tunn långlinje?
Vad är en tunn långlinje? (Jämför artikeln om Boeings eventuella satsning på nytt flygplan för tunnare långlinjer.)
svar
@Gro och Thomas: Tack för snabbt svar!
Ps, off topic: Jag ser på svt.se att ryska transportstyrelsen hotar att nationalisera flygplan som leasats från väst.
Ur artikeln (sammandrag): Det finns 980 kommersiella flygplan i Ryssland, 777 av dem är leasade. Majoriteten ägs av irländska eller Bahamas-registrerade företag. Bahamas transportstyrelse har fattat beslut om att dra in luftvärdighetscertifikat för plan som leasats till Ryssland. De flyger nu oförsäkrade. (Om inte Ryssland inför en egen försäkringslösning.)
Jag är inte den som säger vad var det jag sa, men… vad var det jag sa…
Stockholm – Aruba, Oslo – Dominikanska, Köpenhamn – Cancun är alla smala långlinjer utan frakt och utan riktig businessclass men ändå funkar de…
Det är därför Ryan och Southwest har bara en flygplanstyp och flyger inte långt.
SAS modell var ju rätt tänkt när de började för en 70 år sen men otidsenlig nu, det visar även det ekonomiska resultatet.
@Roffe. För att få lönsamhet på en långlinje krävs avgångar dagligen. Flygbolagen får stora kostnader för personal/besättningar som behöver övernatta med lön, traktamenten och hotellkostnader om flygbolagen flyger för sällan på en destination. Ett sätt att lösa detta är att ha mindre flygplan som kan fyllas bättre och som naturligtvis har färre antal kabinanställda ombord. För ett flygbolag som SAS är det i stort sett omöjligt att fylla en A350 från CPH, OSL eller ARN året runt med dagliga avgångar på en destination. Att flyga 2-5 gånger per vecka är otänkbart om man vill ha lönsamhet. Enda linjen som kan fylla en A350 året runt är förmodligen CPH-EWR. Att enbart köra på vissa destinationer i högsäsong kräver då att man hyr in kapacitet under vissa perioder. Att ha egen fast personal och dyra flygplan overksamma stora delar av året är inget alternativ. Därför tror jag efterfrågan på one-aisle långdistansplan som kan hyras in kommer att öka . Många medelstora flygbolag har samma dilemma som SAS.