Nu kommer raset fortsätta för inrikesflyget
SAS har kraftigt höjt priserna på VBY och södra Sverige folk vill heller inte åka ut till ARN, utlovade SAS inrikeslinjer blir inte ens av. Enkel VBY 2.600-3650 det från ARN.
svar
Inrikesflyget kommer nog att finnas på längre sträckor, korta sträckor 20-40 mil idag är tidsvinsten alltför liten om man räknar den totala restiden. Dessutom är det väl bra om företagen minskar tjänsteresandet oavsett vilket transportsätt man använder.
Visst börjar inrikesflyget kännas ganska passé? Ända riktiga behovet torde finnas från övre Norrland samt Gotland.
Trots allt är ju tidsvinsten marginell numera, ta sig ut till Arn, ev. incheckning, säkerhetskontroll osv.
Trots allt börjar nog många inse detta, på mitt företag är det numera bara tåg som gäller förutom på de längsta resorna norröver.
Allt gott!
Flyg om du vill annars kan du ju alltid simma.
Det går att åka pendeltåg till Märsta och buss därifrån om man har gott om tid. Det går dock inte till tidiga avgångar. Men om du behöver åka till Sthlm C eller en annan pendeltågstation först så kommer resan ta längre tid än 75min som gäller för SLs enkelbiljett. Då får man betala två enkelbiljetter a 43 = 86kr.
Vi har betalat för infrastrukturen så självklart ska vi kunna nytta pendeltåg utan stationavgift på Arlanda för att få en väl fungerande flygplats mot både Sthlm C och Uppsala. Tåg bör gå var 15e minut åt båda håll, från 0430-0100.
Idag tar familjer i närheten Taxi och folk längre ifrån tar bil till Arlanda helt i onödan.
Vi har utöver det 2 bussbolag som trafikerar Sthlm C – Arlanda.
Only in Sweden!!
@Pelle
Monopol???
Finns inget monopol på inrikes.
Bara att ta upp konkurrensen med Norwegian och SAS, men när t.o.m Ryanair backar ur
Så lär det inte finnas mycket pengar att hämta.
Finns nog ingenting som är positivt med denna BRA/SAS konsolideringen.
Nu finns det i stort sett bara en aktör på flera inrikeslinjer vilket ger ett monopol till SAS. De kan nu själva sätta sina priser vilket avspeglar sig direkt med högre priser.
Visst finns det fortfarande en del billiga biljetter om du är flexibel och kan resa när ingen annan vill resa, men peaktider kommer bli dyrare.
Konkurrens behövs!
Förstår inte alltid vad folk får allt ifrån, dyrt att ta sig till Arlanda? 46 kr från hela Storstockholm. SL,pendeltåg till Märsta, buss 583 till Arlanda. Mycket smidigt, väldigt frekvent trafik. Väldigt uppskattat alternativ som väljs av många, många dagligen.
Vad gäller Arlanda i övrigt avstår jag att kommentera.
Ska bli intressant att se passagerarsiffrorna inrikes i januari jämfört med januari förra året. Jag ska följa det varje månad, tappet borde synas redan nu.
Tråkigt för alla passagerarna som nyttjade Bromma. Hur fagert än Per och Anko pratar om hur bra det ska bli för alla så är det ett faktum att det blev skräp. Resultatet är att Per räddade sitt flygbolag (så länge SAS behagar) och att SAS blev av med en konkurrent. Passagerarna struntar de i.
@pax
Du glömde SL via Märsta som kostar 43kr för vuxen.
@Anonym
Ryanair flyger mellan ”Stockholm” Västerås och London Stansted
Instämmer. Arlanda behöver bättre tillgänglighet. Pinsamt dåliga och dyra kommunikationer till Arlanda. Det behöver verkligen förbättras!
Vad gör regeringen? De startar en utredning för att se över användandet av IP-TV istället. Det gäller att prioritera.
Dyrt att ta sig ut till Arlanda också.
SL+Stationsbiljett kostar numer 190:- enkel.
Arlanda Express kostar 340:- enkel.
Flygbussarna 129:- och FlixBuss 79:-.
Dock har sistnämnda inte tidiga eller sena avgångar och bara var 30:e minut.
Det är verkligen dags att ta krafttag i detta. Det ska gå att åka pendeltåg utan stationsavgift på Arlanda. Bussar på samma sträcka mellan Sthlm C – Arlanda är helt överflödiga.
Pendeltåg mot både Uppsala och Sthlm C/Södertälje var 15min behövs.
Tragisk utveckling, inte bara SAS fel dock att det blivit så illa. Finns säkert flera orsaker.
Är det momsen som gör att det skiljer?
Reser du från Sverige till en flygplats utomlands betalar du ingen moms.
Det är väl motsvarande om du reser från Danmark till Sverige?
Sas har verkligen knäckt inrikesflyget! För min del blir en resa via Kastrup lösningen. En tredjedel av priset från Kallinge-ARN Tyvärr två timmar längre restid här ifrån Nordöstra Skåne. Jag skattar mig lycklig som får ett pensionsavtal före sommaren.
VÄSTERÅS??????
Hoppas Ryanair lämnar Västerås och flyttar till Skavsta. Det räcker med Arlanda och Skavsta för huvudstaden.
I ett brev till regeringen skriver Swedavia att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats efter årsskiftet 2024/2025.
.
Läs gärna:
.
https://www.mitti.se/nyheter/swedavia-bromma-lonar-sig-inte-ekonomiskt-6.3.266216.27a8b93e2a
Statens flygplatser går totalt med förlust!
Har du bevis på att Bromma går med vinst.
Presentera då bevisen!
Även Swedavia önskar avsluta verksamheten på Bromma!
Bromma flygplats är den mest förlusttyngda flygplatsen.
Att fortsätta att driva Bromma är att kasta bort pengar.
Regeringen borde omedelbart besluta om nedläggning av Bromma.
Det är våra pengar som används på ett mycket dåligt sätt.
Sas har köpt på sig ett monopol
Det borde vara uppenbart för alla, bara se deras nya inrikespriser, men det kommer straffa sig folk åker max en väg blir tomt på returen till södra Sverige