett ordentligt CB med så mycket aktivitet som visas på radarn, hur såg det ut på väg in? Toppar up mot 35-40000 fot är inte ovanligt, vad med en Go-around. Våra nordiska åskoväder är ganska beskedliga och snälla om man jämnför med hur kraftigt det kan vara med windshear och microburst i tropiska klimat.
Hade själv troligtvis också forsatt in med det lilla jag kunde se från filmen, tycker bara ditt svar var lite väl omoget och inavlat från din lilla Dash värld.
Mycket ska man höra innan öronen trillar av.
Jag kan aldrig föreställa mig att det står i Wideroes manualer att det är OK att landa när det ligger en aktiv CB över fältet. Det strider om inte annat mot sunt förnuft. Det som hör CB till är windshears och microbursts. Finns tyvärr ett antal exempel genom åren då krascher kan härledas till just detta. Och som någon annan påpekade. Det har varit mycket farligt att att genomföra en GoAround genom detta CB.
Om detta är gängse uppfattning i Wideroe borde någon omgående kontakta norska luftfartsverket.!
Som sagt alla stoppas inte i psykologernas filter. Den Norske talaren kanske ska berätta hur hans go-around skulle utföras på ett behagligt sätt?
Spela roulette kan du göra någon annanstans och inte i cockpit.
Dom är i regel män!
Idiot. Skjemter du? Tycker du detta var illa? Fin sikt hele veien helt ned til landing, og litt moderate to heavy rain bortover rullebanen..
Er du virkelig pilot? Har du virkelig erfaring som pilot? Jag fatter inte, OM det er sant at du flyger, at du fortfarande flyger.. Dette er helt vanlig vær i nord-norge og på vestkysten i Norge iaf. DU SKULLE ALDRIG HA NERVER ATT FLYGA FOR WIDERØE. DET KAN JAG LOVA DIG!
Jag, hoppas VERKLIGEN INTE att det finnes två slike piloter som deg i ethvert flygbolag..
Men, nå tror jag bara du er en Microsoft flight simulator “pilot”..
Du fick mig till att kasta bort tid både på å se filmen, och att skriva dette innlegget..
Om du flyger “Idiot”, dags att byta yrke. Hoppas jag aldrig får flyge med deg, varken som kapten eller styrmann, och hoppas jag aldrig blir flydd av en så flyg och väderrädd “pilot” som deg!
Och dere, ingen referanser til eplekjekke norske Herkules-piloter på tur i den svenske fjellheimen.. Det er another ballgame, och kan inte jämföras..
Vilken jävla idiot.
Som pilot med en del erfarenhet är man livrädd att se sånt här.
Att det sitter idioter i cockpit när man ska ut och flyga med familjen.
Sådana här risktagare hittar psykologerna aldrig i sina tester, det finns ett par i varje flygbolag.