Blue1 och SAS delar på nya linjen till Hamburg
Publicerad den 24 januari 2014
Samtidigt blir en annan av SAS underleverantörer, Cimber, av med uppdraget att flyga till Lodz.
I slutet av förra året avslutades, på Lufthansas initiativ, en rad codesharesamarbeten med SAS, bland annat på USA och Tyskland. Det innebär att en rad flygningar till Tyskland, som tidigare skett på ett gemensamt prefix, nu försvann. Samtidigt fortsatte Lufthansa arbetet på att lägga över allt mer av den europeiska kort- och medeldistanstrafiken på dotterbolaget Germanwings.
För att inte tappa marknad på den viktiga trafiken till Tyskland tar nu SAS själva ansvaret för att upprätthålla flygningarna dit. Först ut är Hamburg, som SAS inte själva flugit på sedan 2009 och som med start den 22 april får en rutt från Arlanda i linje med satsningen på att öppna allt mer nonstoptrafik från Skandinavien.
– Det är en efterfrågad linje och norra Tyskland är en viktig näringslivsregion för många svenska företag, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.
SAS tar därmed upp konkurrensen med Germanwings som i nuläget är ensamma om att flyga sträckan non stop med en Bombardier CRJ 900, som i sin tur opereras av Eurowings. SAS å sin sida väljer att mixa flygplanen och delar trafiken med Blue1. Det innebär omväxlande Boeing 737-600 med 120 stolar och Boeing 717 med 115 stolar beroende på beläggning på de två dagliga rotationerna.
– Det ger oss möjlighet att använda resurserna inom flottan på bästa sätt, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS Sverige till Flygtorget.
Hamburg blir SAS fjärde destination i Tyskland från Arlanda, vid sidan av Frankfurt, Düsseldorf och Berlin. Sammanlagt har SAS åtta destinationer i Tyskland och totalt cirka 500 flighter i veckan mellan Skandinavien och Tyskland.
Samtidigt som Blue1 får ansvaret för en del av trafiken till Hamburg, lägger SAS ner linjen till Lodz i Polen, en förbindelse som flugits två gånger i veckan med en CRJ200. Det gör att Cimber, som flyger en del av SAS kortare trafik i Danmark och norra Europa blir av med ett av sina uppdrag. Bristande beläggning ligger bakom beslutet att avsluta trafiken.
Kommentarer
Synvilla, oops. Fail av mig 🙂
Ser inte ut att vara många cm till lite plåtjobb 🙂
Ja, Blue 1 finns som bolag. Helägt dotterbolag åt SAS men flyger inga egna linjer utan bara som wetlease-operatör åt SAS på SK-prefix.
Finns Blue 1?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten