varför går SAS så dåligt hela tiden
Vad är SAS fundamentala problem?
Flygbolaget har en lång historia, etablerat över lång tid, har även en kunnig personal.
Alla i Norden och på marknader över hela världen känner till varumärket.
Den etableringen är värd mångmiljardbelopp, mer än dagens aktiekurs.
Marknads underlaget är det inte fel på, alla flyger inte från Säffle.
Flygets avgörande betydelse i det glest befolkade Sverige och Norden.
Skulle batterifabriken etablerats i Norrland utan ett fungerande flyg?
eller miljardinvesteringarna i miljöteknik i gruvnäringen, med övriga kring näringar som lyfter Norrlands regionerna?
Vad är det ständiga problemet? för mycket personal? för stor och dyr ledning?
Är flygplans typerna adekvata mot marknaden?
Är prissättningen rätt?
För många och för dyra fack?
Konkurrensen?
Allt det här går ju att genomföra av en driftig vd, om även hans tid nu troligen går åt i att rädda bolaget från undergång. Man borde tagit tag i detta för länge sen.
De positiva prognoserna bolaget utfärdat är nog möjliga om krafttag tas i ovan synpunkter.
svar
Varför klipper de aldrig bandet till britterna? Vore kanske lämpligare att kalla SAS connect för SAS monarch. Drivs ju en en klick vänner från monarch, lite som en klubb för inbördes beundran.
Som jag ser det, så är SAS största problem, at man aldrig har mäktat med att anpassa bolaget till verkligheten i ett oreglerat marknad.
SAS kulturen som fortfarande genomsyrar allt i bolaget, är att SAS främst är till för dom anställda.
Här tänker jag inte så mycket på flygande personalen, som har fått av piskan senaste 25 åren, vilket var helt befogat.
Men många som jobbar i admin.och operation / teknik har för sig att det kvittar om bolaget går bra ekonomiskt eller inte, man blir ändå alltid räddad av staterna.
Det hade varit klokt att som Jan Carlzon föreslog på 90 talet ,att privatisera bolaget helt.
Nu är frågan vad som kommer att hända, hoppas verkligen att bolaget göras om från grunden,annars är det lika bra att låta bolaget gå konkurs.
Kreditorerna kräver, tack o lov att bolaget göras om till ett effektivt och lönsamt bolag,för att vara med och rädda SAS.
@sv Gro. Jag förstår inte dina exempel om frekvenser. Ett flygbolag skall väl i första hand kunna tjäna pengarr – inte vara ett infrastrukturprojekt och arbetsmarknadsprojekt? Att kalla Ryanair “russinplockare” handlar mer om känslor och faktaresistens. Ryanair har massor av dagliga frekvenset i UK, Italien, Tyskland, Irland och i andra länder. Och dom yjänar pengar.
Du har tydligen inte förstått skillnaden mellan ett flygbolag och russinplockare.
Att flyga till en destination två till tre ggr per vecka och inte kunna boka genomgående flygningar om du vill flyga vidare till någon annan plats det är inte vad jag skulle kalla flygbolag.
Tänk dig om pendeltåget, tunnelbanan i Stockholm skulle köra tre turer på en linje varje vecka. Hur mycket nytta skull invånarna ha av ett sådant arrangemang?
Men fortsätt du gärna att tycka att det är toppen!
Jag hade en tid då jag dagspendlade med flyg från Norrland till Stockholm fem dagar i veckan. Hade ett årskort på SAS under ett antal år.
@Sv Gro. Så du menar att det är SAS pilotkostnader jämfört med Ryanairs pilotkostnader som är huvudorsaken till att Ryanaair klarar sig så bra ekonomiskt jämfört med SAS? Låter i ditt inlägg som att SAS behöver sänka dessa kostnader dramatiskt?
