Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian köper Wideröe

Tråden startades av Vegard

Norwegian köper Wideröe! Bra eller dåligt för de inblandade?

Publicerad den 2023-07-06 10:17
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

sv pf
2023-07-11 15:27

Det är inte snack om det idag. Men när behovet av kapital, eller rekonstruktion blir akut. Då blir det andra tongångar. Vi har ju sett Norwegian’s tidigare omättliga kapitalbehov. Det blir samma sak igen!

pf
2023-07-10 07:21

Thomas, de to flyselskapene skal fortsette som separate. Det er ikke snakk om å integrere Wideröe’s Flyveselskap (WIF)inn i Norwegian !

WIF har opsjon på 12-15 E-190E2, de kan komme godt med når_7om SAS går ut av business. Det er en del ruter i, og til/fra Norge som ikke klarer å fylle en 737-800/Max8, men en Embraer.

Norge trenger all den flykapasitet den kan få(altså WIF’s) uten SAS.

NAS
2023-07-09 23:30

Det blir rätten för NAS i flera länder snart. Payback is a bitch!!!

Sparkad pilot
2023-07-08 16:38

Fint att de har enorma skulder till konkursboet i Danmark och oss piloter som de INTE betalar men ändå köper ett annat flygbolag. Starkt jobbat!

Bogdan
2023-07-07 23:23

SK är största externa kunden för WF-handling. Hur tänkte WF här? SAS kommer troligen byta handling omgående

Urban
2023-07-07 12:54

Såg inte detta komma men valet av E-jet kan inte vara fel.
De gamla Dash passar bra på kustlinjerna. Vad som de kan
ersättas med vet jag inte här och nu. Ett bolag som skulle varit
en bättre köpare är Binter som hade passat bättre ihop.

op
2023-07-07 10:12

Kommer inte Norwegian hamna liknande problem som SAS haft tradtionellt med flera flygsystem och grupper i bolaget som man sedan ska försöka finna effektivitetsvinster genom att slå samman osv?

thomaa
2023-07-07 10:05

Frågan hur ser skuldbördan ut i Widerö?
När sas köpte braathens var det en 2 3 miljarder, och enormt kostsamt att integrera. Det hade varit enklare billigare att låtit gå i konkurs.

Ulli
2023-07-07 09:52

Jag är en storgissare och här kommer mina gissningar.
Alla rutter som överlappar mellan DY och WF görs om så att bara ett av bolagen trafikerar rutten eller avgångstiden.
Widerös jetkärror försvinner.
Widerös avgångstider justeras så att de lätt kan freeda in till Norwegians linjer.
På sikt kanske Widerö även får flytta ut i Skandinavien och jobba som feeder till Norwegian på ARN och CPH. Två Norwegianrutter som emellanåt passar bättre åt turboprop är ARN-UME och CPH-AAL. De kanske får Widerö på några avgångstider…

Dino
2023-07-07 09:46

Om norska politiker fortsätter sin häxjakt på sitt eget levebröd dvs olja och gas så är wideroe körda. Skatter och avgifter höjs på allt inom norsk luftfart. Wideroe har byggt hela sin verksamhet på statsstödda inrikesrutter som nu blir allt mer hotade. Wideroe har dessutom en mycket dyr overhead

LL
2023-07-07 07:24

Detta får en konsekvens för den pågående jakten på nya investerare i SAS. Den norska staten kommer inte att varken politiskt eller av regionalpolitiska skäl satsa en krona i det nya SAS. Att ett nytt SAS med den danska staten som huvudägare eller största ägare skall utvecklas och lyckas konkurrera i Norge är inte sannolikt. Hade SAS i ett tidigare skede strukturerat om sin verksamhet och likt Norwegian skippat sin olönsamma långlinjetrafik och i övrigt komplexa struktur som nätverksbolag hade SAS inte behövt gå igenom den smärtsamma transformering som nu kommer.
Frågan är nu vem som köper det andra dotterbolaget Widerö Handling av Widerö Holding. Widerö Holding har hand om SAS på alla flygplatser utom Oslo Airport. Tror att Aviator eller möjligtvis Swissport tar över och även tar över efter SGH på Oslo Airport. SGH avvecklas sannolikt under året.

Isak
2023-07-06 21:03

Norwegian försöker alltså fånga den fallande kniven!

JK
2023-07-06 17:35

Detta såg jag inte komma. Ser inte att detta ska bli superbra. Visst de kan skeppa in pax i varandras system. Men… DY lämnar nu sin kärnverksamhet igen. Precis det som fick det att rasa förra gången. WF är ett bolag på dekis. Propellerflottan är till stor del till åren. Politiska beslut har kraftigt inverkat negativt på WFs verksamhet och detta väntas öka. Satsningen på jet har inte heller varit en ekonomisk fullträff om man säger så

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500