SAS nära döden upplevelse
De som minns mina tidigare inlägg – SAS bevisar åter igen att de inte klarar att leva upp till deras monopolitiska glansdagar. Vi lever i nya tider och SAS klampar på i sina för stora galoscher.
När marknadskrafterna kräver anpassning så lever SAS på dödens brant.
Märkligt kan tyckas, att SAS ärkefiende Ryanair, går med fulla plan över Europa men även inrikes Sverige.
Slutet närmar sig för SAS. Snart stämmer devisen – NotSAS.
svar
Men ändå skramlade de fram nytt kapital när det behövdes i samband med pandemin. Hur det blir den här gången återstår att se
Svenska infrastruktur ministern har inte heller det något dominerande inflytande över SAS. Vissa här borde inse att svenska staten och Wallenberg bara kontrollerar under 25% av bolaget.
Enda medlemmet av familjen W som har gjort nånting för Sverige är Raoul Wallenberg.
Senaste många åren är det enda som familjen W gjort att lägga ner svenska arbetsplatser.
Om man tror att svenska ” regeringen” och familjen W styr SAS i dag, då har man verkligen bott under en sten i många år.
Pinsamt av dig att benämna dem som maffia förövrigt. Jag har bara förklarat hur saker och ting ligger till. Lägger inte någon värdering i detta. Svensk industri hade inte varit vad den är utan familjen W det är fakta.
@Realist har du sovit under en sten eller något? Har du helt missat tidningsartiklarna om sms-konversationen mellan den kända företagsledaren och infrastrukturministern?
Jasså, och hur mycket äger Wallenberg maffian av SAS, ett par ynka procent av aktierna.
Wallenberg har inte det inflytande över SAS längre. Wallenbergerna är inga helgon, se bara vad de gjorde med Scania, som blev såld til VW SAABs bil division var man inte heller intresserade av att behålla.
Vad är det för biljett policy du menar?
Bra ide Thomas, men dersom ikke billettprisene dekker utgifter, både løpende og kapital, hva da.
Bør da SAS ansette de hos FR som klarer å holder kostnadene nede først ?
Läste intervjun med VD i DN där han flaggade för att det både kommer att bli en nyemission och att man vill omvandla skulder till kapital. Trots dessa ytterst negativa nyheter för småspararna dvs de 250.000 små aktieägarna i SAS handlade de upp aktien idag på börsen. Normalt skulle aktiekursen ha sjunkit som en sten.
Att omvandla skulder tll kapital var det som Norwegian ganska framgångsrikt genomförde och som innebar att de gamla aktieägarna fick behålla 4 % av det omvandlade företaget. Om SAS omvandlar skulder till kapital dvs till “nytryckta” aktier och även genomför en nyemission kommer alla SAS små aktieägare att bli de stora förlorarna. Att piloterna skulle vara förlorarna är bara “nys” även om de får gå ner i lön, öka sin arbetstid och “tvingas” arbeta när kunderna vill flyga.
Visst är det delvis som T skriver men man må ha styr på både intäkter och kostnader! Blir alltmer irriterad över dom pinsamma kabin och pilot facken m.fl som inte kan eller vill förstår hur det ligger till med bolaget utan bara har som mantra att gnälla och drömma sig tillbaka! Det har varit så under alla de 35 år jag arbetat i SAS! En strejk till och det är över för alla anställda. I egenskap av SPF medlem skulle jag önska att SPF “ledning” bytts ut till en som inte bara har förmåga att vara piloter utan också har en vidare syn och ett strategiskt sinne!
Sas anställ de som sätter biljettpriserna hos FR! Det är de dyra flygbiljetterna som sänker sas, med en dåres envishet sas hållit fast vid sin otidsenliga biljett policy.
Det är väl bättre att få in lite än ingeting alls.
Ett hett tips när man driver företag är att inte enbart se över sina utgifter, utan även lägga krut på att skapa intäkter.
Så länge Wallenbergarna vill ha kvar SAS kommer så kommer det finnas kvar. Skattebetalarna får helt enkelt betala. Konstigare än så är det inte.
SAS kan inte gå omkull.
SAS kan inte gå omkull då det inte finns några gränser för hur mycket ägarna är beredda att slanta upp. Det har vi sett många ggr och kommer att se nu åxå.
Nya panen är utmärkt och det enda vettiga om bolaget skall ha en framtid! Den som inte ser eller begriper det är det synd om. En strejk till och planen skyndas på ännu mer!
Jeg kjenner ikke til om, eller hva slags fett som administrasjonen i SAS har.
Men, dette kan bli et slag mot SAS mange fagforeninger. Det vil starte i Danmark og deretter bre seg videre.
Kostnaden for SAS vil også komme i form av streiker og andre arbeidskonflikter, og det vil koste selskapet/bolaget mye i omdømme.
Oavsett hot som strax kommer kommenteras ovan (”byt arbetsgivare om du inte är nöjd” med evinnerligt malande om och om igen hur bortskämda och dyra vi piloter är) är KK det enda sättet att starta om på nytt.
Har SAS flygplan? Check
Har SAS kompetenta piloter redo? Check
Ja, med en omstart kan vi banta ner fettet på admin.