
Arlanda först i Europa med nytt inflygningskoncept
Stockholm Arlanda blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som gör det möjligt för fler flygplan att landa med kurvade, satellitbaserade inflygningar. Tekniken, som kallas Established on RNP (EoR), är ett viktigt steg mot både minskade utsläpp och ökad kapacitet. Resultatet blir kortare flygvägar, färre köer i luften och minskade utsläpp.
– För oss känns det givetvis glädjande att Swedavia blir först i Europa med att tillämpa det nya sättet att hantera ankomster. Att möjliggöra fler kurvade inflygningar är också det mest effektiva sättet att stötta flygbolagen i deras omställningsarbete, säger Susanne Norman, operativ direktör på Swedavia.
För Luftfartsverket är det här också en del av den långsiktiga moderniseringen av det svenska luftrummet.
– Trafikflödet in till Stockholm Arlanda Airport blir mer effektivt under högtrafik och landande flygplan får kortare flygväg med mindre utsläpp som följd, säger Anna Granberg, direktör för Operations på LFV.
Flygbolagen: ”En konkret förbättring”
De två största aktörerna på Arlanda välkomnar förändringen.
– Vi är mycket positiva till att Swedavia och Luftfartsverket inför det här systemet. Det leder till kortare inflygningar, lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp. För oss är det här en av de viktigaste åtgärderna i vårt arbete mot 45 procents minskning till 2030, säger Charlotte Holmbergh, kommunikationschef på Norwegian.
Även SAS delar den positiva synen:
– Införandet av det nya inflygningskonceptet är ett steg i rätt riktning mot ett mer effektivt och hållbart luftrum kring Arlanda, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, Head of External Communication & PR på SAS.
Bakgrund: Norge gick före – men Sverige tar ledningen
Flygtorget rapporterade redan 2024 om Avinors satsning på satellitbaserade kurvade inflygningar. Då var målet att samtliga norska flygplatser skulle ha tekniken på plats till 2027. Skillnaden nu är att Sverige inte bara inför kurvade inflygningar – utan gör det inom ramen för ett helt nytt europeiskt inflygningskoncept, där flera flygplan kan närma sig banan samtidigt, men på olika rutter.
Det är en teknisk och operativ förändring som placerar Arlanda i framkant, inte bara i Norden utan i hela Europa.
En fortsättning på Arlandas gröna resa
När Flygtorget 2022 rapporterade att Arlanda låg trea i Europa på gröna inflygningar, var det redan tydligt att den svenska huvudflygplatsen låg långt fram i miljöarbetet. Då handlade det om CDO – Continuous Descent Operations, där planen glidflyger in på lägsta möjliga motoreffekt.
Nu tas nästa steg: en digitalt styrd precision där varje sväng och höjdjustering sker med hjälp av satelliter snarare än markbaserade radiofyrar.
Kurvade inflygningar – så funkar det
Tekniken: Bygger på GPS-baserad RNP-navigering
Fördel: Kortare flygvägar, minskad bränsleförbrukning, tidsvinster
Miljöeffekt: Lägre CO₂-utsläpp och mindre buller över tätorter
Krav: Särskild utrustning och certifiering av Transportstyrelsen
Kommentarer
Vis gps störningar avbryter man inflygningen, gör en missed approach och återvänder för en konventionell vor/ndb eller ils inflygning..
Är det bara jag som tycker att det här är en av de roligare utmaningarna under en arbetsdag, att sätta throttlarna i idle vid approach och försöka glidflyga till outer marker, beroende på ATC såklart, om de är med på noterna?
Det har funnits kuevade inflygningar på ARN länge men dom vägrar använda dom.
Sedan 2016 så har jag fått göra exakt en kurvad inflygning till ARN och det var mitt i natten.
Så det är gammal teknik som har funnits på ARN länge men vart oanvänd.
Hur påverkas dessa i flygningar av GPS-störningar?