Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Äger SAS varumärket Scanair?

Tråden startades av Greger

Det vore mäktigt om Scanair fick återuppstå i tomrummet efter TCs kollaps. Det är ett fantastiskt varumärke som andas kvalitet.

Publicerad den 2019-09-23 08:20
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

kennet
2019-09-26 09:51

Transwede flög med sina MD83:or till Canarias utan mellanlanding, visst någon Faro blev det för att ta upp soppa men annars inga prblm.

Sv Bertil
2019-09-25 11:28

Varumärket Scanair är inte registrerat. Det gjordes en ansökan år 2017 om registrering. Men man fick avslag. Uppgifterna finns att läsa hos PRV.

Bertil
2019-09-25 01:11

Men inget hindrar väl någon att skaffa några flygplan nu och döpa bolaget till Scanair.
Vem tjänar på att sitta på det namnet?Nä upp i luften bara!

Jalle
2019-09-24 22:41
North Rider
2019-09-24 22:38

Scanair MD83or borde haft räckvidden ARN-LPA. ( 5.45-6H )

Vi på Nordic Airways flög SE-RDM ARN-SSH nonstop.
C.a 5.45-6H beroende på vindar och temp/start MTOW ( bränsle )

Man kan ta med lite färre pax eller last med.
Räckvidden fanns dock definitivt på MD83 till LPA….

Urban
2019-09-24 22:28

Scanair använde LF Fokker F28 också.
Dessa flög mig till Rimini och Wien.
Nyttjandet av F28 i chartertrafiken fortsatte ända till Scanair lades ner.

Greger
2019-09-24 21:55

SAS är väl som andra medelstora och stora flygbolag, man leasar vissa maskiner och äger andra via finansiering. A340 hos SAS är betalda och helägda av SAS

Sune
2019-09-24 20:32

SAS äger inte ens flygplanen de lånat idag!

Dr Hackenbush
2019-09-24 15:22

Enligt Wikipedia opererade Scanair med tre stycken Convair 990 mellan 1963 – 1966. Stämmer detta?

Flygare
2019-09-24 14:50

Tack för utredningen OY, en fråga bara, Mht A 300 , I Conairs ägo var dom A300 B4-120. Jag har för mig att när SAS köpte A300 var de A300-B2-120 Om jag minns rätt, då var B2 utan centertank och B4 med centertank. Har för mig att B4an hade en max range på 2000 NM, kan dock ha fel.
A300 var i trafik på Premiair tills slutet på 90 talet.

Greger
2019-09-24 13:07

Scanair hade väl några MD83 mot slutet. Lanzarote-Arlanda innebar mellanlandning i Lissabon om jag minns rätt.

OY
2019-09-24 13:03

…ok, här behövs redas it lite tror jag. Först när det gäller flottorna i de olika bolagen:

Scanair, hade inledningsvis ingen egen flotta ut “lånade” flygplan från SAS, som då tillfälligt fick en orange sol på fenan med texen Scanair under. På sidan var det vanliga SAS “drakskepp” och “Scandinavian”. Tror även att det stod “Scanair” på motorerna. De typerna som Scanair flög med var vanligtvis DC8, men även DC10 och B747 flög tidvis för Scanair, senare även MD80.
Vid slutet av 70-talet hade SAS köpt in 4st A300B2 som skulle användas på Londontrafiken varpå centertanken revs ur. Detta blev dock ett fiasko och A300:orna skulle avyttras. En krashade när den opererade för annat bolag.
När senare Scanair skulle få “egen” flotta kom de tre kvarvarande A300 tillbaka och Scanair nya egen målning vit/orange. Flottan kompletterades med tre DC8-63. Det visade sig snabbt att A300 var värdelösa för chartern eftesom de inte ens klarade att gå till Kanarieöarna med tanke på att mittanken avlägsnats. Då bestämde SAS att A300:orna skulle bort (avyttrades till Conair, se nedan) och ersattes med tre st DC8-63 som tillfälligt flugit för Sterling. Nu hade Scanair en enhetsflotta med DC8-63, eller i allal fall nästan. SAS två MD83 flög också en tid för Scanair med full Scanair målning. Senare så beslutades att flygplansflottan skulle föryngras. Begagnade DC10-10:or inhandlades från USA, men även dessa var för kort-och mellandistans så en äldre DC10-30 införskaffades från LanChile. Den skulle ta hand om långlinjerna.

Conair hade inledningsvis en flottta av 5st B720A, när dessa blivit till åren (i mitten av 80-talet) ersattes fyra av dem med Maersk Airs modernare B720B. En 720A gick dock kvar. 720:orna var fantastiska flygplan som flög högre och snabbare än alla andra vid den tiden och klarade också att gå till Kanarieörna och Gambia utan problem med full last. När Scanairs tre A300 skulle avyttras slog Conair till och tog över dem för en billig peng. De fungerade visserligen på Medelhavet och med viss kreativitet också kanarieörna från CPH men helt lyckat var det inte. När Simon Spies avled tog Janni Spies över bolaget och köpte in fem nya A320, vilket höll på att knäcka hela Spieskoncernen.
Räddningsaktion krävdes av banken danska regereingen och SAS fick rycka in och offra Scanair och hela Leisuregruppen (stort misstag).

…och testen av historien när Scanair+Conair blev till Premiär, sedan MyTravel Airlines och slutligen Thomas Cook Scandinavia känner vi ju till.

Det är möjligt att Scanair inte gick lysande på slutet men orsaken till att Premiär blev till var att hela Spies (Conair) var konkursmässiga. Tre sådan “räddningsauktioner” drabbade SAS efter politiska påtryckningar. Först Linjeflyg i Sverige, Sedan Spies/Conair i Danmark, och det var också dessa rvå exeplen som det pekades i Norge på när SAS blev tvungna att köpa konkursmässiga Braathens.

@Greger
2019-09-23 23:48

Det där har du fått om bakfoten, A300 var Conairs ex. SAS från 79-80.
Scanairs flotta var gamla DC 8or och några leasade Dc10-10

sv Greger
2019-09-23 21:36

Det var inte en bytesaffär. SAS vid den tiden, var kända för att göra märkliga flygplansköp. Dessutom var A300 byggda efter SAS specifikationer. Stort sett omöjliga att sälja. Dock hade de turen, att Conair köpte de. Conair var lika “duktiga” som SAS, på den tiden med sina flygplansköp.

DK
2019-09-23 21:31

Scanair gick med förlust PUNKT. Den Danske Bank hade stora åtaganden i Conair, och till viss del även i Scanair. För att skydda DDB, slogs de ihop. Samtidigt sa DDB upp lån till ursprungliga Sterling Airways. Som för tillfället hade låg likviditet. Det var billigast för DDB. Sterling konkursade. När konkursen var avslutad var det plus i konkursboets kassa.
Alla skulder betalda, och alla anställda fick sina innestående löner utbetalda.
Även jag fick min lön.

mvh
En som var med på riktigt

Greger
2019-09-23 20:14

Det är ju oerhört intressant att läsa era inlägg, det tycks vara mycket dragkamp och politik inom SAS Dessutom blev väl Scanair av med sina relativt nya A300 till förmån för gamla DC8or. Hur gick den där bytesaffären till egentligen?

thomas
2019-09-23 19:42

Scanair förstördes av facket men ständiga hot om crew rests etc. Det var orsaken till Conair sammanslagningen
SAS fick reservera 200 miljoner för ogrundade uppsägningar etc. Bolaget gick inte med förlust.

OY
2019-09-23 19:15

Sv. DK: Nej, det var inte Scanair som hade problem, det var Conair/Spies.
Vid den tidpunkten hade Simon Spies gått ur tiden och hans hustru Janni styrde Spies koncernen (med hjälp av hennes bror). Conair flotta bestod tidigare av fem B720 som senare ersattes av 3st A300. Janni (och ledningen) beslutade att Conair skulle förnya sin flotta och köpte fem A320. Det blev dock en väldigt dyr affär och fick hela Spieskoncernen på knä. Spies riskerade att gå i konkurs vilket skulle innebära stora kostnader för danska staten och många danska jobb skulle gå förlorade.
Danska staten utövade sitt inflytande inom SAS, som vid den tiden var huvudkonkurrent till Spies, pekade på SAS räddningsaktion för Linjeflyg för att rädda svenska jobb och krävde att SAS skulle användas för motsvarande aktion i Danmark. SAS rvingades offra sin Leisure Group (Scanair, Ving, etc) och Spies slogs ihop med SAS Leisure. De olika reseoperatörerna fick fortsätta under egna namn men flygbolagen slogs ihop till Premiär. I praktiken innebar det att det var konkursmässiga Conair som blev Premiär och tog över Scanairs DC10:or och bolaget bytte dock till Scanairs DK-prefix och “Viking” call sign. Huvudkontoret hannade hos Conair på Kastrup. Scanair lades ner och bolaget tömdes och lades inaktivt.
Denna affären användes senare, tillsammans med Linjeflyg-räddningen, som alibi för att rädda norska Braathens (och norska jobb) undan konkurs fem minuter i tolv. Den gemensamma nämnaren är att SAS blev förloraren i alla tre fallen.
…också “en som var med”

@DK
2019-09-23 18:53

Hur många av dagens Ving resenärer du du vet vad Scanair var för 25 år sedan? Glöm varumärke, priset avgör. Bara titta på Ryan. Folk vet att det är skit, men billigt skit.

DK
2019-09-23 18:25

Att Scanair och Conair gick ihop, var det enda sättet för bankerna att acceptera fortsatt drift. De sista åren gick Scanair med stora förluster. Om de varit så vinstdrivande som påstås. Då hade de funnits kvar.

Att driva ett önskat Scanair som då det begavs sig, skulle inte godkännas idag.
EU skulle stoppa det, och även konkurrensmyndigheterna!

mvh
En som var med.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500