SAS Longhaul till Connect?
Vad tror ni? Kommer vi se att långlinjerna i SK med tiden blir flyttad till Connect/SAIL for att minska kostnader med dyra kollektivavtal for långlinjepersonal? Är det ens möjligt for SAS att bruka Irländsk AOC på långlinjer som utgår från Skandinavien?
svar
SAS behöver utveckla sin långlinje verksamhet framöver, därför att det blir allt svårare för bolaget att tjäna pengar på Europa trafiken. Nya VDN har redan pratat om möjliga linjer till Syd Amerika.
Därför inte alls omöjligt att SAS Connect har en roll, med MFF.
Nu flög ju Norwegian longhaul på det norska AOC´et NAX samt det brittiska NUK.
Det irländska NAI fick ej godkänt av DOT.
Norwegian hade inga problem med att erhålla AOC.
Amerikanska DOT ger inga tillstånd till AOC:n som finns till för att underminera arbetstagare. DOT har bl.a. till uppgift att bevaka så att amerikanska arbetstillfällen inte utsätts för osund konkurrens. SAS Connect kommer inte få något tillstånd.
På vilket sätt är det ett skattesmitar-AOC?
Tror SAS kommer ha svårt att lägga denna trafik i sitt irländska skattesmitar-AOC.
Re LLA; kan du redovisa de otidsenliga avtalen du refererar till? Känslomässigt tyckande är inte detsamma som fakta i min värld!
Med vänlig hälsning,
SAS långlinjer har i många år varit lönsamma. Särskild från CPH.
Har långlinjer dragit in mycket pengar t.o.m. 2019
Under Corona har den ytterst begränsade långlinje trafiken gått runt pga bra fraktmarknad.
Dina påståenden om olönsamma långlinjer är fri fantasi.
Bara detta med tre dagars ledighet för kabinpersonal efter en LH. Vansinne.
SAS har inte en chans att fortsätta långlinjetrafiken med nuvarande kostnadsstruktur inklusive de otidsenliga avtalen för piloter och kabinpersonal som finns i Scandinavian Airlines D-N-S. Om man fortsätter med långlinjer hamnar de också i SAS Connect efterhand senast inom ett år. Om hot om strejk kommer SAS att ta en paus med långlinjer.
Skulle har svårt att se att Ryssland skulle tilldela SAS Connect tillstånd att flyga över Sibirien…se bara hur det gick för Norwegian…skulle säkert bli strul med trafiken till Japan också…SAS Connect ska väl fokusera på Sydeuropa?!
Fullt möjligt att SAS Connect även tar hand om långlinjerna. Just nu är Japan mer eller mindre stängt och Kina helstängt så nästan all trafik är semestertrafik på USA som är extremt konkurrensutsatt. Inga problem att låta flygplanen ligga kvar där de ligger och använda personalen från SAS Connect. Om SAS överhuvudtaget har råd att fortsätta med sina olönsamma långlinjer.
Tveksamt då Connect och Link inte kommer ha några longhaul maskiner. Även om en A321 skulle klara det med reducerad payload så är det inte ekonomiskt, just med tanke på minskade intäkter.