Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ersättning vid försening mer än 4h

Tråden startades av Lasse

Hej,

Jag undrar hur man ska gå tillväga om man vill kräva ersättning för försenat flyg? Går det på egenhand eller bör man ta hjälp? Detta gäller en Ryanair flygning med försening på över 6h.

Mvh/
Lasse

Publicerad den 2023-02-02 20:32
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Håkan
2024-06-19 19:44

@Starkt Jag gissar att signaturen ”Linda311” är en bot/spam.

Starkt
2024-06-18 21:52

Starkt och leta reda på en 1.5 år gammal tråd och svara i

S018cn
2024-06-18 19:00

Nej, man ska aldrig, aldrig, aldrig anlita dessa blodsugande skit bolag som påstår att dom hjälper. med att få ersättning.

Linda311
2024-06-16 19:40

Kompensation för försenat eller inställt flyg – https://compensair.tp.st/kjwQjtdk Väldigt enkelt att fylla i alla uppgifter och sedan kom svaret väldigt snabbt att jag var berättigad till ersättning. Efter det kom pengarna in på kontot bara efter några dagar.

Fredrik
2023-02-06 11:28

Inte så mycket till hjälp eller svar på din fundering, men det var precis detta jag hade “läst mig till på nätet”.

Det finns ju en uppsjö företag som mot en avgift på xx-procent åtar sig att driva sådana ärenden, men när jag sökt på detta så var det ibland lite diffust att man skulle ladda upp diverse fullamakter osv så att bolaget som ska hjälpa dig har alla rättigheter, då kände jag att nä, jag försöker själv, på vinst eller förlust.

Till och med när jag fick skicka ett ärende till den spanska flygmyndiheten AESA gjorde jag det själv, bara in på deras hemsida och ladda upp all info, sen kom lite mejlkontakt, jag gjorde inget mer än väntade och efter 2-3 månader kom svaret och beslutet att flygbolaget skulle betala, och mycket riktigt så hörde flygbolaget av sig och betalade ersättning.
(Jag vet att alla som var med på den försenade flighten från spanien inte fick ersättning.)

Men som sagt, inget svar eller hjälp på din fundering, bara lite info….

S018cn
2023-02-06 09:47

Jag har ett ärende som gäller en, 3 timmar innan avgång, inställd flight med Wizz. Datum 1 oktober 2022.
Har anlitat ett företag som kallar sig Flightright som lovat driva ärendet. Det är godkänt för ersättning 250€ varav företaget tar 30%.
Jag får mejl med jämna mellanrum om läget, för Wizz betalar givetvis ingenting.
Det senaste mejlet handlade om att jag eventuellt skulle ladda upp en fullmakt från tingsrätten annars skulle jag kunna bli betalningsskyldig.

Det är ju precis vad företaget lovat; att jag ska slippa engagera mig och i princip cacha in och inte tvärtom.
Verkar aningen skumt.

Frågor och funderingar mottaget tacksamt.

Fredrik
2023-02-03 13:25

Jag har ansökt om ersättning 3ggr under åren, alla gånger från Charterflyg:
1 Tuifly Nordic, 2 Thomas Cook, 3 Sunclass Airlines.

Jag har ansökt själv på resp. bolags hemsida och tycker oxå att det är så man ska göra, inte gå på de diverse bolag som finns som hjälp i dessa lägen.

Du kan gå in här för blanketter och information:

https://www.hallakonsument.se/

Om flygbolaget inte vill ersätta kan du skicka ansökan vidare till landet där förseningen inträffade, här finns information med webadresser:

https://transport.ec.europa.eu/system/files/2022-10/2004_261_national_enforcement_bodies-2022-10.pdf

Resultatet för mig blev att TUI och Sunclass betalade direkt ersättning, Sunclass förra sommaren, Thomas Cook som inte längre finns, satte sig lite på tvären, men jag visste att jag hade rätt, så jag fick skicka ärendet vidare till det land där förseningen hände, i detta fall Spanien, så det tog några månader innan jag fick ersättning den gången.

🙂

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500