Cityjet, hur länge ?
Avtalet mellan SAS och Cityjet löper ut snart. Är planen att förlänga eller ska LINK/Connect ta över ?
svar
WX hade ju 40 flygplan före pandemin……så inte väldigt fel.
Ekonomiskt felsteg av ledningen i Cityjet som nyligen genomgått en rekonstruktion vore att betala för nya type ratings istället för att kalla tillbaka tidigare anställda. Gör om – Gör rätt!
Ett par hundra piloter? Med 10-12 piloter per maskin så menar du att Cityjet hade 20 CRJ:er mer i trafik före pandemin utöver de runt 15 man driftar idag?
Några hade lite föräldraledighet i Cityjet vilket bolaget och management först försökte neka helt och det var absolut inte uppskattat. Irländarna var inte så positiva till Svenska reglerna.
Instämmer 100% med Kalle kula
Abrakadabra: Det kan jag garantera att det inte är så håll dian konstiga idéer för dig själv. Däremot är det lite underligt tillvägagångssätt med irländarnas cherrypicking.
Dessa piloter har troligtvis sjukat sig för mycket eller har någon rapport på sig. Trist men så är det!
Det sitter ett par hundra ex anställda Cityjet piloter från olika baser utan arbete med gällande Type Rating och bolaget söker Non-Rated till Arlanda. Vad händer hos Irländarna?
Jag tror han blandar ihop Cityjet med Xfly. Många ”förståsigpåare” här inne..
@Tüssen
Ja, jag är en av dem. Kontraktet är inget att skryta med, men att bo i Litauen är inte så dyrt som tur är. Som det är nu så är det mycket slinga, vilket gör att man mest bor på hotell.
Vad är källan till bas i VNO?
Hur ser det ut på cabinsidan/ARN,någon som varit på intervju och vet mer?
Ursäkta mig men.. finns det alltså piloter som väljer att jobba från VNO? Jobbar hellre som lapplisa alla dagar i veckan
Cityjet ska väl ha 2-3 CRJ med bas ARN som ”är” Xflys. Så ryktet stt Xfly ska övergå till ATR känns väl inte helt omöjligt?
@Konstigt
Antingen var du på intervju för Holding Pool eller så har du kaptensgrad och blir baserad på ARN eller VNO. Men tanken är att dra ner på CRJ för att koncentrera sig på ATR och eventuellt EMB, vilket man i och för sig sagt i flera år.
Konstigt för jag var på intervju för xfly crj bas på Arlanda. Ska de flytta på dom?
Har också hört att Xfly ska koncentrera sig på ATR och Cityjet på CRJ. Kanske är rykten, men det låter ju rimligt.
Det som sägs i korridoren är att Xfly kommer gå ner på ATR och Cityjet fortsätter med CRJ.
Om du inte har någon vettig källa att presentera så låter du bara som ännu en avdankad ryktesspridare/troll
Enl rykte är det något polskt bolag på gång.