Diverted flights vid oväder
Idag har många flyg blivit omdirigerade från Cph till alternativa flygplatser pga oväder efter två landningsförsök, medan andra lyckats landa direkt. Är det tur, skicklighet eller risktagande hos piloterna som avgör om vissa lyckas landa och andra inte vid oväder?
svar
Vad många journalister och andra icke insatta förstår eller vet är att olika flygplanstyper har olika Max Sidvind Komponent godkända av Certificerande myndighet. Olika Max värden gäller vid torr, våt eller bana som har beläggning av is och snö.
Ett exempel, Boeing 757/767 har certifierad Max sidvind komponent på 40 knop på torr bana. De flesta andra flygplantyper har lägre värden.
Det är många faktorer som spelar in i sådana här fall.
Först och främst är vinden väldigt varierande vid storm. Igår kväll på CPH var den nere strax över 40kt och ibland nästan uppe i 60kt så det handlar en hel del om tur med timingen.
Flygplanstypen har också stor betydelse. Olika typer har olika begränsningar i hur mycket sidvind och/eller total vind de kan acceptera. Mindre och lättare flygplan är dessutom känsligare för vind. Begränsningar och policy kan även variera lite mellan två flygbolag med samma flygplanstyp,
Slutligen spelar även piloternas erfarenhet och lokalkännedom in. Olika piloter känner sig mer eller mindre bekväma vilket påverkar deras beslut.
För övrigt är det svenska uttrycket ”omdirigerat” (som svensk media alltid använder) väldigt missvisande. När ett flygplan flyger och landar på en alternativ flygplats är det helt och hållet piloternas beslut och planering. På engelska heter det divert vilket är ett mycket bättre ord. Det finns ingen som på något sätt dirigerar ett flygplan till en flygplats.
Olika flygplanstyper, olika gränsvärden för bolagen men sen en stor portion tur när kastvindarna kommer eller inte kommer.
Rent teoretiskt kan det ju vara en kombination av alla dessa anledningar. Jag skulle säga att en vanlig anledning till att man inte kommer ner under dessa förhållanden är att man får en “windshear” (kraftig och plötslig förändring av vindstyrka och eller riktning) warning i cockpit som nödgör en go-around och då beroende på bränsle situationen kanske det inte är möjligt att göra alltför många försök innan man behöver gå till alternativet. Hur var och när dessa uppstår kan man ju som pilot givetvis inte styra över så där behöver man ett mått av tur. En inflygning går fint, nästa får varningen och sedan nästa på den går också fint osv.
Generellt skulle jag nog också vilja påstå att Airline piloter inte är en risktagande typ av människor då man är drillad i säkerhetstänk men det kan säkert finnas undantag. Det känns dock som det minst sannolika skälet till att vissa kommer ner och andra inte.