Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Stulna flygplan i Ryssland?

Tråden startades av Palle

Måste fråga!

Är det så att en stor mängd flygplan som tillverkats i väst numera är reggade som RA plan.
Att dom dvs “stulits” från ägare i väst?
Lease bolag och banker etc?!

Det måste ju i så fall handla om STORA belopp.
Som dvs potensiellt har försatt ägarna i konkurser alt mkt akuta ekonomiska lägen?!

Ren stöld dvs?!?!

Publicerad den 2022-12-09 18:35
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

VA?
2022-12-20 17:11

“All air carriers certified by the authorities with responsibility for regulatory oversight of” (land).

Det betyder att alla bolag under denna flagg är svartlistade eftersom landet som helhet är underkänt, ett sådant land kan givetvis inte vara betrott att driva inspektion av inkommande flygbolag. Något bättre bevis för att det inte sköter sin myndighetsutövning blir svår, även för dig.

sv Undrande
2022-12-20 14:34

Galleygossip är ett vanligt epitet mot besserwisser CC’s. Att en CC kan vara så överlägsen, och kommentera frågor som vederbörande inte har en aning om är bara löjligt. Att flyga runt i sandlådan med statligt ägda prestigebolag, är tydligen “Top of the world”, All annat är under vederbörandes värdighet.

sv ABC
2022-12-20 14:24

Det gäller att skilja päron från äpplen. Flygbolagen blir svartlistade, men myndigheten som sådan kan du inte svartlista. Självklart känner branschfolk till detta.
Tror att du bör läsa på en del.

Nightflight
2022-12-17 11:40

I en intervju med VD för ett av de största leasingbolagen informerade han att praxis är att endast försäkra ett mindre antal av utleasade flygplan eftersom inte alla flygplanen förstörs samtidigt av väderrelaterade olyckor eller terrorangrepp. Således drabbas de leasingbolag som har flygplan utleasade till ryska bolag mycket allvarligt.

Undrar
2022-12-16 18:19

En fråga till sv:ABC? Varför använder du dig av nedlåtande attityd ”härskarteknik” gentemot ABC? Dvs epitetet ”galleygossip” Är detta ett branschforum eller ett rent besserwisserforum? Har man som kabinanställd inte rätt till en åsikt/tankegång enligt dig? Hade väl varit mer klädsamt av dig att komma med en relevant kommentar, alt avstå om du inte har något vettigt att skriva!

Med vänlig hälsning, f.d branschanställd.

ABC@sv.
2022-12-16 18:01

Det är vad EU gjort i många år. Kolla på EU:s “svarta lista”. Den listar länder vars flygbolag är bannlysta (samtliga) p.g.a. bristande myndighetsansvar samt därefter enskilda bolag som är bannlysta och eventuellt enskilda flygplansindivider med undantag. Det förvånar mig att någon i branschen inte känner till den!?!

sv ABC
2022-12-16 15:53

Hur svartlistar man andra länders myndigheter? Galley gossip igen?

Anarkist
2022-12-16 13:45

@ABC, intressant hur vet du det att det rör sig om de flygplanen som Ryssland har stulit från Leasing bolagen. Aeroflot hade ju båda ägda och leasade A och B flygplan…

@Leap 1A Ja det ärsåklart möjligt att ryssarna kan få en del delar via andra länder etc. och kan hålla en del av Airbus och Boeing flottan flygande pga detta och ” pirattillverkning” av vissa delar. Men över tid blir det svårare och flygplanen blir helt värdelösa.
Därutöver blir det intressant att se hur dom gör med de nyare ryska flygplan som Sukhoi SSJ och andra nyare modeller som alla har båda motorer och avionik från västliga bolag.
Tror inte ryssarna mäktar med att utveckla motsvarande själva.

fran otto
2022-12-16 13:29

Hur kan någon överhuvudtaget göra affärer med Ryssland? Nu får dessa bara bita i det sura äpplet och ta förlusterna, gasledningen ???? idioter göra sig beroende av Ryssland och frivilligt investera milliarder med putin sittandes på tappkranen.
Det är en gangster stat har alltid varit, kommer alltid att vara, vad nytt?
Jag varnade IKEA att gå in.

Gigi
2022-12-16 08:10

Samtliga flyg är avskrivna som total hull loss och täcks av försäkringen. Ryssarna kan göra vad dom vill med flygplanen.

ABC@Dan
2022-12-15 21:27

Ryska bolag flyger omfattande och ofta daglig trafik med både omregistrerade Boeing och Airbus till destinationer i Thailand, Indien, Maldiverna, Dubai, Iran, Egypten, Kuba, Venezuela och inte minst med många dagliga flygningar till och från Turkiet. Är inte detta en god grund att svartlista dessa länders luftfartsmyndigheter? Tillåter man ryska bolag med olagligt underhållna flygplan, olagligt omregistrerade in och ut i de egna länderna saknar man väll en tillräcklig tillsyn..

Dan
2022-12-15 17:37

Både Airbus och Boeing har deklarerat att dessa flygplan som konfiskerats av Ryssland aldrig någonsin kommer att trafikera någon rutt utanför Ryssland igen. Både Boeing och Airbus har också meddelat att man inte kommer att tillåta vare sig reservdelar eller service på dessa flygplan. Anledningen till detta är att ingen dokuemtation görs och ingen vet vad som har blivit gjort. För leasingbolagen är samtliga 553 flygplan “a total loss and written off”.

LEAP-A
2022-12-15 14:43

Till Anarkist: Det finns alltid någon person eller något land som gärna tjänar lite extra på att sälja delar till länder som har handelsembargo eller sanktioner mot sig. Iran har ju flugit med sina Boeing 747 modeller som flögs tills för bara några år sedan. Och vad jag vet så sålde ju inte Boeing reservdelar direkt till Iran. Rätta mig gärna om jag har fel. Dessutom flyger dom väl fortfarande med sina amerikansk tillverkade stridsflygplan.

Ulle
2022-12-12 00:12

400 flygplan
8 miljarder dollar
?

En 777 i nypris kostar ju bara den ?
1.5miljarder sek ngt?!

80 miljarder dollar tror jag mera på?!

Hephaestion
2022-12-11 21:43

Alla dessa stulna flygplan kan säkert dumpas i Afrika eller Asien med förfalskade dokument och data för att sedan trafikera ex.vis Europa.
Den kontroll vi tror oss ha, tror jag dessvärre inte att vi har.

Anarkist
2022-12-11 12:32

Flygplanen som ryska flygbolag har stulit, kan inte användas utanför Ryssland utan att bli konfiskerade.
Eftersom varken Airbus eller Boeing kommer att sälja reservdelar till dessa flygbolag, blir dessa stulna flygbolag snabbt värdelösa, utan certifierade reservdelar och underhållshistorik är flygplanen inte längre godkända och får egentligen inte användas alls, enligt internationella regler.
Men det struntar väl ryssarna i.

pf
2022-12-11 09:59

Sv pf, nei jeg stötter overhode ikke russerne, men setter fakta i relasjon !

sv pf
2022-12-10 17:24

Vadå, försvarar du ryssarna?

pf
2022-12-10 12:36

Det må nevnes at vesten har fryst store belöp i banker tilhörende russere. Også eieideler som yachter er beslaglagt.

ESGG
2022-12-10 03:40

Enligt en artikel i Reuters är det ca 400 flygplan till ett värde av 8 miljarder dollar

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500