Även (m) sågar regeringens securityförslag
Publicerad den 1 juli 2004Tidigare har centern och folkpartiet - på principiella grunder - i en motion sågat regeringens förslag om ett nytt system där flygpassagerare skall betala 40 SEK per resa för luftfartsskydd. Regeringspartiet är - enligt uppgift till Flygtorget - överens med (mp) och (v) om att man skall införa ett planekonomiskt system och att polisen kan lämna över luftfartsskyddet mot terrorism till olika bolag. (läs tidigare krönika om detta) Beslutet kommer att tas efter en debatt i riksdagen den 29 september. Samma sak kommer därefter att ske med hamnarna.
Nu sågar även moderaterna förslaget på flera grunder i en motion undertecknad av Beatrice Ask med flera. Förutom att det anser att förlaget hastats fram och saknar viktiga frågor skriver de: - Polisen har inte givits tillräckliga resurser för att upprätthålla lag och ordning och därmed klarar polisen inte av de åtaganden som säkerhetsläget i vår omvärld kräver. Att som regeringen föreslå vältra över kostnaderna på den enskilde resenären är enligt vår uppfattning fel väg att gå.
Dessutom saknas i propositionen redovisning av hur andra länder hanterar frågorna, liksom en uppskattning av de ekonomiska konsekvenserna för flygföretag och passagerare.
Mer ur motionen från (m)
Målet för de terrorhandlingar som skyddsinsatserna syftar till att minimera är inte i första hand de enskilda passagerarna och flygplanen; de tjänar snarare som medel. Målet är i stället det demokratiska samhället. I takt med att regleringar syftande till att öka säkerheten införs inom alltfler områden finns det anledning att fråga sig om detta skydd inte bör vara en naturlig del av det skydd varje stat bör hålla sina medborgare med. Det skyddet tillhandahåller inte den socialdemokratiska regeringen som under lång tid monterat ned den svenska rättsstaten. Polisen har inte givits tillräckliga resurser för att upprätthålla lag och ordning och därmed klarar polisen inte av de åtaganden som säkerhetsläget i vår omvärld kräver. Att som regeringen föreslå vältra över kostnaderna på den enskilde resenären är enligt vår uppfattning fel väg att gå. Det är inte otänkbart att frågan kommer att aktualiseras inom fler områden, t.ex. järnvägstransporter eller busstransporter. När en allt större del av kostnadsansvaret läggs över på passagerarna innebär detta förutom att gränsdragningarna för rikets inre säkerhet tänjs ut också att kostnadsbilden förändras för det kollektiva resandet. Vi anser därför att en djupare analys av ovanstående problem måste genomföras. Dessutom saknas i propositionen redovisning av hur andra länder hanterar frågorna, liksom en uppskattning av de ekonomiska konsekvenserna för flygföretag och passagerare.
Moderaterna skriver vidare: Tiden för ikraftträdandet är snävt tilltagen. Berörda myndigheter och företag måste ges rimlig tid att förbereda övergången. De omställningar som krävs kan svårligen genomföras med så kort varsel. Ett ikraftträdandet av förslaget den 1 oktober 2004 och beslut i ärendet i riksdagen tidigast i september 2004 innebär stor risk att den demokratiska processen ånyo sätts på undantag. Regeringen borde vinnlägga sig om mer realistiska tidsplaner för riksdag och berörda, inte minst med tanke på den tid för beredning regeringskansli och departement brukar ge.
Oppositionen planerar en gemensam reservation mot förslaget. Men arbetet med att utforma det nya systemet är i full gång. Nästa vecka håller Luftfartsverkets arbetsgrupp möte i frågan med planeringen att det skall genomföras redan i höst.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten