Olika flygstilar mellan flygbolag
Jag flyger ganska ofta sträckan Skellefteå–Arlanda med både Norwegian och SAS, och har lagt märke till en tydlig skillnad i hur flygningarna genomförs. Norwegian verkar ha en mer aggressiv stil vid start och landning – de accelererar snabbt, stiger brant och landar ofta i högre fart. SAS däremot upplevs som mjukare både vid start och landning.
Min fråga är:
Har olika flygbolag olika “flygstilar” beroende på faktorer som flygplanstyp, bränsleoptimering, interna procedurer eller kanske till och med pilotutbildning?
Nyfiken på om detta är något systematiskt eller bara tillfälliga variationer.
Detta är ingen fråga om vilket flygbolag som är bättre än det andra då jag tycker båda är bra utan detta är helt och hållet något jag observerat och funderat på.
svar
Jag har upplevt att 737:an går in och ur svängarna väldigt abrupt, jag tror att det har varit med autopilot, och då även branta svängar. Tycker att det kunde vara lite mjukare. Det känns som kärran ska slå runt och så lite turbulens på det, 🫣
En stor anledning till det är att en Airbus flyger inte piloten, piloten monitorerar medan i en 737 flyger piloten, enligt mig ska tilläggas.
Jag har själv flugit båda typerna, numera Airbus och tycker för att vara helt ärlig att Airbusen är rätt tråkig när det kommer till flygandet. Komfortmässigt däremot så är den mycket bättre än 737.
Flygplanstyp kanske påverkar en del?
Har nog mer att göra att du sitter i en 737 ena gången och en 320 andra gången