Till SAS: Köp upp CityJet
Ni vet att vi redan gör jobbet – punktligt, professionellt och med stolthet. Vi är en del av er operation, vi bär ert namn utåt, och vi levererar varje dag trots osäkerheten.
CityJet har starkt engagemang från både personal och ledning, erfarna piloter och en beprövad drift. Ett uppköp skulle inte bara skapa trygghet för många – det skulle också säkra en fortsatt stabil feeder-verksamhet med kvalitet och kontinuitet.
I en tid där branschen behöver stabilitet och långsiktighet vore det ett naturligt och strategiskt steg.
svar
Historiken inom SAS formar kulturen även idag. Innan avregleringen, då staten ägde SAS (delägare) och “inrikes bolaget” Linjeflyg, och när en större del av piloterna kom direkt från flygvapnet, fick endast Officerare tjänst på SAS, alla reservare och annat “löst” folk hamnade i Linjeflyg. Mycket av vad vi ser i kultur i SAS pilotkår idag är formad av detta historiska SAS. Och, inom SAS generellt, från den djupt rotade kulturen innan avregleringen då ingen konkurrens fanns. Detta har SAS inte kunnat förändra och präglar kulturen stark inom bolaget idag.
Det du skriver är den exakta sanningen. Min uppfattning är exakt likställd med din
Anledningen till att ett fåtal gått internt från SK/Main till Link som kaptener är att de bara får 1års bond på EMB samt möjligheten att byta bas. Kan vara kul att testa och sen kan man gå tillbaka till Airbussen inom kort, förhoppningsvis på sin önskade bas.
Det visar hur desperata SAS är och hur svårt de haft att hitta folk till SAS Link pga av dåliga villkor.
SAS har en märklig personalpolitik. Man behandlar inte folk lika som kommer utifrån eller handskas internt.
SAS är ett stort Vuxendagis med egon med bekräftelsebehov (SAS Profil). Man har byggt upp en hirarki där de som varit i SAS länge anses vara “riktiga SAS”. Detta gäller tyvärr både på FlightDeck och Cabin.
Man ska jobba sin väg upp. Dagens arbetskraft uppskattar inte “karriärsbolag”, det ligger i det förflutna.
Du är väl medveten om att folk frivilligt drar från både SK och Connect för att; 1. Tjäna bättre som kapten på Link än styrman på SK/Connect. 2. Få relevant befälhavartid. Kan finnas en tredje punkt som lyder något i stil med att man gärna vill slippa kollegor med mentaliteten du uppvisar. Ärlig fråga; känner du dig själv väldigt underlägsen dina flygande kollegor på europeiska bolag, eller kanske ännu värre amerikanska diton?
Att läsa hur bra det är på Link är ju skrattretande för oss på Main och Connect. Det visar ju bara hur bra rekryterarna får det att låta när de försöker övertyga folk att vilja flyga Embraer istället för lilla bussen.
SAS är ett karriärsbolag. Alla vi som började på SAS innan pandemin har varit väl medvetna om det och 5 år ska betraktats som enormt snabbt. Tidshorisonten för SASpiloter att flyga långt / bli kaptener har varit 10-15år! (Ibland upp till 20år!)
Så att klaga på 5 år visar snarast på att man inte ser SAS som ett bolag att göra karriär i, utan bara vill ha snabb avancemang för att eventuellt senare hoppa vidare. Är detta planen så är SAS inget man bör sikta på.
Att 14% av personalen per år har möjlighet att flytta säkerställer att ingen (som inte vill) kommer behöva stanna i link tills högsta stegen är uppnådd, då 14% per år innebär i teorin att 100% är flyttade efter 7 år.
“Nu kan en Linkpilot efter några år kliva direkt över från link till att flyga mixad flygning interkontinentalt, eller bli kapten på SK/Connect om så önskas, detta utan att behöva börja om på lägsta lönestegen”
Extremt missvisande då vi pratar minst 5 år (bara det väldigt lång tid att tjäna bedrövligt) sen får max 14% av Link-piloterna byta till SAS Connect/Main per år. Så det kan ta betydligt längre tid..
Det finns olika sätt att se på saker.
Att påstå nya piloter “aldrig har tjänat så mycket som man gör nu på SAS pga av DEC i SAS Link” kan anses rätt naivt. Faktum är att SAS Link haft svårt att rekrytera DEC pga låga löner framförallt i Norge och Sverige. I Köpenhamn har man hittat lite folk för lönerna varit högre pga den starka Danska kronan.
Lönen för DEC i SAS Link motsvarar en halvhyfsad erfaren styrmanslön på vettiga motsvarande bolag.
I Sverige och Norge är lönen ca 64.000 för en erfaren kapten och knappt några tillägg.
Det finns alltid flera sidor av samma mynt.
Forts inlägg 2/2:
Historiskt sett har samtliga i SAS börjat som styrmän med lägre löner och efter 10-15 år sedan börjat flyga större flygplan eller bli kaptener. Detta har ändrats nu med link, och ingångslönerna på SAS aldrig varit så höga som de är nu i SAS tack vare link. Detta är pga att det nu direktrekryteras kaptener in på Link som har betydligt högre löner än vad nyanställda på SAS tidigare har haft.
Påståendet att slutlönerna i Link är lägre är korrekt, men i en felaktig kontext. Slutlönerna FÖR PILOTERNA I LINK är samma för ALLA piloter i link. Påståendet som presenterats är lite som att säga att slutlönerna för styrmän som börjat i SAS är för låga, men att bortse från att styrmän förväntas bli kaptener efter några år och därmed ta del av lönestegen för Kaptener.
