Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sunclass A330 plan – tänkbara ersättare???

Tråden startades av Daniel

Sunclass Airlines långdistansflyg av typen A330 har nu 21 respektive 20 år på nacken och på sikt måste dessa bytas ut. Finns det någon bortre gräns inom EU eller så som styr hur gamla de max får vara innan de måste bytas ut? Kan Airbus A350 vara en tänkbar ersättare???

Publicerad den 2021-08-05 11:57
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Piloten
2021-08-10 18:06

330 neo är en ganska säker gissning ??

CC
2021-08-09 23:20

@Patrik
Vadå slut för flygningar utanför EU?
Det kommer ju öka vilket är bra.

DW
2021-08-08 20:32

Gambia respektive Kap Verde kan nås via t.ex. någon av Kanarieöarna.

Daniel
2021-08-07 15:56

@Patrik – lycka till att avveckla trafiken utanför EU. Du fixar inte flygningar till Thailand, Kap Verde och Gambia exempelvis utan att ha ett långdistansflyg.

Patrik
2021-08-06 14:38

Har svårt att se ev nya plan utöver/större än de A321 de har.
Slut på flygningar utanför EU???
Finns inte lönsamhet i det.

DK Driver
2021-08-05 22:34

“Först och främst måste de användas innan de kan bytas ut”

Sunclass 330 är väl använda, och är i behov av att bytas ut.
Planen har flugit maximalt sedan de ny leverans.. Undantaget 20-21.

Vad vet du om vad de har beställt, eller inte beställt?
Pladdra inte om saker du inte begriper eller kan.
Galleygossip!

ABC
2021-08-05 18:24

Först och främst måste de användas innan de kan bytas ut. Vid ett lågt utnyttjande är det oftast en fördel att ha äldre billigare flygplan. Vill de ha A350 om 5-8 år gäller det dock att beställa nu. EU har vad jag minns en åldersgräns för import av gamla flygplan men vad den är vet jag ej.

DW
2021-08-05 17:01

Eller kanske A330-900?

Oscar
2021-08-05 16:27

Åren har mindre betydelse det är antal start och landningar i kombination med flygtid.

Man får en utmattning av grundkonstruktionen.

Många timmar i luften kostar i underhåll. Äldre flygplan har också
sämre bränsleekonomi.

Den fördel som finns med äldre flygplan är att kapital kostnaden sjunker med åren, det är billigare köpa men dyrare att underhålla.

Slutligen kommer man till en punkt då underhållet och bränslet kostar för mycket jämfört med nya flygplan.

A
2021-08-05 15:39

Tippar på något nyare A330 inom några år. Kanske A330Neo.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500