Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arlandas nästa long-haul rutt?

Tråden startades av Hurtig

Denna tråd är endast till för att spekulera om eventuella kommande förbindelser, inte för att klaga, böla, snacka skit etc. Förstår att det kliar i fingrarna på diverse stolta Danskar/Skånska CPH-anhängare, skapa gärna er egna tråd om ni inte kan hålla ut.

Personligen tror jag starkt på Shanghai-Arlanda med ChinaEastern/AirChina, mycket på grund av bolagens tillgång till Rysslands luftrum där Arlanda ligger bra till. Norse till Los Angeles skulle inte heller förvåna mig, både iom den avskaffade flygskatten som i Norse fall är betydlig mer avgörande, men även samarbetet med Norwegian som fortsätter investera i Arlanda. Sedan snackas det mycket om Abu Dhabi med Etihad. Någon som anar något annat?

Publicerad den 2025-08-05 10:20
Skriv ett svar
Antal svar: 82

svar

Gissaren
2025-08-27 10:58

Fast, nu när Swedavias VD tvingas bort, kanske Arlanda kan bli något bättre.

Till:@ Gissaren
2025-08-24 09:49

Alla mina förslag var medvetet orealistiska, då jag inte tror på någon utveckling av Arlanda framöver. Inte ens på europanivå.

Reza
2025-08-22 13:20

Seriösa gissningar vore dessa:
Air India kör igång Stockholm-New Delhi igen.
Etihad Airways kör igång Stockholm-Abu Dhabi.
Air China lägger ytterligare en rutt och då mellan Stockholm och Shanghai.

@ Gissaran
2025-08-22 13:16

Jaha, ja.
Och hur tänker du att bolagen ska få dessa linjer att gå runt ekonomiskt?

Har man föreställt sig nåt statligt luftens SJ , kanske? Som alla ska pröjsa..

Mest realistiskt kan väl vara
Shanghai
Seoul
Cape Town
Seattle
Sao paulo
Kabul
Att fantisera om direkt linjer till Auckland eller Sydney från ARN ör väl aningen verklighetsfrånvänd , om det inte är väldigt låg frekvens , varannan vecka eller så.

@Gissaren
2025-08-22 11:48

Ööhhh, är detta ett skämt..?

pf
2025-08-22 10:33

Ikke noe med langreuter og Arlanda å gjøre, men jeg leste et sted nylig at SAS kutter halvparten av arealen for sitt HQ.

Fra 12.000 m2 til 6.000 m2

Realisten
2025-08-22 10:25

Det kanske är bättre med täta avgångar till AMS, CDG, FRA och andra riktiga hubbar än att försöka få egna långlinjer. Det viktiga är väl att de som bor i Arlandas upptagningsområde (Sverige norr om Norrköping) har bra förbindelser till världen. Det hjälper inte så mycket för den som ska resa från Sandviken till Pune om Arlanda får en linje till Shanghai. Bättre med ytterligare en till avgång till Doha.

gssning
2025-08-22 10:14

ARN nästa långdistans måste väl vara Longyearbyen, svalbard! 🙂

Gissaren
2025-08-22 09:49

Mitt bidrag i gissningsleken:
Auckland – ARN
Sidney – ARN
Nadi – ARN
Montevideo – ARN
Dallas – ARN
Maputo – ARN
Lagos – ARN
Mogadishu – ARN
Kingston -ARN
Honolulu – ARN
Nuuk – aARN
Colombo – ARN
Galapagos -ARN (mellanlandning Azorerna)

@realisten @tillulf
2025-08-21 21:56

Som det står i tråden:
“Denna tråd är endast till för att spekulera om eventuella kommande förbindelser, inte för att klaga, böla, snacka skit etc.”

Jocke
2025-08-21 16:35

Att en del ens jämför CPH med AMS,LHR,FRA och CDG😂. Och nej, ARN kommer inte få så många fler långlinjer ett par kan säkert komma.
Det funkar alldeles utmärkt med byte på MUC och FRA så länge det inte finns direktflyg från ARN. ANAs linje måste ha vart en succé har nu åkt den tre gånger hittills och det har var fullsatt varje gång.
Jag sätter inte min fot på ett skitigt och sunkigt CPH för byte till annan destination.

@Knutte
2025-08-21 14:49

Ändå finns det några långlinjer.
Behovet borde finnas, men i takt med ökad fattigdom i vårt land tillsammans med tilltagande betydelselöshet och ointreśsant turistland, får vi vara glada över att vi har Europatrafik.

Läs tråden
2025-08-21 14:32

Till knutte: Denna tråd är endast till för att spekulera om eventuella kommande förbindelser, inte för att klaga, böla, snacka skit etc.

Knutte
2025-08-21 13:24

Vissa här jamrar över att Sverige inte har någon egen ” flag carrier”.
Det är nog för att det inte behövs.

Verklighetsfrånvända påståenden om att ARN borde ha direkt långlinjer till världens alle hörn är bara trams.

Behovet finns inte. ARN är och förblir en matar flygplats till olika hubs i Europa, vad är det för fel på det egentligen, vi har bra förbindelser till AMS, CDG, CPH, FRA, LHR
osv.

Dessutom ser jag ingen kö av intl’ flygbolag som vill flyga till ARN .

Halleda'
2025-08-21 11:56

Wow, SAS är helsvenskt med HQ i Solna och inga svenska ägare men ändå vårt lands Flag Carrier, eller nå’t ditåt. Imponerande faktanyansering.

pf
2025-08-20 14:56

Att:Sham

Nei, det er neppe rett. Ombord på EI-registrerte fartøy gjelder irsk luftfartsrett, på LN-, norsk osv.

SAS kan heller ikke påberope seg svensk lag ved operasjoner på andre lands lufthavner, og det kan være nedskrevet i arbeidskontrakter hos SAS-ansatte, eller SAS-tilknyttede (som SAS Link, Connect og Cityjet) at det er et annet land enn Sveriges lager som gjelder.

Videre, internasjonale avtaler om trafikkforhold, og -trafikkrettigheter.

Sham
2025-08-20 13:07

Enligt Google sök:
Ägarförhållandena i SAS har förändrats markant i och med bolagets rekonstruktion. De största ägarna är nu Castlelake med 32%, danska staten med 25,8%, Air France-KLM med 19,9% och Lind Invest med 8,6%. Den svenska staten är inte längre delägare. Air France-KLM planerar att öka sitt ägande till 60%, vilket skulle göra dem till majoritetsägare.

Detta tycker inte jag låter som ett svenskt bolag.

Jasså
2025-08-20 12:54

11 apr. 2024 — Efter rekonstruktionen kommer svenska staten inte längre att äga några aktier i SAS.

Till Att Sham
2025-08-20 12:32

Intressant. Vilket lagrum då?

Att: Sham
2025-08-20 06:12

SAS är ett Svenskt bolag enligt Svensk lag!
Vad du och andra tycker ändrar inte på detta!
 
Svensk lag gäller.
 

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500