Featured article image

Arlanda först i Europa med nytt inflygningskoncept

Publicerad den 2025-10-21 07:17av Redaktionen
Kommentarer
För Swedavia och Luftfartsverket markerar det här starten på en ny fas i flygets modernisering – en utveckling som Flygtorget följt länge. Kurvade inflygningar ger kortare flygvägar, mindre utsläpp och ökad kapacitet i luftrummet. Men vad betyder det egentligen för resenärerna, och hur nära är vi det verkligt gröna luftrummet?

Stockholm Arlanda blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som gör det möjligt för fler flygplan att landa med kurvade, satellitbaserade inflygningar. Tekniken, som kallas Established on RNP (EoR), är ett viktigt steg mot både minskade utsläpp och ökad kapacitet. Resultatet blir kortare flygvägar, färre köer i luften och minskade utsläpp.
– För oss känns det givetvis glädjande att Swedavia blir först i Europa med att tillämpa det nya sättet att hantera ankomster. Att möjliggöra fler kurvade inflygningar är också det mest effektiva sättet att stötta flygbolagen i deras omställningsarbete, säger Susanne Norman, operativ direktör på Swedavia.

För Luftfartsverket är det här också en del av den långsiktiga moderniseringen av det svenska luftrummet.
– Trafikflödet in till Stockholm Arlanda Airport blir mer effektivt under högtrafik och landande flygplan får kortare flygväg med mindre utsläpp som följd, säger Anna Granberg, direktör för Operations på LFV.

Flygbolagen: ”En konkret förbättring”
De två största aktörerna på Arlanda välkomnar förändringen.
– Vi är mycket positiva till att Swedavia och Luftfartsverket inför det här systemet. Det leder till kortare inflygningar, lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp. För oss är det här en av de viktigaste åtgärderna i vårt arbete mot 45 procents minskning till 2030, säger Charlotte Holmbergh, kommunikationschef på Norwegian.

Även SAS delar den positiva synen:
– Införandet av det nya inflygningskonceptet är ett steg i rätt riktning mot ett mer effektivt och hållbart luftrum kring Arlanda, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, Head of External Communication & PR på SAS.

Bakgrund: Norge gick före – men Sverige tar ledningen
Flygtorget rapporterade redan 2024 om Avinors satsning på satellitbaserade kurvade inflygningar. Då var målet att samtliga norska flygplatser skulle ha tekniken på plats till 2027. Skillnaden nu är att Sverige inte bara inför kurvade inflygningar – utan gör det inom ramen för ett helt nytt europeiskt inflygningskoncept, där flera flygplan kan närma sig banan samtidigt, men på olika rutter.

Det är en teknisk och operativ förändring som placerar Arlanda i framkant, inte bara i Norden utan i hela Europa.

En fortsättning på Arlandas gröna resa
När Flygtorget 2022 rapporterade att Arlanda låg trea i Europa på gröna inflygningar, var det redan tydligt att den svenska huvudflygplatsen låg långt fram i miljöarbetet. Då handlade det om CDO – Continuous Descent Operations, där planen glidflyger in på lägsta möjliga motoreffekt.

Nu tas nästa steg: en digitalt styrd precision där varje sväng och höjdjustering sker med hjälp av satelliter snarare än markbaserade radiofyrar.

Kurvade inflygningar – så funkar det
Tekniken: Bygger på GPS-baserad RNP-navigering
Fördel: Kortare flygvägar, minskad bränsleförbrukning, tidsvinster
Miljöeffekt: Lägre CO₂-utsläpp och mindre buller över tätorter
Krav: Särskild utrustning och certifiering av Transportstyrelsen

Skriv en kommentar

Kommentarer

Qwerty
2025-10-24 08:57

Re Söderifrån: Om dryga året görs en översyn av det Svenska luftrummet. Då införs en ny sektorisering som möjliggör att inbound clearence och fart under sjunk kan ges redan före top of descend.

Söderut
2025-10-23 09:52

Enig med söderifrån. Bara för att ta ytterligare ett exempel på hur ineffektivt och klimatosmart Arlanda är, starta 08 sväng vänster och håll låg fart och flaps till nivå 100.
Sammantaget är nyheten Swedavia släppt ogreppbar i branschen.

