Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS skulder

Tråden startades av Skattebetalaren

SAS har nu ugf lika enorma skulder som Norwegian hade innan deras rekonstruktion. Hur blir det om SAS, som inte tjänar pengar pt. inte klarar av att betala ränta m.v. på stats garanterade lånen, är det då vi skattebetalare som får ta notan?
Enligt mitt tycke borde man genomföra någon form av rekonstruktion av SAS snarast.

Publicerad den 2022-01-05 13:18
Skriv ett svar
Antal svar: 75

svar

@DK
2022-05-31 13:00

Egentligen ingen skulle vara intresserade av detta om det inte går att genomföra SAS Forward.
Den logiska konsekvensen av detta är rekonstruktion/ konkurs.
Egentligen bara konkurs, för SAS är tyvärr ett svenskt bolag, och regelverket för rekonstruktion säger att tidigare k-avtal mv måste fortsätta i et rekonstruerad bolag. Därmed hjälper en rekonstruktion inte mycket. Då återstår en konkurs och bildande av ett nytt bolag som självklart inte kommer att ha säte i sossehelvetet Sverige

DK
2022-05-31 10:21

“Utöver de tidigare kommunicerade kostnadsbesparingarna och ökade effektiviteten, strävar SAS för närvarande efter att omvandla cirka 20 miljarder kronor i form av skuld och hybridobligationer till aktiekapital och avser dessutom att ta in minst 9,5 miljarder kronor i nytt eget kapital, skriver bolaget.”

Vem skulle vara intresserad av att omvandla skuld till kapital?

@Skattmasen
2022-05-08 14:14

Du påstår att svenska staten har tjänat pengar på sin ägarandel i SAS.
Detta odokumenterade påstående får stå för dig.
Om man kollar upp lite så har SAS ,med undantag för första 20-25 åren, som jag inte riktigt vet nånting om så har bolaget sällan gått med vinst.
70 talet var en ekonomisk katastrof för bolaget, När Jan Carlzon tog över som VD på 80 talet, var bolaget näre konkurs.
Carlzon hade några bra år med stora vinster, men också år med stora förluster. Senaste 20 åren har väl varit sådär sett från ett ägare perspektiv.
Det enda vettiga att göra om inte SAS forward planen går igenom som den är tänkt, är en rekonstruktion.
Att försöka att ” gå vidare som vanligt” med stora kapital injektioner från staterna är att pissa på skattebetalarna.

@fvk m.fl
2022-05-08 11:22

@Skattmasen. Ännu en som vill att allt skall bli som förr. Också Facit i Åtvidaberg och varven i Göteborg tjänade stora summor när det gick bra men deras produkter blev också omoderna och intäkterna försvann. Skulle staten ha hårsatsat på dessa bolag också?

Att dessutom så många felaktigt säger att Ryanair har stora förluster är inget annat än upprepat fake news. Ryanair har 8-10 gånger så stor omsättning som SAS och förlorade en fjärdedel så mycket som SAS under förra året, Dessutom värderas Ryanair högre än hela Lufthansa Group på börserbna.

The Viking
2022-05-08 09:56

@Stockholmare, helt rätt. Det är inte rimligt att skattebetalare ska hålla detta dysfunktionella bolaget under armarna.
Frågan är om danska och svenska sosse regeringarna, låter sig lockas att slänga mijarder i det bottenlösa hålet, med ursäkten att bolaget är viktigt för samhället. SAS har inte alls den betydelse för samhället som det en gång hade.

Skattmasen
2022-05-08 08:26

Svenska staten (vi medborgare) har redan förlorat en hel del på rekonstruktionen av Norwegian och BRA utan en chans att återfå några pengar.

En rekonstruktion av SAS skulle också kosta pengar. Men här finns en annan bakgrund. Svenska staten (vi medborgare) har varit delägare i SAS sedan 1946. Totalt har SAS under åren givit Staten (vi medborgare) en hel del inkomster. Fortsätter man vara delägare har man en möjlighet att ånyo få intäkter. Många av de som jobbar i SAS bor och betalar skatt i Sverige. För många andra bolag är huvuddelen anställda boende utomlands. Det ger oss inga större intäkter.

