Hur går det för flygskolorna?
Ja, hur går det för flygskolorna egentligen? Jag menar, hur tänker de som väljer att bli kommerisella piloter idag? Är utbildningarna i Västerås, SAA och Airways fortfarande igång?
svar
Minns jag rätt från tidigare konjunkturkollapser blev de så att de nyutbildade med låga timmar och löneanspråk blev vinnare när flygandet kom igång igen. De äldre, dyrare piloterna och de som tvingades släppa sina behörigheter blev förlorare.
Hässlö med alla sina skolor får ju fortsätta. Hur går det för SAA och för STOFLIGHT?
jag skulle vara försiktig med att börja på en flygskola i dagens läge, dom stora säger upp sina anställda och minst 2 st gick i konkurs förra året och då drabbades elever hårt (blev av med hundratusentals kronor i vissa fall)
marknaden är också mättat av pilot och många som har blivit uppsagda har återanställningsrätt i ett antal år framöver.
OSM heter de nuförtiden
SAA gör massa reklam och försöker få folk att söka. Tråkigt för dom av oss som redan är överflödiga på marknaden.
Ärligt talat är det inte många som ger sig på en pilotutbildning med egna pengar i dessa dagar. Risken är jättestor att det inte finns jobb eller att skolan går i konkurs och alla ens pengar försvinner. Folk som funderar på pilotyrket är i allmänhet pålästa och förstår läget