Måste BMA hållas öppet?
Finns det någon plikt att hålla Bromma öppet för linjetrafik? Hur mycket privat/samhällsflyg skulle flygplatsen kunna ha med AFIS eller med öppen kanal? Finns det ett krav på egen brandkår och säkerhetskontroll utan reguljär trafik?
svar
Tyvärr, nej. För mig är det glasklart.
Är det något du kan svara på?
Vad är det som är trögt?
Då effekterna av Covid och den ekonomiska kris som kommer därefter är det nog vettigt att stänga Bromma redan. Arlanda kommer att ha kapacitet till övers många år framöver. Stockholm har heller egentligen inget behov av två flygplatser på samma sätt som vi inte har behov av två Centralstationer/T-centraler.
Detta var lite trögt men det kanske jag skulle räknat med. ”Om” Bromma nedgraderades till..
AFIS:
IFR?
Businessjet med tre besättning och åtta pax?
Turboprop med två besättning och fyra pax?
ÖPPEN KANAL:
IFR?
Businessjet med tre besättning och åtta pax?
Turboprop med två besättning och fyra pax?
Behöver flygplatsen en egen brandkår för ovanstående?
Att ankomster utanför Schengen begränsas förstår jag.
Och nej, jag vill inte lägga ned men dock ha allmänflygplatsen tillbaka.
Om man ska lägga ner flygplatsen så är väl nu ett ypperligt tillfälle.
IFR kan funka. Men inte på dåvarande flygfält Barkarby.
Tack för svar. Funkar VFR men inte IFR, eller har jag fattat fel?
Ja, men begränsad i flyghöjd, och endast VFR.
Men Barkarby låg mitt emellan BMA och ARN och hade bara en öppen kanal?
Det bästa vore ju att Arlandatornet skötte Brommatrafiken med ”Remote tower” tekniken. Då slipper man ju koordinera med varandra.
AFIS är uteslutet på BMA, på grund av dess närhet till ARN.
Det var inte direkt svar på min fråga. Kan BMA nedgraderas och vad kan då flygas från Bromma? Skå Hedeby har vad jag vet inte ens ett staket..
Det finns ingen krav på linjetrafik, det finns dock krav på brandkår och säkerhetskontrollen hålls öppet under flygplatsens öppettider för personal som jobbar.