Är SAS helt förvirrade i sin prissättning?
Söker man i Norwegians lågpriskalender så kan man hitta flyg Stockholm-Visby tur och retur för 600 kr. I SAS lågpriskalender så hamnar man som bäst på drygt 1800 kr.
Hur kan det vara tre gånger så dyrt med SAS och samtidigt gör SAS miljardförluster.
SAS är ett riktigt lyxbolag, och det lyxigaste med SAS är att man betalar mer helt enkelt.
Obegripligt!
svar
Jag reser 25-30 resor per år och tycker SAS ofta har lägre pris än andra bolag i Europa. Bara Ryanair har lägre priser generellt sett. Bara min erfarenhet.
Det är såklart konstigt att SAS har så dyra priser. Troligen beror det på att man flyger med ATR med mindre antal platser. Men detta är ju bara ett delikat problem. Här tycker jag att det är självklart att boka Norwegian som har ett betydligt bättre och bekvämare flygplan än att sätta sig i en skramlig ATR.
Hittar flyg till Visby på SAS hemsida för 800kr t/r. Att de sista platserna är så pass dyra är för att man hellre säljer de biljetterna till någon som har en annan slutdestination än Arlanda – en möjlighet som Norwegian inte har.
Det viktigaste när man ska resa är att det finns en flygning på den dag och tid man vill resa, speciellt när man reser till en plats med väldigt höga hotellpriser. Att gårdagens avgång är halva priset hjälper inte så värst många resenärer… Ibland passar t.o.m. båtens tider bättre in i din resdag.
@Pontus. Det enda vi kan vara säkra på är att SAS gjorde en förlust på 2,1 miljarder SEK senaste bokslutsåret dvs nov23-okt24. Att bolaget skulle ha gått bra senaste halvåret nov24-apr25 är inte sannolikt. Långlinjetrafiken till Asien har kostat stora summor och USA-trafiken sviktat påtagligt. Konkurrensen från LCC är knivskarp, inrikesflyget i Norge och Sverige har minskat kraftigt, varsel på personal etc. tyder på motsatsen till vad du tror och hävdar. Eftersom SAS inte visar delårsresultat får vi vänta tills början av 2026 innan vi vet hur det gått. AF/KLM skall då också bestämma sig för om de vill köpa en större andel i SAS. Om de drar sig ur är det bara en stor nyemission med en ny börsnotering eller en ny rekonstruktion som återstår. Troligtvis blir det en nyemission,
Du har inte funderat på att det kan beror på att avgången är så gott som fullbokad och lågprisbiljetterna redan är slut?
SAS huvudkontor vid Frösundavik har ca dubbelt så många anställda jämfört med Ryanairs huvudkontor i Dublin.
SAS har ca 140 flygplan på tre baser, sto/osl/cph. Ryanair har 600+ flygplan med baser i hela Europa.
SAS har extremt hög procent administrativa jämfört med flygande och det kostar stora pengar. Man kan jämföra SAS med en myndighet, väldigt ineffektivt, detta har nyligen adresserats och ca 200 administrativa tjänster ska bort.
Många LCC säljer sina biljetter billigt om de har gott om platser sista dagarna innan avgång. SAS försöker ta mycket betalt sista dagarna oberoende på bokningsläge.
SAS har aldrig haft så hög load factor som man har nu… Så mår SAS så dåligt som vissa skribenter får det att låta som?
Nej, man fyller flygplanen som aldrig förr, och kan till och med ta betalt för det. SAS förändringsarbete ger uppenbarligen resultat.
@ Albatroz – du har fuldstændig ret i det er et flyforum, men når den ene og samme person konstant opfører sig som et lille barn under forskellige navne og er sur over han ikke kunne blive ansat i SAS, så kan jeg godt forstå at folk bliver trætte af at høre på ham….
@Dy
Verkar vara du som letar efter ett problem, vi sitter i ett flygforum och man måste få kunna pladdra och ge frågor & svar..? Förstår verkligen inte hur agg skapas utav en simpel kortfattad fråga som någon dessutom garanterat har svaret på.
Och nu skall SAS ta bort mellansätet inom Europa och införa business class för några få istället för som lågprisbolagen alltid satsa på att fylla planen på ett lönsamt sätt. Inte förvåad att bolag som Ryanair tjänade 17 miljarder kronor senaste bokslutsåret och SAS förlorade 2 miljarder senaste året. Någon har räknat fel i excel-arket på SAS. Denna nya lösning försvinner inom 6 månader – var så säker.
Flygbolagen har prognoser på hur många biljetter de kan sälja från nu till avgång. Säg att ett flyg som lyfter om en månad bara har 10 stolar kvar. Prognosen säger att alla dessa kan säljas för ett extremt dyrt pris sista 5 dagarna. Då skiter man fullständigt i vad konkurrenten säljer för just nu. Det är helt irrelevant.
Sedan monopolet försvann och SAS fick konkurrens, har man år efter år varit på ruinens brant och räddats av oss skattebetalare.
Nu får de rika rädda bolaget med höjda priser och därtill höjda löner. Allt med detta bolag är konstgjord andning med avtagande syrehalt.
Ja, men man undrar ju vad som är fel, har de inte någon omvärldsanalys? SAS skulle beskrivas som introvert med ett självskadebeteende, och behöver helt klart gå och prata med någon om sin ohälsa.
Förstår inte problemet! Boka med Norwegian då?
Är ju som att gnälla om att köttfärsen är för billig på Lidl men ändå handla på ICA.
Meget simpelt – de dage du har valgt har det lykkedes SAS allerede nu at sælge deres billigste billeter, hvilket er væsentligt nemmere med en ATR.
Norwegian har altså svært ved at fylde deres enlige daglige afgang, og derfor er deres priser fortsat lave. Håber det var svar nok……