Featured article image

ATR siktar mot framtiden – hybridflyg på gång och storsatsning i USA

Publicerad den 2025-09-19 10:13av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-09-19 10:15
Kommentarer
Från hållbart hybridflyg i Europa till nya turboprop-linjer i USA – ATR vill forma framtidens regionaltrafik. Målet är att flyga världens första hybrid-elektriska regionalflygplan redan 2030 och samtidigt öppnar sig en ny marknad i USA när hundratals äldre regionaljetflyg pensioneras. För den fransk-italienska turboprop-tillverkaren väntar en avgörande period som kan forma framtidens regionalflyg.

Det är lätt att tänka på ATR som en trotjänare i det europeiska regionalflyget. Men nu vill bolaget visa att turbopropen inte bara har en historia – utan också en framtid. Med EU:s Clean Aviation-program i ryggen planerar ATR att använda en ATR 72–600 som testplattform för hybrid-elektrisk framdrivning. Målet är tydligt: världens första hybrid-elektriska regionalflyg i luften senast 2030.

– Det här är mer än ett tekniskt experiment, det är ett åtagande för framtidens regionalflyg, säger vd:n Nathalie Tarnaud Laude. Planen bygger på det så kallade HERACLES-projektet som ska integrera hybridmotorer, avancerade batterier och en termisk motor kompatibel med 100 procent SAF.

USA-marknaden öppnar sig

Med hybridflygplan på ritbordet tar ATR sikte på en ny era och blickar västerut. Nya analyser från Georgia Tech och Seabury Airline Strategy Group visar att runt 300 små regionaljetflyg med 50 säten kommer att pensioneras under de närmaste tio åren i USA. Det innebär att ett stort antal regionala flygplatser kan tappa trafik – om de inte får nya maskiner.

Här ser ATR sin chans. Med lägre bränsleförbrukning och upp till 30 procent lägre driftkostnader än jetmaskiner hoppas man kunna fylla det tomrum som uppstår. Och signalerna är positiva: Aleutian Airways i Alaska har redan börjat införa ATR, och charter-operatören JSX planerar att testa ATR 42-600 i sin premium-konfiguration.

Regionalflygets renässans?

Turbopropen har ofta setts som lite omodern i USA, där jetflyget länge haft högre status. Men med ökade bränslekostnader, klimatkrav och ett växande behov av att koppla ihop mindre städer, kan ATR:s lösning ligga helt rätt i tiden.

Och samtidigt som bolaget prövar nya teknologier i Europa för att minska utsläpp, finns alltså en chans att återupprätta turbopropens roll i Nordamerika. Kanske kan vi stå inför en liten renässans för det regionala flyget – på båda sidor Atlanten.

ATR i korthet:
Företag: ATR (Avions de Transport Regional)
Ägare: Airbus (50%) och Leonardo (50%)
Flygplanstyper: ATR 42–600, ATR 72-600
Flotta i drift: Över 1 200 flygplan globalt
Största marknader: Europa, Asien, Latinamerika – och nu även USA
Aktuellt: Hybrid-elektrisk ATR 72–600 testflygplan planeras lyfta 2030 Svensk operatör: Braathens Regional Airlines (BRA)

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500