Söderifrån
2025-10-22 22:01

Det bästa vore om Malmö ACC kunde ge en fart att hålla i descent så man slipper börja sjunka med ”fel” fart för att en minut senare bli skiftad till 133.705 (Stockholm ACC) och bli tvungen att gasa på eller ligga med speedbrakes hela vägen ner.

Alt restriction över HMR är också ett skämt när det gäller 01L/R.

Anette
2025-10-22 08:28

När bana 01R skulle byggas var villkor 16 att flyg över tätorten Upplands-Väsby INTE var tillåtet. Man lovade då KURVAD inflygning så skulle det lösas …. ett tiotal flyg på 25 år blev resultatet av detta villkor.
Swedavia har inte imponerat någonsin…

Ronni Reinarsson
2025-10-21 18:24

Är det verkligen kurvade inflygningar det som ska göra Arlanda till en riktig bra Internationell flygplats?
Är det på riktigt de nödvändiga investeringar, dvs åtgärder som Arlanda behöver IDAG, för att bli en riktig Internationell flygplats i första klass(då menar jag, utifrån alla Internationella flygstandards)?
Vi vet att det finns många stora Hub som t. ex. Tokyo Haneda, London Heathrow, Schiphol Amsterdam, Charles de Gaulle Paris, Seul Incheon, Singapore, LAX, Atlanta, osv, osv. som klarar sig mycket väl deras flygverksamhet på ett bra och säkert sätt utan att ha tillämpat den här påhitt som INTE kommer att leda att Arlanda ska bli den sort av flygplats som verkligen Sverige behöver redan nu och i framtiden.

Pilot
2025-10-21 18:13

Vad är det man är först med? Gjort ganska många kurvade inflygningar i Europa. Används ofta på OSL… ARN har haft det men nyttjar det inte så ofta.

Är det nytt att kunna klämma in 5 landningar per timma på en bana avsett för start?

Tror ARN och ATC har en del att lära efter LGW…

Pelle Pilot
2025-10-21 16:25

Men det hjälper inte mycket att det är en kurvad inflygning runt hela flygplatsen till en bana med medvind och längsta taxivägen i lågtrafik när det grönaste hade varit att landa 01L/19R… Arlanda har mycket att lära bara på att få grunderna rätt. Studera LGW CPH mfl. Arlanda är ganska dåliga på att leda inkommande flyg. Fråga efter trackmiles, dra av tio – ändå kommer du hamna högt…!?

Piotr
2025-10-21 15:58

Vadå Outer marker, berätta exakt vilka flygplatser i sverige som har kvar det? Likaså VOR och NDB (Förutom GOT då)

Piloten
2025-10-21 11:11

Framtiden ligger i att bli klarerad för approach redan vid FIR boundary så att man ostört kan planera en grön flygning hela vägen istället för konstiga restriktioner i höjd och fart hela vägen in. RNP approach borde börja vid landsgränsen och gälla ända fram till missed approach point. Det är framtiden. Det som nämns här har funnits i över 10 år.

Mattias Östensson
2025-10-21 10:36

Bra att få detta att funka bättre

Ior
2025-10-21 10:29

Låter som en RNP AR vilket är väldigt utbrett i främst Norge. Både in till “de små” flygplatserna på västlandet som Bergen och Stavanger (Trondheim, Bodö mfl) samt Gardemoen. Så vad är skillnaden med det här?

A
2025-10-21 10:13

Kort förklaring.
Man kör ILS till en bana som vanligt, tex 01R.
01L används för starter men även GPS inflygningar. Bra i rusningstrafik då många ska in och två flygplan kan landa samtidigt.

Adam
2025-10-21 09:10

Vis gps störningar avbryter man inflygningen, gör en missed approach och återvänder för en konventionell vor/ndb eller ils inflygning..

Pilot
2025-10-21 08:30

Är det bara jag som tycker att det här är en av de roligare utmaningarna under en arbetsdag, att sätta throttlarna i idle vid approach och försöka glidflyga till outer marker, beroende på ATC såklart, om de är med på noterna?

Greta
2025-10-21 08:29

Det har funnits kuevade inflygningar på ARN länge men dom vägrar använda dom.
Sedan 2016 så har jag fått göra exakt en kurvad inflygning till ARN och det var mitt i natten.

Så det är gammal teknik som har funnits på ARN länge men vart oanvänd.

Olle
2025-10-21 08:27

Hur påverkas dessa i flygningar av GPS-störningar?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten