Airbus A330neo en succé men SAS behåller A330E
Publicerad den 25 augusti 2014
Det har krävts mycken vånda hos Airbus innan beslutet fattades, men nu har flygplanstillverkaren bestämt sig för att utveckla arbetshästen A330 ytterligare. I slutet av 2017 ska de nya A330-900neo med Trentmotorer från Rolls Royce, vara ute hos flygbolagen. Det meddelade Airbus under den stora flygmässan i Farnborough tidigare i somras.
Det har visat sig vara ett beslut som flygbolagen uppskattat. Redan under den stora flygmässan fick Airbus in order på 121 A330neo och Air AsiaX blir launch-customer på modellen och där amerikanska Delta nu intresserar sig för modellen som ersättare för de åldrande B747-400 och B767-300. Airbus har dock betydligt högre mål för den nya A330-modellen som ska finnas i två versioner, A330-800neo och A330-900neo och räknar med att kunna sälja minst 1 000 flygplan som med nya motorer och samma typ av winglets som A350XWB utrustats med, ska prestera cirka 14 procent lägre bränsleförbrukning. Enligt Airbus innebär det att flygplanet, som började flyga kommersiellt 1994, i och med den senaste uppgraderingen kan ta upp kampen med Boeings Dreamliners på alla plan, bränsleförbrukning, startvikt, passagerare och räckvidd.
Samtidigt har SAS, som beställt fyra A330-300Enhanced, den version som föregick A330neo, i dagarna säkrat finansieringen av de fyra nya flygplanen. Det sker genom ett sale-leaseback-avtal med den kinesiska banken Bocomm. Det är en affär som enligt listpriset är värd cirka en miljard och innebär att SAS säljer flygplanen till den kinesiska banken och sedan hyr tillbaka dem under tolv år.
Beslut om att köpa de fyra nya A330-maskinerna togs samtidigt som ordern på de helt nya A350XWB-900 bekräftades, vilket i tid var långt före att Airbus bestämt sig för att satsa på A330neo. Att den nu helt nya och ännu mer bränslesnåla flygplanen finns att tillgå gör dock inte att SAS funderar på att byta A330E mot A330neo.
– Nej, några sådana planer finns inte, säger SAS pressavdelning på en direkt fråga från Flygtorget.
En bidragande orsak kan vara att det i så fall skulle inneburit ännu längre väntan på den viktiga uppgraderingen av SAS långlinjeflotta. De nya A330E ska börja fasas in i flottan redan under nästa år medan den första A330neo inte kan levereras förrän tidigast slutet av 2017.
Kommentarer
Bra att vi koper flyg i europa. Aven saab for sin del i detta.
Har kritan tagit slut i väst? Det är inte illa pinkat för ett bolag med kk på axeln som sitter i pickar i örat.
Undrar vad restvärdet är…
Det är bra att de behåller denna order. De måste få in nya plan i flottan så snabbt som möjligt. A330E verkar vara ett mkt bra plan för SAS behov.
1. Ingen mer än jag som tycker det känns läskigt med SAS i klorna på en kinesisk bank?
2. Vad är skillnaden mellan de två olika, nya A330:orna?
Den har en hel del kolfiber den också och kan flyga 12 timmar med full last.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten