Flygbränsle
Såg en dokumentär om Flight 90 som kraschade i Washington. Stämmer det att man kan bli blind av flygbränsle?
svar
En gammal tråd, men lite ny fråga… hur farlig är inandningsluften när man är tankare av flygplan? Hur många använder eventuell skyddsutrustning för detta?
Hoppas på svar ??
Det ar ett krav fran oljebolagens sida for tankningspersonalen att anvanda skyddsglasogon. Ofta struntar de i det for att man blir yr och tappar avstandsbedomningsformagan och av ren lathet.
Jag har sjalv fatt soppa i ogonen flera ganger och det gor valdigt ont men ar inte jattefarligt. Det rekommenderas dock inte. Ogonlakaren under class1 undersokningen sa ingenting angaende det sa jag misstanker att det inte ar sa farligt.
@tekniker, kanske ska vara lite mer precis. Enligt mina erfarenheter är det fler som använder skyddsglasögon än de som inte använder dito. Ska vi nöja oss så?
Visste ni att MEC användes för att framställa nervgas.Det är väl därför man blev lätt yr när man tvättade bort färg med det. att utsättas för Glykol under en längre tid kan skapa en alergisk reaktion,illamående,.liknande coloxsidförgiftning,och man måste hålla sig borta från Glykol ångor i 2-3 år innan överkänsligheten försvinner,Gäller då inte de blandningar man använder i dag för avisning,som inte är ren Glykol.Om man får Skydrol i ögonen skall man skölja noga med vatten och smörja in ögonen med Novioform ögon salva.Visste ni också att Skydrol är den enda vätska som kan droppa ner och sen tvärsvänga vågrät när den kommer i närheten av ett par ögon,dessutom rinna uppåt. *L*.
Nu ska vi ta och lugna ner oss lite här.
Kan tänka mig att det är en amerikansk dokumentär du har sett om detta och det sades något i stil med “blinded by jet fuel…” och jänkarna är ju duktiga på att dramatisera. Men ja grisa in lite bensin, duschtvål, T-sprit eller fotogen i ögonen så lär det svida och du är nog inget “hawkeye” längre. Detta behöver ju inte betyda att det är några bestående men fotogen ger i ögonen men med tanke på vad det kan göra mot huden så är det nog inte så bra att gå runt med under en längre tid. Som några andra har sagt innan så kan det ju droppa under vingar och även det är ju en bra anledning att bära skyddsglasögon. Skydrol och annat götta brukar samlas vid luckor till tankpaneler mm och när du öppnar dessa kan det droppa på dig. Skydrol är, av egen erfarenhet, förbannat obekvämt att få i ögonen men om man sköljer bort det försvinner obehaget ganska snabbt. Vad gäller avisningsvätska så är själva glykolen i sig inte farlig alls då det är mer eller mindre socker, men det innehåller tillsattsämnen för att få önskade egenskaper och dessa kan ju vara mindre hälsosamma. Det kanske inte är fotogenen som är värst heller utan vissa tillsatsämnen. Enda som jag ser skulle kunna vara förblindande vid kortvarig exponering är diverse frätande vätskor, t.ex. alodin, batterisyror, starka packningslösare/rengöringsmedel och liknande… kan tänka mig att MEK inte är jätte nyttigt heller men om man blir blind av det vet jag inte.
För övrigt vad gällande tankning så rekommenderas ju också andningsskydd, framförallt vid övervingstankning då det kan vara ganska kraftig ångbildning.
“Better safe than sorry”
@Mads:
Jag vet inte hur jag blev pappa på den här tråden.
Uppriktigt sagt känns det som den gången jag var på semester på Madeira och en hundvalp började följa mig vart jag än gick. Min dåvarande Österrikiska flickvän skrattade hejdlöst.
Om du “ganska ofta” ser en tankningsman bära skyddsglasögon så ser du dem lika “ganska ofta” inte bära skyddsglasögon. Behöver jag säga mer?
Jag är bara en vanlig pilot men det är ganska ofta jag ser tankkillen bära skyddsglasögon.
Kanske ska förtydliga/korrigera mig lite.
Jag håller helt med Tekniker om att JET A1 blir man inte blind av. Inte av annan normal flygfotogen heller. TS-1, JET B och allt vad de heter.
Skydrol hydraulvätska är däremot inget man vill ha i ögonen.
En gammal bra levnadsregel som ofta glöms bort är att, om du ska gå in under någon del av ett flygplan så titta upp innan du går in under flygplanet. Då ser du om det finns risk för läckande droppar. Olja, bränsle och avisningsvätska är i princip ofarligt. Hydraulvätska däremot ska man tvätta bort så fort man kan.
Det kan ju faktiskt vara så att tankningspersonalen har skyddsglasögon för att skydda sig mot alla möjliga droppande vätskor. De som de gör hela dagarna är ju att gå in under vingar och titta uppåt. Någonstans i vingarna går ofta hydraulledningar till spoilers, roderytor, klaffar och slats. Där finns många möjligheter till läckage.
@hick:
Har faktiskt bara provat att dricka bilbensin(av misstag) och jag är inte blind. Utgår från att samma gäller JET A1.
Om man dricker det då, som med T-röd. Det borde man väll bli blind av eller ser man bara lite suddigt då?
Till min vän x-et:
Svaret är: man kan inte bli blind av JET A1! 100%.
