Swedavias VD Jonas Abrahamsson säger upp sig
Jonas Abrahamsson lämnar Swedavia för nytt uppdrag
Jonas Abrahamsson lämnar på egen begäran uppdraget som vd för Swedavia senast i slutet av februari 2026 för ett nytt uppdrag.
Swedavias vd Jonas Abrahamsson har efter drygt 9 år i bolaget beslutat sig för att i slutet av februari lämna Swedavia för ett nytt uppdrag. Han lämnar uppdraget senast i slutet av februari 2026.
-Jag vill redan nu passa på att tacka Jonas för hans insatser under de gångna åren. Han har framgångsrikt slutfört ett flertal stora investeringsprojekt på våra flygplatser, lotsat bolaget genom pandemin samt varit drivande i bolagets och branschens klimatomställning. Han har varit en uppskattad och omtyckt ledare och jag önskar honom varmt lycka till i sitt nya uppdrag när han nu väljer att gå vidare, säger Swedavias styrelseordförande, Ulrika Francke.
-Swedavia har ett viktigt uppdrag och är ett fantastiskt bolag, som efter pandemins stålbad står väl rustat för att fortsätta knyta världen närmare till Sverige. Det har varit en sann ynnest att under nio spännande år ha fått leda en verksamhet med så många kompetenta och engagerade kollegor som alla tillsammans arbetar med att möjliggöra för människor att mötas. Kollegor som jag kommer att sakna mycket när jag efter årsskiftet lämnar över stafettpinnen och tar mig an ett nytt uppdrag, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Processen med att rekrytera en ny vd för Swedavia inleds omgående.
svar
Sv Johan B. Detta är helt i linje med nuvarande regerings målsättning att till varje pris försvåra för tågen att konkurrera i Sverige. Varken KD, M, L eller SD vill att tåget (eller flyget) skall växa. Bara lösningar liknande de som KD tog fram när man skapade monopolet för Arlanda Express är acceptabelt. Dessutom vill ett av partierna minimera antalet utländska besökare (både turister och sådana som besöker släkt och vänner) i Sverige vilket drabbar flyget. Att låtsas som om att värnar om flyget genom att ta bort flygskatten och tåget genom att tillsätta ett svagt ledarskap är bara patetiskt.
Det blir ju bra för Arlanda åtminstone. Då kan man kanske göra om passagerarflödet så man slipper passera ett shoppingcentrum.
Åh nej nu kommer bussarna vid centralen stanna vid sergelstorg
Som skrivs nedan är detta verkligen humor, men på buskisnivå. Transport-revyn får kanske premiär till nyår.
Hon som inte kunde sköta SJ får drygt 6 miljoner som tack för misskötsel. Skattepengar???.
Hon ska nu ersättas av en annan figur och som kommer kräva miljoner när SJ fortsätter att stå still och han får sparken.
Swedavias VD är kanske spårbunden och klarar inte luftburna transporter
@Ulla Företaget som äger och driver järnvägsstationerna heter Jernhusen.
Så risken är väl att det blir själva tågen som blir gallerior. Gateau och J.Lindeberg mot Göteborg avgår från spår 3, tag plats!
Detta är ju humor på hög nivå!!!
Tågen och flygen behövs båda
Kompletterar varandra.
Ska Stockholms Centralstation byggas om till galleria nu?
”Framgångsrikt slutfört ett flertal stora investeringsprojekt..”
Undrar just om ”styrelsefolket” rör sig inom sina egna områden..??!
Arlanda har under/sedan pandemin kapitulerat gentemot sina ”kunder”, flygbolag och passagerare!
Oslo, Helsingfors och Köpenhamn är fantastiska arbetsplatser på alla vis! Sedan har vi sorgebarnet Arlanda, ett lapptäcke av allt och ingenting!
Jonas Abrahamsson väljer tåget. Han lämnar Swedavia och går till flygets antagonist SJ.