Air Berlin ökar takten i Sverige
Publicerad den 12 september 2013Årets utbud av sommartrafik från Sverige till Berlin är det största hittills för Air Berlin: 26 avgångar i veckan från Stockholm och 20 från Göteborg, sammanlagt 46 avgångar mot 36 sommaren 2012.
– Sverige och Skandinavien är en av våra tre-fyra viktigaste marknader och vi har haft en tillväxt på 46 procent bland svenska passagerare som väljer att flyga vidare via vår hub i Berlin. Tegel är en kompakt flygplats där det går att göra transit på 45 minuter, även när man ska vidare på någon av våra interkontinentala linjer. Dessutom är svenskar och skandinaver vana vid att resa via en hub eftersom SAS alltid har haft det systemet med Kastrup, sedan säger Paul Gregorowitsch, kommersiell chef på Air Berlin, till Flygtorget.
Air Berlin har tidigare setts som ett flybolag i första hand för dem som ska iväg på en semesterresa och de senaste åren har mycket pengar investerats i att få bort åsikten att det är ett lågkostnadsbolag.
– Vi är inte ett lågkostnadsbolag eller lågprisbolag, vi är ett nätverksbolag med hög komfort och service. Däremot är vi, till skillnad från andra nätverksbolag, ett flygbolag med låga kostnader och det är något helt annat, fortsätter Paul Gregorowitsch.
Satsningen på service och linjenät, medlemskapet i Oneworld och det nära samarbetet med Etihad, som idag äger 29 procent av Air Berlin, har inneburit att andelen affärsresenärer nu ligger på cirka 50 procent. Det har visat sig bli en viktig del i den ekonomiska rekonstruktionen av bolaget som för bara tre år sedan var ytterst pressat ekonomiskt. Det var till vissa delar växtverk efter en kraftig uppgång åren kring 2006 när bland andra de tyska charterbolagen LTU och Condor och senare också österrikiska Air Niki och schweiziska Belair slogs samman med Air Berlin.
– Det skapade ett tillväxtproblem och sedan 2011 pågår en rekonstruktion för att bygga en stabil grund i bolaget.
Idag vilar verksamheten på två hubbar, Berlin och Düsseldorf och den stora tillväxten just nu sker inom tysk inrikes. Enligt Paul Gregorowitsch beror det bland annat på att den tyska inrikesmarknaden är i förändring sedan Lufthansa lagt över en stor del av sina tyska och europeiska flygningar på Germanwings.
För svensk del är det dock i första hand flygningar vidare från Berlin eller Düsseldorf – den kan bli fråga om en linje också dit från Stockholm – till europeiska destinationer, USA eller Abu Dhabi där partnern Etihad tar vid, som lockar. Sedan 2010 har antalet dagliga flygningar från Sverige till Berlin fördubblats samtidigt som flygplanstyperna förändrats.
– Vi försöker växa med efterfrågan. När en linje är ny börjar vi kanske med en Embraer 190 och när vi har 80 procents loadfactor byter vi till Boeing 737 och vidare till Airbus 320.
Även flygplansflottan i stort har växt hos Air Berlin och är idag uppe i 147 flygplan. På långlinjesidan är det Airbus A330-300 som flyger i väntan på att beställda Boeing 787-900 ska börja levereras 2016.
Kommentarer
Hej
Vad jag vet så tillhör condor Thomas cook gruppen.
Med vänlig hälsning,
Tcas
Svårt att hitta ett sämre bolag. Air Berlin har samma eländiga service och bagagehantering som Ryanair & Norwegian. Har åkt med dom två ggr och aldrig mer. Dom kan inte ens få med incheckat bagage trots att vi hade nästan 3 timmar mellan flygen när vi skulle till NYC…. skitdåligt Air Berlin!
Det fungerar på min Iphone, YouTube stoppar om nätverket är för dåligt.
Går ej att öppna klippet i Iphone/Ipad någon som vet varför?
Air Berlin har större problem än SAS. De försöker vara ett nätverksbolag, charterbolag, lågprisbolag och lågkostnadsbolag. Inget av detta fungerar rikigt bra. LH har fullständigt krossat dem på hemma plan som nätverksbolag. Easy och Ryan gör det som lågrpris/lågkostnadsbolag och bl.a. Sunexpress konkurerar ut dem som charterbolag.
Vore det inte för Etihad skulle AB varit i konkurs idag. Återstå att se hur lönsamma de kan bli.
Jag har flugit AB några gånger och har varit nöjd med mina resor, både pris och service.
Kanske borde AB också satsa på mindre flygplatser i Sverige såsom KLM gjort med Linköping.
Bolaget är lika eländigt som lågprisbolagen om inte värre samt oftast mycket strul med borttappat bagage och ingen kundservice som fungerar. Konstigt att bolagets chef inte vet bättre vet bättre om sitt eget bolag om vart man flyger….
jag har aldrig flygit med Air Berlin. Så nu vet ni det!
Direktøren fremstiller det som om det var økonomiske problemer i Air Berlin for 3 år siden. De siste 3 år har økonomien i Air Berlin bare blitt svakere og svakere. De siste to kvartalsrapporter ble levert med økende negativ egenkapital.
er om Air Berlin, inte NIKI.
Det kanske har gått förbi Paul G. att även FlyNiki sedan länge ingår i AB koncernen och att det finns förutom 4x BER även 1xVIE från ARN.
Det ser mörkt ut för AB när inte ens chefen vet vart man flyger. Sorgligt !
Vem vill flyga med transfer när dt finns direkt rutter till samma pris .
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten