Airbus – Boeing: Vem vinner flygplansracet 2025
Airbus går in i årets sista månad med 657 levererade flygplan, en solid siffra – men fortfarande långt ifrån målet. Det krävs 133 leveranser i december för att nå den reviderade prognosen på 790 flygplan. Tekniskt möjligt? Ja. Realistiskt? Det beror helt på en sak: Motorer och metallpaneler.
Airbus har fortfarande ett dussintal motorlösa “gliders” parkerade, och A320-familjens panelproblem hos leverantören Sofitec har dragit ut på tiden. Samtidigt är ordernyheterna blandade med 75 ordrar i november, mest A350 och A320neo.
Det är ett starkt år – men pressat. Och just nu är det mer Airbus som jagar kapp sitt eget mål än Boeing som jagar Airbus. Den symboliskt tunga milstolpen är att A320-familjen nu har passerat Boeing 737 som världens mest levererade jetliner någonsin.
Boeing: Färre leveranser
På leveranssidan ligger Boeing fortsatt långt efter — 537 flygplan fram till november, mot Airbus 657. Men skillnaden i år är att Boeing har valt att inte ha ett officiellt mål att uppfylla. Marknadens förväntningar ligger runt 590 flygplan, vilket kräver ungefär 53 leveranser i december. En helt rimlig siffra.
Där Boeing verkligen glänser är i orderboken med 164 ordrar i november och 1000 bruttoordrar hittills i år, vilket är mer än Airbus. Det har varit ett kraftigt sug efter 787 och intresset är stort för nya 777X.
Att FAA nu godkänt en ökning av produktionstakten upp till 42 MAX per månad gör också sitt.
Varför vänder det nu?
Airbus egen CEO, Guillaume Faury, sa det ovanligt rakt: ”Boeing har fått draghjälp av amerikansk handelspolitik.” När länder försökt mildra handelsspänningar med USA har Boeing-ordrar blivit diplomatiska verktyg. Det märks framför allt i Asien och Gulfregionen, där stora widebody-ordrar både har varit efterlängtade och politiskt tacksamma.
Airbus å sin sida brottas inte bara med paneler och motorer, utan också med att vissa förväntade ordrar – särskilt från Kina – skjuts längre fram i tiden.
”Förtroendet för Boeings leveransförmåga ökar igen”, säger IATA:s Willie Walsh. I senaste numret av Flygrevyn kunde vi läsa att 2025 kan bli året då maktbalansen mellan Airbus och Boeing ändras på riktigt. Och faktum är att för första gången på länge är striden jämn.
Nu ser det ut så här:
• Airbus leder leveranserna
• Boeing leder orderna
• Båda kämpar med leverantörskedjorna
• Och båda har över tio års backlog framför sig
Det är inte längre ett sprintlopp. Det är ett maraton där båda deltagarna för första gången på länge springer ungefär lika snabbt.
Men nu finns återigen en dramatik i siffrorna. Airbus har ett berg att bestiga i december. Boeing har börjat vinna tillbaka marknadsförtroende. Och orderracet är inte bara jämnt – det är ett styrkebesked för hela branschen.
För en global flygindustri som längtat efter stabilitet är två starka tillverkare inte en lyx. Det är en förutsättning.
Så hur korar Flygtorget årets vinnare i flygplansracet? Vad som hamnar i orderboken är en sak, men faktiska levererade flygplan är en realitet. Vi menar att Airbus trots allt blir vinnare 2025 eftersom de har lyckats rulla ut flest flygplan från sina fabriker.
Airbus vs Boeing
Leveranser (jan–nov 2025)
• Airbus: 657
• Boeing: 537
Leveransmål
• Airbus: Reviderat mål 790 (kräver 133 i december)
• Boeing: Inget officiellt mål – marknaden väntar ~590 (kräver ~53 i december)
Order (jan–nov 2025)
• Boeing: 1000 bruttoorder
• Airbus: 797 bruttoorder
November-order
• Boeing: 164 nettoorder (bl.a. 777X + 787)
• Airbus: 75 order (A320neo + A350)
Backlog
• Airbus: ca 8700 flygplan
• Boeing: ca 6600 flygplan
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