Det är helheten som bör räknas om man verkligen är intresserad att veta vad förtjänsten är.

Skattmasen
2022-05-07 23:09

Är ni inte medvetna om vad Norwegians och BRA´s rekonstruktioner kostat staten (vi) utan att vi har någon bestämmande rätt på betalt kapital?

SAS har under åren från 1946 totalt givit Svenska staten (vi) stora intäkter.

Man bör se helheten och inte enbart se på Covid situationen.

Ett bolag som förlorat betydligt mer under de senaste två åren är Ryanair som nu tillskansat sig rabatter på startavgifter mm. Varför skall Svenska staten ge dem rabatter?

@Nisse
2022-05-07 09:47

Enda vettiga är en rekonstruktion av SAS. Att fortsätta hälla pengar i det här bottenlösa hålet är ju helt
intelligensbefriat.
Tyvärr lider båda Danmark och Sverige under socialdemokratiska regeringar, så uteslutas att skattebetalarna tvingas ta notan återigen kan tyvärr inte uteslutas.

Att hålla ett flygbolag som inte mäktar med att konkurrera vid liv med konstgjord andning är helt enkelt inte vettigt.

Vic
2022-05-06 23:30

Men varför ska staten ta SAS skulder?
Är inte det helt uppåt väggarna fel?
Låt dem rensa upp och få det lönsamt själva.
Man börjar tröttna på denna trojka nu.

Stockholmare
2022-05-06 22:30

Som både skattebetalare samt aktieägare i annan Wallenbergssvär så hoppas jag att man inte drar till med en enda krona.

fvk m.fl.
2022-05-06 20:21

@Nisse. Verkar som om du inte förstått att det är Wallenbergarna, danska och svenska staterna och övriga aktieägare som beslutat om SAS Forward. Om denna plan inte går igenom hos piloter och långivare blir det konkurs eller i bästa fall en rekonstruktion där alla som vill fortsätta i bolagen får söka sina jobb på nytt – med nya avtal.

Nisse
2022-05-06 12:35

Enligt Vdn så klarar SAS inte en strejk.
Hur går förhandlingarna?
Kommer Wallenbergarna och Staten att putta in mera pengar om SAS Forward inte går som tänkt?

The Viking
2022-04-13 09:58

@Nisse, nej varken den danska eller den svenska regeringen tar SAS enorma skulder.
regeringarna har garanterat lånen, så att om SAS går i KK kan staterna riskera att betala ut lånen.
Om inte div. banker och andra kreditorer går med på att byta en stor del av skulderna i utbyte mot aktier kommer inte SAS att klara sig på sikt.
Kreditorerna kräver att SAS Forward genomförs som den ligger på bordet nu.

Nisse
2022-04-13 01:10

Men regeringen tar ju deras skulder.

Siw
2022-04-12 13:04

Med ytterligare strejk (avblåst över påsk), inställda räntebetalningar och ytterligare en direktör som lämnar skeppet så ser det inte ljust ut.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14683

Aux
2022-03-28 09:36

108 styrman är redan återanställda och 100 till ska in detta år. Sluta sprid falska rykten

Nervös degraderad styrman
2022-03-28 09:14

@Siw
Har du hört någon siffra på hur många styrmän som nu blir uppsagda i första besparingsrundan?

Siw
2022-03-28 08:28

Finansdirektören slutar och lämnar det sjunkande skeppet enligt pressrelease tidigare förra veckan.
Kommer flera ur ledningsgruppen sluta?

Siw
2022-03-15 14:32

Många styrmän i bolaget som hänger med på besparingarna, räddas den som kan.

DK
2022-02-24 13:58

Kommer bli det enorma sparpaket först enligt Vdn.

Facken kommer att få ge efter heter det.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500