Jag tror att orsaken till att SAS inte tjänar pengar är en helt förlegad affärsmodell jämfört med Ryanair. SAS envisas med att försöka köra ett flygbolag som ett nätverksbolag med långlinjer samtidigt som man försöker vara ett lågkostnadsbolag. Glöm detta. Kunderna efterfrågar helt enkelt inte tillräckligt mycket SAS produktutbud med bonusprogram, långlinjer, strejkande personal, meningslösa livsstilsorienterade reklamfilmer och ganska medioker service till premiumpriser och vill inte betala för dessa så att SAS kan uppnå lönsamhet på kort och lång sikt. Vi får hoppas på att det nya SAS som uppstår efter rekonstruktionen blir ett livskraftigt flygbolag som successivt kan resa sig och komma tillbaka.
Gro, avundsjuka, den må du forklare ?
og hvorfor Gro, tyder det på at SAS fortfarande forlorar penger ? Det er ikke bare Ryanair som tjener penger nå. Sammenlignbare bolag med SAS, som Lufthansa, Emirates og Qantas tjener penger, og som sagt, SAS gjör det ikke !
Du viser til en pressemelding fra SAS i dag. Den må du legge ut link til, for den virker bare kjent for deg ?
Det kan være gledelig at SAS kommer til enighet med sine leasingbolag, men dersom det blir til at de forlorar mer penger på at mange ruter vil gå til forlust i fremtiden, vil ikke 9 mrd kr rekke langt i fremtiden för SAS kommer i store problemer igjen.
Tjener man ikke penger fra Grönköping til 08-staden v.v. må man legge ned ruten. SAS må gå svært kritisk igjennom hvor de vil tjene penger i fremtiden, og dets medarbeidere må slutte med ordet Cherrypicking. Vil svensk stat ha fly til noen gruvebyer i norra Sverige, får de legge de ut på upphandling.
Kunne skrevet mer, men kan man i nær fremtid komme i en sits der HQ fortfarande er i Stokholm, den störste huben i CPH, og mange av de lönnsomme ruter i det landet hvor den störste omsetningen er, Nårje ?
Ja, till och Ryanair gick med förlust under två år. Detta trots att de mycket enkelt blev av med kostnaden för 65% av sina piloter.
Dessa piloter var egenföretagare och många fick bara meddelandet vi har inga flygningar där ni behövs för närvarande!
Det kostade Ryanair inte något att bli av med de piloter de inte behövde. Man köpte helt enkelt inte längre deras tjänster.
De flesta andra flygbolag hade piloter man var tvungna betala lön till under uppsägningstiden.
Det är inte alla förunnat att förstå.
Pf. Ja du pf. Ingen svensk (eller dansk) åker till Norge för att köpa tran till barnen, djupfryst pizza, tomtebrus eller brunost. Norge har säkert bra statsfinanser men norrmännen flyger gärna eller bilar till mer intressanta länder. Luktar inte lite avundsjuka i dina inlägg.
Gro, norsk statskasse vil nok klare seg med et eventuelt mindre tap/forlust på SAS på det du kaller hybridobligasjonen……til det er den norske statens inkomster i 2022 på ole og gass kompenserende. Men, jeg forstår at nordens fattigkasse, den svenske stat trenger hver riksdaler den kan få inn. Jeg får ta en reise til en matsjappe de få km jeg er fra grensa i morgen, eller torsdag og tilföre mitt bidrag.
Reste mycket i jobbet mitten av 80-talet och framåt i Business Class visst var det bra med en fin meny och god mat. Men min erfarenhet baserar sig på annat har jobbat med Underhåll både Civila och Militära system i nära 40 år . Det jag har sett så hade SAS ett komplext Underhållssystem om man jämförde med andra bolag då. Lite likt det Militära faktist. Sedan var det väl ingen hemlighet att under till exempel 90-talet så låg SAS bra till med villkor för Piloter. Vad jag vet så var det bara Swissair i Europa som hade bättre villkor
SAS går bra nu, så sluta upp med illasinnade spekulationer ni ventilerar här.
Ännu bättre gick SAS under åren jag var verksam där. Jag började året innan Janne Carlzon och han följde mina fotspår. Tillika var det jag som introducerade honom inför Jens Möller som skapat en charmkurs eller briefing alla anställda skulle genomföra. Den kunde liknas vid: Hela havet stormar och personalen från tekniska verken var vansinniga över lättjan. Sedan så avslutade vi allt med kaffe å fika samt överbliven sprit från inkomna flighter.
Sv till Sv Hakaol. De är konstigt att jämföra Ryanair som är ett flygbolag med mycker stark finansiell ställning som enkelt klarade krisen under pandemin med bibehållen finansiell styrka med tre olika bolag som rekonstruerats (Bra och Norwegian) och SAS som är under rekonstruktion. Svenska, norska och danska staten kommer att förlora stora belopp genom att deras hybridobligationer i SAS och i bästa fall konverteras dessa lån till nytryckta SAS-aktier. Svenska och danska statens aktieinnehav som idag värderas till totalt 2 miljarder på börserna kommer att få ett värde på mindre än 100 miljoner (minst 95 % försvinner efter utspädning – se dagens pressmeddelande från SAS som säger väsentligt mer än 95 %). Hur det kommer att gå med kundernas och leverantörernas fordringar på SAS när rekonstruktionen är klar vet ingen idag. Troligtvis kommer en stor del av kundernas och leverantörernas utestående krav omvandlas till nytryckta SAS-aktier i kombination med ett ackord på 10-20 %.
Alla flygbolag har haft dåliga år under pandemin!
En del som Norwegian och BRA gjorde en rekonstruktion som kostat stat och fordringsägarna stora belopp. De som hade förskotts betalad resor fick igen 5 – 6 % av betalda biljetter.
Även Ryanair hade två verksamhets år med stora förluster.
Det finns nog inget flygbolag som klarat sig undan förluster.
Det gäller att se helheten om man verkligen är intresserad av sanningen.
Min uppfattning varför SAS går dåligt är helt enkelt att det är ett arv man har och man har helt enkelt inte följt med övriga bolag
Cc, Air New Zealand overförte alle flygende Airbus til produksjonsbolaget Zeal 320. Et annet Star-bolag, Austrian, overförte de til Tyrolean.
Kan SAS finne på å overföre sine A-320 crew til Connect ?
Dem vet EJ riktigt vilka dom vill vara
Och faktiskt tråkigt att dom hela tiden får bidrag hit & dit.
Tror och tycker det är dax för ett nytänk dom har liksom fastnat i det gamla.
Låt dem bevisa egen vinst utan statliga medel och se vilka visioner dom har.
@@Linkan, knappast. De vill inte vara kvar av två orsaker: villkoren är för dåliga och ingen av de tidigare SKarna vill ha dem där. Britterna är även dem illa omtyckt.
Den nya baschefen på connect kommer inte från SK och det gör att stämningen blir än mer sur, det finns en groende irritation mot dessa nykomlingar.
Eftersom SAS med all sannolikhet blir ett betydligt mindre bolag efter slutförd rekonstruktion, kommer det inte behövas lika många piloter som nu. Därför lämnar några piloter frivilligt.
Är det sant så som ryktena säger, att 7 FC i Connect har sagt upp sig under de sista 2-3 veckorna? Vad händer i Connect? Får återanställda fd SAS FP sätta sig i vänsterstol nu?
Du verkar skriva om olika saker utan att spelifiera, tydligt ange vad som gäller.
Du skrev om staten, i ett Svenskt forum betyder det Svenska staten.
Nu skriver du om Danska och Norska staten???
Investering / nyemission är normala händelser i Bolag. Samma regler gäller för samtliga bolag.
Ja, du blandar och ger som trollkarlen som lurar de som ser på honom.
Tänk efter före du skriver.
LLA koden för Luleå Airport