Samtliga piloter i Link är inne i SAS system och ingen förväntar sig att en pilot som börjat på link ska stanna där i 20 år, en pilot i link, såsom i SK/Connect förväntas att ta med sig sin erfarenhet och börja flyga större flygplan och sedan bli kaptener och eventuellt flyga interkontinentalt. Och därmed är lönestegen inte slut efter 15 år, utan de piloterna som en gång började på link har samma avtal och karriärs/lönemöjligheter som övriga piloter i SAS. Vi är alla kollegor!
SAS krävde lägre löner för piloter på mindre flygplan redan från 2018 när planerna lades fram, detta med lägre löner kommer från SAS inte piloterna. Vi piloter har krävt att alla ska ha samma karriärsmöjligheter vilket link nu har!
Svar till flera:
Inlägg 1 av 2:
Skulle tro att personen bakom signaturen ”SK Main” INTE jobbar som pilot på SAS. Snarast är det en av personerna som ofta byter signatur här på flygtorget och försöker tala illa om flygande på SAS, eller som i detta fall, försöker framstå som en pilot men sprider extremt illasmakande påståenden. Pratades om profil, det denne person framstår som genom sina inläggs här på flygtorget ligger långt ifrån den normala profilen på SAS. (De som eventuellt står för såna åsikter är i klar minoritet.)
Angående avtalen för link.
Vi i SAS tycker samtliga att avtalen på LINK är för dåliga, men de är för låga i hela SAS. Skillnaden är trots allt bara 10% (inte 15!). Vi har nu alla samma avtal och karriärsvägar, vilket var viktigt för oss piloter i SAS att våra kollegor på Link skulle ha samma möjligheter som oss andra att kunna flyga större och längre och kunna få tjänsterna på Airbus, precis om vi i SK/Main skulle ha möjlighet att får tjänsterna i Link om vi så önskade (flera har gått från SK/Connect till Link.) Utan avtalet hade piloterna i link varit låsta att bara flyga i link. Hade de önskat att byta bas eller flyga större flygplan hade de tidigare fått säga upp sig och söka om tjänsten på SK/Connect och sedan börja om på lägstalönen. Nu kan en Linkpilot efter några år kliva direkt över från link till att flyga mixad flygning interkontinentalt, eller bli kapten på SK/Connect om så önskas, detta utan att behöva börja om på lägsta lönestegen.
Jag sökte och fick erbjudande att börja på SK. Valde istället helt frivilligt att börja på Link som DEC. Så nej; jag och flera med mig har medvetet och avsiktligt valt Link framför SK.
@@SK Main
Tack för informationen, nu gissar jag att du gav den till andra som inte vet varför eller förstår varför Link kallas för C-Laget.
Visst, det är synd om de i Link, men de är ingen som tvingar dem dit, och hamnar man där är det för att man inte passar in i Mains profil helt enkelt. Det är inte svårare än så.
ECAs undersökningar inkluderar CabinCrew och piloter. Just med CC kanske inte Ryanair rosar marknaden rent lönemässigt. Men deras CabinCrew har 5/3 schema och sover hemma varje natt, men absolut önskas lite bättre ersättning.
Piloterna på Ryanairs Arlandabas har bra löner från start, 5/4 schema och sover hemma. Verkar svårslaget på Arlanda.
Link piloterna var de som fick ut mest av senaste avtalet.
In på SAS senioritetslista med möjlighet att i framtiden söka SK.
Utan avtalet hade de varit låsta på Link för alltid utan någon möjlighet att någonsin gå över till SK/Connect med högre löner och fler lönesteg.
@RYRARN hur går det ihop med den låga social rank som ECA associerar Ryanair med? Baserat på undersökning bland personalen.
De som sitter i SPG [SAS Pilot Group] och förhandlade fram villkoren för SAS Link är allesammans piloter från SAS Main/Connect.
När SAS Link inkluderade i SAS Kollektivavtal så fanns inte någon på plats att representera SAS Link. Talan fördes över deras huvuden. Man skrev in seatlocks för SAS Link piloter i 5år och SPG gick med på att ge dem en lägre lön. SAS Link piloterna tjänar ca 10-15% lägre än Main/Connect.
Utöver det är SAS Links lönelista mycket kortare med betydligt lägre topplöner. Ett B-lag inom SAS om så vill.
Otroligt osolidariskt av SAS Piloterna att sälja ut sina egna kollegor. Det blir svårt att stå enade när Link piloterna blir behandlade så.
Men det är så det fungerar på SAS, tyvärr.
SAS Link ses inte som “riktiga SAS Piloter’.
Att SAS skulle köpa upp Cityjet kommer inte hända. SAS tar in de piloterna från City som söker och passar in i deras profil. Inte svårare än så.
Om du anser att 60h veckor, inga måltidsuppehåll, check out timmar in på fridag utan ersättning, ta med egen mat och vatten är marknadens ”överlägset bästa schema och villkor” så tror jag inte du någonsin jobbat på ett annat bolag…
@Piotr
Den större majoriteten av oss på Main sitter på det gamla avtalet och har det riktigt bra, det är mer synd om våra kollegor som sitter på det nya.
När det kommer till Link så är det som jag skrivit tidigare ingen hemlighet vad som sägs i korridorerna på basen. Bara det faktum att Link ligger lägre i lön visar väl snarare hur ledningen tycker om Link än vad vi på Main tycker.
Som sagt, jämför man Main med exempelvis kollegorna på LH, KLM, BA osv så är inte vårat avtal bra alls, men som sagt, jag sitter på gammalt avtal och har bas hemma, så är nöjd.
@Sk Main om du tycker att sas link är något c-lag, vad är det då för division som main spelar i? Ni är ljusår efter alla andra vettiga bolag i branschen med era villkor, särskilt på ARN. Håll i hop istället för att sitta på din höga höst och våga faktiskt göra något för era villkor för att bidra med en starkare pilotkorps i hela Skandinavien.