Tack Lars Thuesen NovAir
Så nu är det alltså klart att Novair hyr in b737 som kapacitet. Allt lutar mer och mer åt att bolaget överlever men går över till en betydligt mindre verksamhet och kommer förmodligen flyga en 737-700/800 och kanske flyga ACMI för andra bolags produktioner efter att avtalet med Apollo löper ut i höst. Tack Lars Thuesen som förstörde ett av dom finaste bolagen som existerade efter 26 år i Skandinavien.
svar
Nej, jag har inte blivit tolv år. Alltid bra om folk hittar på sina egna nics.
Nja ett AOC kräver mycket arbete om man börjar från noll.
Novair kommer börja flyga för ett flygbolag nere i Mellanöstern med en a320n. Därefter vintern kommer dom att köpa in ytterligare en a320 och flyga den för något skandinaviskt bolag eller charteroperatör.
Men Novair ska ju läggas ner.
AOC är inga pengar i det hela.
Se på BRA som startade sitt international på en klackvändning. Lika med SAS Link. Norwegian öppnade ett Svenskt AoC också utan att ens ha en bas i Sverige, men man flyger linjer från Sverige. Märkligt att man kan ha Svenskt AoC med besättningsbaser utomlands men ändå operera från Arlanda.
Nån som vet nåt om utsläppsrätterna som tillfaller Novair 2024 och 2025??
Det finns väl utsläppsrätter som blir tillgängliga 2024 och 2025, en stor summa i mångmiljonklassen?? Så en nedläggning är väl inte aktuellt innan dom tillfaller dansken, ryktas han redan intecknat en del av dem!!
Låter onödigt att slänga bort ett AOC bara sådär
Verkligheten hann ikapp Novair, oavsett hur fint bolaget var. Apollo har lyckats väl om någon har gått på att Lars Thuesen har någon skuld i detta. Han har väl ändå bara anlitats som målvakt? Alltså att Apollo kan gå med ryggen fri, utan att vara de som lägger ner företaget utan “bara” skänker bort bolaget och förnyar sedan inte kontraktet.
Eftersom Novair och Jettime ägs av samma koncern så kanske det är Jettimes 737or som får trafikera på sluttampen för Novair. Vore väl märkligt om ägarna ville ha kvar två bolag. Däremot kanske några får komma över till Jettime med en SverigeBasering. Jettime flyger en del Charter från Sverige.
Novair famlar just nu efter hur framtiden ska se ut efter oktober då samarbetet med Apollo upphör. Det mesta pekar mot att det svenska och numera danskägda charterbolaget med 26 år på nacken avvecklas innan årsskiftet. Av allt att döma är de två A321neo som flyger i flottan på väg att få nya ägare och ska in på en större check i höst. För att täcka behovet när airbusmaskinerna är borta ska Novair hyra in B737-kapacitet.
Acmi kan säkert funka med billigare 737 och en betydligt lägre kostnadsmassa än innan.
Apollo har också en del i “förstörelsen” av Novair.