Varför frustande och långa pausar i PA?
Hej
Jag har funderat på en sak nu under corona-tiderna. Då jag haft mycket tid att tänka på saker.
När man flyger och kaptenen pratar i PA låter det väldigt likt var man än är på jorden och flyger.
Det är tung andning, frustande, det görs långa pausar så man tror att han (ibland hon) har slutat prata. Men så helt plötsligt så fortsätter pratandet.
Som när jag flög med Delta sist till Salt Lake City från Boise :
“We have now started our decent to ….*tung andning i cirka 30 sek* to …to ..*tung andning* Salt Lake City”.
Beror detta på att det händer viktiga saker i cockpit som dom måste hantera under själva pratandet eller vad beror det på? Det finns väl en andrepilot som kan sköta sakerna under tiden?
svar
Jag förstår inte det här ständiga “Jag heter..och jag heter.. Och vädret är..” Det är väl ingen som bryr sig vad till exempel en lokförare eller busschaufför heter.
Det finns mycket som kan göra att man måste ta en paus i sitt PA. Flygtrafikledaren gör ett oväntat anrop, man måste nysa/hosta, ta en klunk kaffe, klia sig i skrevet eller gå på toaletten
Ibland tar man uppgiften lite för lätt och då kan det bli trassligt, när man inte vet var man är, än mindre var man är på väg:) och helt omöjligt att snabbt räkna ut landningstid med UTC på klockan, ingen egen klocka, tidsskillnaden på destinationen, vinter eller sommartid, tid kvar att flyga:)