Ja men allsvetande tekniker, om nu frågan var om man kan bli blind eller inte, vad är ditt svar på det? Är du 100% på att man inte kan bli det?
Nu var huvudfrågan om man kan bli blind av flygbränsle och inte hur rädd man kan vara eller hur mycket man kan skrämma varandra.
Om ni vill frossa i farliga vätskor ombord så varför inte nämna Skydrol som tar bort färgen där den droppar och garanterat ger andningssvårigheter om den inandas (som spray).
Skydrol blir du garanterat blind av (Och det fanns ombord på flght 90).
Skydrol används i hydraulsystemen på i stort sätt alla större plan Airbus, Boeing, Canadair etc.
Saab 340 och 2000 har en annan hydraulvätska som är betydligt mindre mäninsko-ovänlig.
Jämfört med Skydrol är JET A1 nästan harmlöst.
Vid åtminstone två tillfällen har jag haft kollegor som totalt översköljts med fotogen (JET A1),
visst det luktar och är säkert inte nyttigt men ingen har fått men.
Jag har själv fått det på mig och jobbat upp till armbågarna under det. Man jobbar snabbt och skyndar sig att tvätta av det och byta kläder. (Lukten är det som tar tid att bli av med).
Tror nog tankningsteknikern och inte teknikern har rätt. Gissar dock att det är som med hörselskydden. Dvs. Arbetsgivaren måste tillhandahålla och säga åt arbetstagaren att bära, men ingen blir straffad om arbetstagaren inte bär dem. Där finns ju dock varianter beroende på vilken bullernivå som uppnås.
Runt om i världen ser man dock många i tankningspersonalen som använder skyddsglasögon. Jag bedömmer det till mer än 50% av de som tankar.
På Arlanda finns för övrigt en tankkille som har heltäckande skyddsmask. Men jag har inte sett honom på ett tag så det kanske bara var ett test.
http://www.docbrown.info/page4/oilproducts02.htm
Tog en sida på måfå om fraktionerad destillation (Raffinering av olja).
Om nu Kerosene(fotogen, flygfotogen,Jet A1) har lägre reaktivitet(är mindre agressivt) än bilbensinen på macken varför har man inga skyddsglasögon när man tankar bilen.
Varför har du skyddsglasögon för fotogen som ju är mindre aggressivt?
Ännu mer underligt; varför ser man aldrig dom som tankar ett flygplan bära denna vitala skydds-utrustning? ..Begår dom inte brott mot bolagets säkerhetsbestämmelser?
Ännu mer underligt; Det springer lastare och annan personal runt planet samtidigt som det tankas
varför bär inte dom samma skyddsutrustning?
Men bara för nöjes skull: Vad hade ni för densitet idag? (på “Bromma”): 808
Vid vilken temperatur? 8
Hur ofta dränerar man en tank, respektive tankbil?
Tank: Om tanken är nyfyld så ska den settla 1 h innan “frisläpp” annars räcker dränering.
Tankbil: Bottendränering, förefilter före bruk på morgonen sedan efter filter under tankning efter 250 L.
Vilka fyra sätt har man för att detektera vatten i jet bränsle? Visuellt, filter i bilen, shell detector.
Vad är skillnaden på JET A1 och JP 4 respektive whitecut? överkurs…
Vilka enheter säljs bränsle i och vilka enheter räknar man med när de
kommit ombord på luftfartyget. Säljs i liter, räknas i vikt av piloterna.
Mvh //Tankningstekniker
Normalt brukar troll ha vett att ge upp när dom blir överbevisade. Som sagt jag känner till en bra bro som kan vara ledig där du kan gömma dig under.
Men bara för nöjes skull: Vad hade ni för densitet idag? (på “Bromma”)
Vid vilken temperatur?
Hur ofta dränerar man en tank, respektive tankbil?
Vilka fyra sätt har man för att detektera vatten i jet bränsle?
Vad är skillnaden på JET A1 och JP 4 respektive whitecut?
Vilka enheter säljs bränsle i och vilka enheter räknar man med när de
kommit ombord på luftfartyget.
“Tankningstekniker”! jo jag tackar jag, med svans och spetsiga öron.
Jag tvivlar inte på dig ‘tankningstekniker’, för numera heter ju var och varannan kneg på en flygplats något med tekniker, en lastare heter tex ‘ramptekniker’. Har man problem att hitta personal får man snoffsa upp titeln lite…
Välkommen till Bromma flygplats vilken dag som helst så ska jag visa dig vad en tankningstekniker jobbar med! Så kan du få se vad det står på vår badge samtidigt… Du kan t.om få ett par av våra skyddsglasögon som vi är måste ha på oss, då det är krav från BP och Shell!
Som sagt, välkommen vilken dag som helst!
Till Nyfiken:
Det är alltid en fara med att hämta “kunskap” från berättelser som görs för att ge vinst.
En dokumentär är ingen haverirapport eller behöver vara sann.
Jämför gärna med Joakim von Anka som dyker från trampolin ned bland sina guldmynt.
Ingen människa eller anka skulle klara det utan skador. Dokumentärfilmer har ungefär lika stora krav på sanning som farbror Joakims myntbad.
Ta bara en sådan sak som uttrycket”temporär”: Var det sekunder, minuter eller kanske ett helt år?
Eller” blind”: Kunde han/hon bara se svart, eller var det svårt att se text långt bort.
Man blir ju faktiskt “temporärt blind” om man får vatten i ögonen.