Featured article image

Airbaltic vill öppna baser i Skandinavien

Publicerad den 26 februari 2020
Kommentarer
En kraftigt växande flygplansflotta och ambition på att öka närvaron i Skandinavien. Det kan innebära bildandet av fyra baser i Skandinavien, bland annat i Sverige.
Airbaltic etablerar sig alltmer som det dominerande regionala flygbolaget i Baltikum. Tillväxtambitionerna vilar bland annat på den växande flottan av A220-300 som på sikt ska fasa ut kvarvarande B737-300 och Dash Q-400 för att senast 2023 vara en enhetsflotta med enbart A220. Den ökade kapaciteten har använts till att bygga upp linjenätet och bli det dominerande flygbolaget också i grannländerna Estland och Litauen.
Till skillnad från utvecklingen i Norden har Air Baltic haft en kraftig passageratillväxt under förra året, upp närmare 22 procent till drygt 5 miljoner resenärer. Den utvecklingen har fortsatt i år och under januari var ökningen 19 procent.
 
Nu siktar flygbolaget på ytterligare tillväxt, framför allt i Skandinavien. Den vilar i första hand på de möjligheter som en planerad fördubbling av flygplansflottan ger. Dagens 22 Airbusmaskiner kommer redan inom två år att ha ökat till 50 Airbus A220-300. Dessutom finns en option på ytterligare 30 flygplan av samma modell. Den kraftigt ökade flygplansflottan, framför allt de 30 flygplan som ännu är en option, kan enligt vd Martin Gauss komma att baseras utanför de tre baltiska länder där flygbolaget idag har baser.
– Om vi gör verklighet av våra optioner, vilket bygger på att vi genomför den affärsplan som vi just nu arbetar efter, då vill vi placera dessa på fyra flygplatser i Skandinavien och därifrån flyga point-to-pont-trafik, sa han nyligen i en intervju med analyssajten OAG.
Vilka de fyra baserna blir är ännu inte officiellt men ska vara på flygplatser som flygbolaget redan trafikerar. I dagsläget flyger Air Baltic från Riga till Göteborg, Stockholm, Bergen, Billund och Köpenhamn. Från Tallinn finns linjer till Stockholm, Oslo och Köpenhamn och Göteborg har en direktlinje till Vilnius.
Med Martin Gauss sätt att resonera ger det sex tänkbara städer för en skandinavisk etablering av fyra baser.
– De flygplanen ska inte flyga inom ramen för vår baltiska produktion men kommer naturligtvis att ha samma servicenivå och Air Baltic-produkt.
Flygtorget har sökt Air Baltic för en kommentar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

BT
2020-03-01 13:08

Helsinki, HEL will be first Scandinavian base outside Baltics.
Then maybe ARN, CPH. Best pax numbers from HEL currently.

Svenne
2020-02-26 22:37

Varför kan inte Sverige skaffa egna jet flygplan med inhemska piloter någon gång. Alltid förlita sig på utländska bolag! 🙁

Up
2020-02-26 21:47

Antagligen. Bas Oslo Stockholm CPH

BT f/o
2020-02-26 20:04

Vi kör full service business där fram, samma stolar men vartannat säte blockat, och Low cost där bak.

Anonym
2020-02-26 19:44

Baltikum borde slå samman sina respektive & starta ett gemensamt flygbolag motsvarande SAS. (Baltikum Airlines System)

Ehrmantrout
2020-02-26 17:31

Jättebra om dom kommer hit ! Mellan huvudstäderna och inom Sverige! Från Göteborg till City airport,London och till Berlin , Hamburg , München.

763
2020-02-26 17:07

Misstänker att det blir Baltiska SAS lowcost.

Gürrmesch
2020-02-26 15:34

Roligt att se.

Bertil
2020-02-26 14:07

Blir ett bra tillskott. Airbaltic är bra bara man slipper detas Dash Q400.

ABC
2020-02-26 10:33

Någon som kan utveckla vad Air Batics servicenivå är? Är det upp eller ner? Är det Ethiad Svit eller Spirit Airlines?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten