Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Schemaläggare

Tråden startades av Scheduler

Är det någon som vet hur man enklast blir schemaläggare för flygande personal? Rekryteras det främst internt och vilken erfarenhet behövs oftast? Enklaste vägen in?

Publicerad den 2012-05-27 23:57
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

XXX
2012-05-29 10:46

Sök till Primera, där behöver man ingen erfarenhet…

Scheduler
2012-05-28 20:08

Tack för bra svar!

Det känns som att man då behöver en fot inne i branschen för att överhuvudtaget komma på tal. Har sett några tidigare annonser för ett par år sedan men då har alltid erfarenhet behövts och även i olika scheduleringsprogram.

Tycker att det verkar som ett intressant jobb med en hel del problemlösning om man måste ta till avseende Subpart och kollektivavtal t.ex.

ORD
2012-05-28 09:01

Svaret gäller delvis även tråden om OP/Dispatch startad av JW. OP-jobbet är oftast uppdelat på Flight-OPS och “Crewing”. På ett stort OP är dessa ofta skilda, på ett mindre är det samma personal. På många är funktionerna sammanslagna nattetid. Schemaläggare kan man bli efter att man förkovrat sig i “Crewing”. Det finns även omvänd rekrytering dvs att en Schemaläggare blir Creware på OP. Och det finns även de som gått vägen via Flygvädinna -> Chefsvärdinna -> Schemaläggare kabin -> Schemaläggare piloter.
Det finns några få som har en akademisk “personal-administrativ” utbildning, men flygbolagen kan då bli rädda eller försiktiga och tro att personen kräver en hög lön, men å andra sidan kan personen då användas för andra HR-funktioner i företaget som rekrytering samt skriva anställningskontrakt.
Man behöver kunna bestämmelserna ang arbetstider för piloter. Det an även vara bra att känna till vilka periodista träningar/utbildningar som den flygande personalen behöver. Arbetstidsreglerna borde gå att hitta på Transportstyrelsens hemsida eller EU-OPS motsvarande. På nystartade bolag börjar man med papper och penna, men det finns även olika data-system som Sabre RM-Rocade och PDC samt nu även svenska uppstickaren Raido. Sedan är väl regeln att Litet bolag => Jobba brett; Stort bolag => Jobbar mer specialiserat.
Som vanligt i denna bransch gäller det att ha kontakter och visa framfötterna. OP/Dispatch brukar undvika att anställa piloter då det är vanligt att de slutar med kort varsel samt då de unga vanligtvis inte har en ödmjuk inställning till övriga arbetsuppgifter inom flygvärlden. (Förlåt generaliseringen)

Greger
2012-05-28 08:53

De jag stött ihop med har varit före detta CC. I alla fall en klar majoritet av dem.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500